Page 81 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 81

CONFIRMĂRI
        dresat și-a căutat demult acest punct de siguranță și ceva de spus. Îmi transmite că el este Mausoleul din
        acum dansează în ritmul leilor cu inima ușoară. Cu Halicarnas.  Și  râde,  râde  tare,  cu  ochii.  Dar  nu
        toate acestea, sunt amândoi limitați, iar firele de zeu glumește. Râde de ridicolul unei precizări corecte.
        bat  mai  tare  în  orice  adieri  egale,  cel  puțin  până Specific, el e acest mausoleu pentru că a adunat drama
        maestrul îi va învăța lecțiile sale, toate ascunse din in- tuturor. Niciunul din cei doi creatori ai ideii clădirii nu
        terese mai puțin cuminți. Ar fi păcat să-i piardă. Hal- a trăit să-și vadă mormântul terminat, dar nu au ferit
        terofilul nici nu pare dornic să învețe, el caută să se nicio resursă de mărețul scop. Clovnul nu se împiedică
        antreneze, să ajungă până acolo încât să reconstruiască de lecții de nivel prim referitoare la siguranța cu care
        într-o  zi,  singur,  Farul  din  Alexandria  și  să toți murim, ci arată siguranța cu care nici nu trăim.
        dezmorțească  furtunile  cu  strigătul  său  mândru  de Investiția  noastră  energetică  urmărește  destinații
        sfârșit. Cum își supraveghează prietenul, e lumină, străine: și fizice, și morale, iar comedia tristă de care
        cum visează la măreț, e far. El este elementul absolut amintește și pe care parcă a scris-o, este inversată
        în propria poveste.                                   atunci când ne joacă vesel, dar înghețat spre automa-
               Deține tăria și finețea unui sculptor atunci când tizare. Dar cunoaștem amândoi scobiturile vieții. De
        cu grijă distruge sau construiește. Caracterul său binar aceea privirea sa devine lent senină, iar gestul, chiar
        e reper în timpul furtunii. Pe de o parte i se aseamănă amuzant și lipsit de greutate. Mă cheamă. Și urmez,
        și o măgulește, pe de alta, o încurcă și ne întoarce ca și până atunci, orice direcție nu cunosc deja.
        nouă, părții victimă, dreptul la ce-i drept. Așa cum         Mulți  pași  număr,  dar  sunt  doborâtă  de
        ridică acum haltere repetat, distingem reperul și în- curiozitate pentru a mai ridica vreo urmă de frică. Sun-
        cepem să dorim să urmăm un model strict. Pentru sine. tem aproape, intuiesc, după ritmul coborât al marșului.
        Atât.  Să-l  creștem  și  antrenăm  pentru  înfăptuirea Și  mai  aproape.  Dar  ce  e  această  cârpă?  Ceva  ce
        schimbărilor mărețe: spirituale și concrete. Avem timp acoperă o structură înaltă, bine definită, dar de un mis-
        și am avut, avem o șansă independentă care caută să ter desăvârșit. E o cușcă?! Când materialul se lovește
        întărească tot ce suntem și ne suntem. Iar noi îi per-  de  prima  bară  inferioară,  mă  cuprinde  o  durere
        mitem  să  ne  răscolească  pentru  că  ne-a  indicat  că încremenită, un colț rece mușcându-mi din gând și
        lumea circului văzută inițial, cea perfectă, cea dulce și disprețul așternându-se iute pe zâmbetul lăsat. Clovnul
        ludică, e construită pe o bază eronată, inexactă. Luați râde. Cum m-a surprins! E pregătit acum să plece, să
        cu lupa, ne pierdem, ne scufundăm în defecte, dar și meargă să se distreze pe urma altor naivi, spectatorii,
        de mai aproape, la nivel micro, recunoaștem luptele și după ce mi-a furat mârșav avântul. De fapt, nu știu ce
        lecțiile fiecăruia, atât de grele încât intimitatea dintre simt, nu mă cunosc suficient să înțeleg dacă această
        noi și ele nu permite aproape nimănui să le priceapă. imagine brutală nu a trezit mai multă fervoare. Poate
        Iar  când  ridicăm  abrupt  capul  deasupra  acestor
        reprezentări, zărim din nou iluzia unei lumi de ideal.
        Dar am precizat, acum avem timp să căutăm în adânci-
        turile existențiale, să le curățăm și sculptăm intens și
        bine. Chiar și de la început. Acum avem timp. Haltero-
        filul nu pare deranjat de nimic, nici de căldură, nici de
        priviri, nici de scurtarea timpului înainte de momentul
        său. Iar când clovnul circului l-a refăcut din baloane,
        doar a clipit.
               Dar cum din baloane? Mă sperie acest act mai
        mult decât m-a înfiorat oricare altă întâmplare de aici.
        Mă sperie pentru că îmi amintește că suntem zei doar
        cât suntem. Iar pentru a nu mai fi e suficient să ne
        înțepăm, să ne scăpăm în zbor, să fim atinși dur sau să
        suflăm prea profund. Atunci ne spargem. Așa, după
        lecții, naturi de zei, conștientizări de sfârșit, de nevoi
        de haos, de putere și alegere, dragul de clovn ne reduce
        la balon. Ca un scriitor flegmatic, neimpresionat și
        poate puțin plictisit, printr-un act hazliu, ne-a domolit
        pornirile. E mut, dar joacă o comedie tristă în care ne
        însușim moartea dar nu și viața. Gestul său arată cât
        de comune ne sunt oasele păsărilor.
               Suntem  funcționali,  dar  goi,  iar  până  vom
        înțelege lecțiile anterioare, cea mai importantă va dicta
        mereu măsura în care le vom și putea folosi. Masca sa
        cuprinde desenul unui zâmbet larg, ochii crestați de-
        cent caută, din reflex doar, pârghia prin care să ex-
        prime  o  nouă  nedumerire  de  nerezolvat.  Trucurile
        tipice  sunt  comerciale,  gluma  adevărată  este  doar
        transmisă, iar curiozitatea cu care mă privește mai are


            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                grafica: Bianca Praja                  79
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86