Page 80 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 80

CONFIRMĂRI
        mai de maestrul circului. Nemulțumit de prezența mea
        acolo, dar prea rigid pentru a exprima eroarea, mă
        invită să cunosc restul artiștilor. Nu aș avea nevoie de
        acordul său pentru că aș putea să cercetez ascuns din
        nou, ori atunci, ori în altă zi. Nici flatată nu sunt. Știu
        că alegerea sa indică o falsă reprezentare a puterii. Ar
        fi prea târziu să-mi ceară să plec, toți spectatorii m-au
        văzut deja, iar idealismul său zeiesc nu ar permite nici
        cel mai mic prejudiciu de imagine. Și atunci întoarce
        nemulțumirea  în  victorie,  se  adaptează  și  rămâne
        stăpân, creând doar această nălucire.
               Nu am cum să nu apreciez costumul său fin.
        Nimic din circ nu e extravagant în planul banilor, doar
        haina lui. Amintește de un compozitor care duce aria
        în susul așteptărilor sau în adâncurile suferinței. Prob-
        abil aici și-a găsit talentul. Nu este un tip neutru. A
        avut norocul să capete la naștere, sau poate înainte,
        farmecul compozitorului care comandă melodii.
               Ordinele lor sunt venite, de fapt, dintr-o sursă
        comună, unică: din imaginea cea mai aproape de om
        a  idealului  de  conducere,  din  agonia  pierdută  a
        cerurilor, din statuia lui Zeus. Arta de a fi maestru e a
        lui,  e  integrată  în  ființa  sa.  Nu  se  învață,  nu  se
        dobândește în timp, se atribuie de la început. Așa cum
        compozitorul e imun măruntului, meschinului pentru
        că opera sa trezește întotdeauna adormitul, maestrul
        și-a dovedit esența dumnezeiască atunci când mi-a
        păcălit acțiunile. Dar întoarcerea sa isteață nu căuta să
        mă facă să fiu conștientă de autoritatea sa, ci de ca-
        pacitatea mea de a alege. Viclean mi-a permis să-mi
        continui drumul, ascunzând o scurtătură a ceea ce             grafica: Valentina Spătaru
        oricum se va întâmpla. Dar tocmai pentru că se va în-
        tâmpla, subterfugiul său nu ar fi fost necesar. Și el știa. reprezentare a acestui colț de Olimp. Artistul știe că
        Ce a făcut în schimb a fost să-mi arate mărețul, nobilul supunerea sa temporară se va sfârși ulterior atunci
        său scop existențial. Cel de a mă face, cu toată autori- când va fi eliberat. Animalele nu îl doresc ca hrană, ci
        tatea  lui  Zeus,  să  conștientizez  că  alegerea  îmi ca învățăcel. Ele caută să educe latura animalică pe
        aparține. Un Dumnezeu predicând în fața muritorilor care încă o stăpânesc și pe care omul a ascuns-o, dar
        despre șansa la nemurire. Eu îmi sunt stăpân, mi-a zis, niciodată lăsat-o din strânsa îmbrățișare. Ar da cultura,
        planul poate fi rescris. Aria creată evoluează în funcție deschiderea,  lumina  și  scara  către  înălțimi,  dar
        de compoziție sau interpretare, dar acum, când în el niciunul nu e un Helios întreg, așa că încearcă primar
        crește o oglindă pentru mine, învăț că suntem toți un să distrugă singurul sine abandonat, dar nu dispărut.
        Zeus. Doar lipsiți de înțelegere a naturii divine. Uneori Și el ascultă pentru că eul său năucit, cel primitiv, se
        ne complăcem în nefericire, iar maestrul acesta ne aseamănă unui virus în declanșările de paroxisme și
        strigă că ne putem lipsi de o alegere din cele nelimitate furie. Nu este eradicat.
        pentru a pătrunde planul - cel pe care îl construim în       Dispare temporar și pentru timp mai lung când
        rugăciuni.                                            suficientă rugăciune colectivă zgârie talpa cerului.
               Sunt recunoscătoare că ținem în așa măsură de Artistul  e  fericit  când  învață,  chiar  și  atunci  când
        perspectivă  și  suficient  de  puțin  de  concret.  Și învață forțat, de frică, din ordin sau amenințare pentru
        recunoscătoare merg mai departe printre cabinete, pe că recunoaște greșeala altor artiști de a nu accepta
        sub copaci, pe iarba înmulțită de peticele goale de lecțiile. Și înțelege și frustrarea lor, acutizată după
        nisip spre o rulotă care să mă încânte și care să merite reiterări. Fericirea sa își găsește sursa în pânza vieții.
        atenția opacă de acum. Nimic tipic nu doresc de la un El  este  marele  pictor  care  ascunde  albul,  apoi  tot
        circ.  Și  iată  cerințele  mele  sunt  ascultate.  Doi  lei stratul suprapus la nesfârșit și urcă pe piedestalul de
        dresează un artist. Ambii au gâtul înconjurat de un vopsea  la  lecția  intelectului.  El  e  pictorul  care  se
        soare nesfârșit și puși unul lângă altul recreează enti- regăsește ca gumă între leii protectori ai dreptății și
        tatea binară care a inspirat Colosul din Rhodos: zeul creator al propriului tablou. El este pictorul ca sacrifi-
        soarelui, Helios. Sunt puternici, protectivi, idolatrizați ciu al vieții pentru educarea celorlalți, cel care se face
        de sine. Artistul se învârte la ordin, urcă trepte, le punte între viață, static, și viață din nou. El este artistul
        coboară,  sare.  Ego-ul  său  este  îmblânzit.  Atâta de circ educat de lei.
        obediență îl scapă de dezastru. Dar nu îi este frică, nici   Un factor însă diluează intensitatea nobleței
        dezonorat nu se simte. Leii sunt jumătăți de zeu, dar sale: privirea cercetătoare a prietenului halterofil. Îl
        nu  în  sensul  de  semizeu,  ei  alcătuiesc  o  altă  mică observ cum observă și mă observă. Probabil artistul
          78                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85