Page 78 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 78

CONFIRMĂRI

                                                               Absolventă a Colegiului “Unirea” - promoția 2019
                   Elena MOCANCA                                        Studentă la Facultatea de Drept
                                                                          a Universității din Sheffield

                La Circ și cele șapte minuni



                                  ale noii Lumi Noi





               În  cumplitul  strigăt  al  orașului  se  naște cortul  de  spectacol,  ci  mă  strecor  în  depărtările
        mișcarea stângace a unei mașini. Nu e nouă, nu e restrânse.  Lumea  perfectă,  veche  de  minute,  e
        veche, dar se balansează ca într-o epocă neștiută, sau minimalistă la bază, poate chiar detestată. Dar eu nu
        spre ea, căutând să mă urmeze când eu sunt și traiec- esențe generale urmăresc pentru că simt concentrări
        toria. Pașii mei înăuntru - și de o parte și de alta a mai intense așteptând. Doar că nu le cunosc nici în
        ființei - sunt limitați în comparație cu viforul în cursă. vreo ordine, nici în vreo așezare, strict întâmplător.
        Nu aș fi zis că, în taxi, dimensiunile intrinseci sunt       De aceea mă îndrept către primul cabinet pe
        cunoscute și analizate cu claritate și dârzenie. Dar care îl zăresc și lovesc mai mult cu un gest scăpat și
        sunt, altfel tumultul meu în pauză nu ar fi fost intuit incorect ușa artistului. Ei toți se pregătesc pentru spec-
        cu atâta precizie și nici redat în cele puține momente tacol, dar intrările alternative îmi oferă răgazul necesar
        de drum, în viteza apăsătoare, în liniștea deranjantă cercetării. Sunt întâmpinată de un element de talie
        dar cuminte și nici în... Și pauza se oprește, când ochii medie, dar extins proporțional pe plan orizontal, poate
        își îmbrățișează identitatea și se aruncă în dulcele dans totuși puțin mai lung. Estimările sunt de prisos. E un
        al cititului de conjunctură. Tumultul se pleacă și el. acrobat, mă gândesc, costumat în rege egiptean. Mă
        Primul tablou se neantizează. Și între câteva șanțuri privește cu o expresie neutră deși intuiesc surpriza și
        radiale  de  pe  un  afiș  recunosc  textul  “Totul  se disprețul față de un trecător pierdut. Eu de fapt sunt la
        transformă”. Cânt acest refren continuu de atunci, de destinație,  iar  întoarcerea  de  atitudini  îl  face  să
        când l-am cunoscut și recreat prima dată rămânând priceapă.  Mergem  mai  departe  de  atât,  până  la  un
        inertă până acasă și renăscând în întrebări cu “ce-uri”
        și “cum-uri”. Nu a durat, dacă vorbim de timpul re-
        cunoscut, mai deloc să identific răspunsurile și să culc
        în neliniștea unei nopți așteptarea vizitei la circ.
               Am simțit în fiecare pas către destinație că nu
        urc cărarea firească la care s-au întors atâtea foste
        referate, cea care definește lupta dintre siluete și con-
        tururi sub umbrele sinelui, ci un drum extern, nedeter-
        minat  și  de  necucerit.  Iar  în  fața  casei  de  bilete,
        sentimentul cumplit inițial se multiplică, răspândește
        și înconjoară așezarea repetat, trăgând axa temporală
        spre  infinit  în  încercarea  de  a  compensa  creșterea
        nebună a celei spațiale, folosite de privirile mai puțin
        tainice, chiar opuse tainicului pentru a cerceta, și din
        nou cerceta. Primul personaj de circ scanează biletul,
        iar eu ridurile de pe frunte, încrețite descendent spre
        teamă și încrâncenare.
               Abandonez  deja  întârziata  analiză  pentru  a
        înainta până să mi se atragă atenția; simt tensiunea
        locului, atipică de altfel. Lumi perfecte se dezlănțuie
        în  vâltoarea  momentului  de  joc,  de  culoare,  de
        surpriză. De jos, să le văd urcând, mă dedic invidiei și
        dorinței de a le atinge, înaintând, petrec și mai mult
        acest gând, iar proximitatea relativă mă minte într-o
        manieră primitivă. Nu mirajul încărcat e vinovat, ci
        impresia că-l deține existența reală în oricare dintre di-
        mensiunile ei. Jocul se tulbură când haosul coboară la
        forme individuale și reduse. Atunci nu mai pipăi un
        ansamblu, ci îi manevrez mecanismele viciate. Posi-
        bilitatea de a le studia în schimb mă ține ocupată. Atât
        de ocupată încât mă sustrag rutei inițiale și nu intru în        grafica: Maria Pintea

          76                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   73   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83