Page 79 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 79

CONFIRMĂRI
        schimb scurt de vorbe. Se grăbește, dar acceptă să-mi
        povestească  ce  urmărește  prin  numărul  pe  care-l
        pregătește. Egiptul Antic: salturile sale amintesc de
        căderile și urcările spirituale, toate bruște. El rezumă
        viața în aer ca să o termine când se prinde de inele sus-
        pendate, sau de tot, dacă ar fi să nu. Dar nu i s-a în-
        tâmplat vreodată. Ba din contră. Visul lui e îndurerat
        de lipsa a ceva mai mare, mai periculos, mai adus în-
        spre moarte. Ar fi vrut ca numerele sale să fie cunos-
        cute în Egipt, mai exact în Giza, în fața piramidei
        celebre. Intens, se oferă regretului și simțirii. Mormân-
        tul minune amintește că moartea e iminentă; el, puțin
        înclinat,  cuprinde  imaginea  unui  om  de  știință.
        Olimpiada pierdută în fața supraviețuirii îi aseamănă.
        Știu ce fac, și acrobații, și oamenii de știință, dar toc-
        mai inconștiența și dorința de amânare sunt dure. În
        hora salturilor, examinând extraordinarul și căutând
        vaccinul  împotriva  hazardului,  niciunul  nu  neagă
        moartea, ci o recunosc și înaintează puternic. Și tre-
        buie să plece. Pentru spectacol. Aș pleca și eu, dar încă
        un  moment  îl  folosesc  să  observ  motocicleta  sa
        adormită, lovită de o umbră de timp și adusă de peste
        tot cu ultime eforturi de milă. Model vechi. Îmi permit
        să-mi  închipui  că  ar  fi  plecat  cu  ea  în  Egipt.  Mă
        apropii, văd urma de praf de pe ceea ce aș zice că e o
        mască pentru motor, coarnele înalte și triste, metalul
        greu, rece, așezat în prelungire, o oglindă spartă și încă
        una notată cu avertismente: unele oficiale, altele nu.          grafica: Diana Tulbure
        Atracția de a mă privi crește, doar că în oglindă fo-
        cusul  se  mută  mult  în  spate  unde  siluete  negre  și acesta este numărul magic. Mă văd mergând spre cen-
        cumplite  merg  haotic  și  involuntar  pe  sub  textul: trul scenei în decorul adormit, halucinant chiar și cu
        “Atenție!  Obiectele  din  oglindă  sunt  mai  aproape pașii nenumărați. Dacă transmutarea s-a produs con-
        decât par”.                                           comitent și pentru toți, dacă nu ne recunoaștem pentru
               Într-o fracțiune cu adevărat neînsemnată de a fi una și aceeași cu spectacolul și în vrajă credem că
        timp ajung în fața cohortei și îmi opresc voluntar su- suntem  voluntari  în  număr?  Sunt  deja  în  mijlocul
        flul. Îmi e frică să nu deranjez cercurile fermecate, scenei, așezată pe masa de sacrificiu. În jurul meu se
        unite și reunite, alergând, bineînțeles, sferic spre solid, aleargă magicienii, iar din înaltul cuprins al cortului
        care îi înconjoară și le definesc aura vrăjitorească. Sunt coboară Artemis căutând să mă fixeze cu o săgeată.
        înalți, parcă, doar parcă, pentru că, în principiu, ne Templul ei așteaptă acest din urmă sacrificiu de om,
        găsim la același nivel fizic. Ei sunt magicienii. În dar  nu  trupesc,  nici  măcar  spiritual.  Doar  la  nivel
        vorbe nu ne-am regăsi înțelesul, în priviri ne e imposi- rațional. Ce mi se cere este să mă vânez. Când săgeata
        bil  când  chipul  meu  e  difuz  și  necuprins  nici  de ei mă va ajunge, când acul îmi va atinge pielea, eu va
        oglindă, iar al lor acoperit intenționat. Pasul lor nu e trebui să fiu deja moartă din cauză proprie. Și pentru
        oprit. Al meu urmează. Și mă regăsesc până la urmă ce? Pentru a mă putea lupta cu imaginea distorsionată
        în cortul de spectacol, în locul greșit, dar neobservat a lumii, pentru a putea întoarce circumstanțe, precizări,
        în dinamica nevrotică și amuzantă. De aici, din față, măsuri,  timp  și  viață,  toate  hidoase,  pentru  a
        spectatorii sunt ceară eretică. Niciunul nu e viu în recunoaște forța ideii, cea interioară, și a fixa balansul
        lanțurile distracției. Abia când totul se termină și sen- naștere-renaștere. Cu idealul fixat de săgeata astfel
        timentul  sfârșitului  se  pleacă  peste  rândurile  fără câștigată, aș putea să opresc zborul în derivă și să
        clipire încep să se dezmorțească. Totul treptat și în- mulțumesc mănunchiului de inventatori din jurul tem-
        târziat însă. Numărul e gata să înceapă. De praful deja plului. Inventatorii sunt magicieni. Magicieni. Pentru
        ridicat se distinge un fum ieftin, de efect, asamblat în că toată existența lor se găsește la intersecția a două
        jurul unui templu din ce în ce mai bine definit. Magi- concepte: pasivitate și activitate. Ei nu transformă, dar
        cienii vor împlini un sacrificiu în joc, mai mult decât conduc. Transformarea este o invenție, rezultat al lor,
        trucurile comune, dar voluntari nu sunt niciunde pen- dar nu direct. Așa rămân, totuși, și magicieni, și inven-
        tru că ce vedeam mai devreme, egal și trist în rândurile tatori  în  templul  lui  Artemis  și  ne  conduc  către
        spectatorilor s-a transformat acum într-un melanj mur-  rezoluție după ce cerem să fim eliberați din haos. Și
        dar fără șansă la resuscitare. Orice ființă e izolată de sunt și teafără. Dar mă grăbesc spre ieșirea din cort
        spectacol, se întâmplă pe lângă trupuri parcă la fel deși numărul continuă. Nu neașteptatul m-a speriat, ci
        toate într-o adâncitură verticală. Momentul nu este ceea ce intuiam că o să mă oblige să fac: să-l depășesc.
        neintuit. Unul dintre magicieni cheamă un alt artist         Din nefericire, lipsa de atenție inițială nu este
        pentru moment. Iar acum eu sunt artistul. Poate, totuși,  un fapt general, iar afară am plăcerea să fiu oprită toc-

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       77
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84