Page 47 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 47
PERSPECTIVE
care denotă o fire activă, febrilă și un caracter greu de vechi; nu știu care e cinematograful vechi, căci nu
descifrat. Însă tocmai i-am înșiruit câteva trăsături, avem unul nou care să îi impună această denumire.
deci probabil nu e așa de greu de descifrat. Un astfel Însă nu am contestat autenticitatea scrisorii, căci nu
de scris se descifrează cu caznă, ghicești din context mai aveam timp de astfel de politețuri, iar la 8 seara
cuvintele, dar nu le citești. Dacă izolezi un cuvânt sau am apărut la locul stabilit.
un fragment de restul frazei, nu poți descifra nimic. Totuși, biletul implica existența unor “noi”, iar
L-am întâlnit în urmă cu o perioadă nedefinită eu habar nu aveam cine eram acești noi. Eu făceam,
de timp pe Oberon, pe când acesta își scotea câinele mai mult ca sigur parte din “noi”, însă nu pot fi noi de
la plimbare în parc. Nu am câine, însă îmi face o mare una singură, așa că am așteptat să vină cineva. N-am
plăcere să petrec timp în parcul de câini, așa că acolo așteptat mult, căci după vreo jumătate de oră a apărut
mă puteți găsi în fiecare dimineață de duminică, care vântul, bătând cu putere și zburându-mi pălăria de pe
e la fel ca orice dimineață de sâmbătă sau de marți, cap.
însă eu fac asta doar duminica.
Când am făcut cunoștință, mi-am amintit că
Oberon era regele zânelor și citisem prima oară despre
el într-un poem francez “Huon de Bordeaux” scris
parcă în secolul al XIII-lea sau al XIV-lea, nu-mi aduc
aminte. Înainte ca fantoma să citească proză rusească,
ea citise autori germani și îmi zisese despre cum
Oberon apăruse pentru prima dată în poveștile despre
regele piticilor Elberich sau Albrich. Însă toate aceste
detalii sunt de prisos, căci Oberon nu prea semăna a
rege, cu atât mai puțin a zână. Era scund și vorbea sâ-
sâit, avea degete lipicioase și pe deasupra mai avea și
o caligrafie îmbâcsită, mocirloasă, de parcă scria pe
hârtie sugătoare și totul era murdar de cerneală. Bucla
literelor e, o, a, g, h și b, mai ales b, se formează ca o
pată de cerneală, care nu îți face deloc plăcere să o
privești. Un astfel de scris indică materialism, sensi-
bilitate și lăcomie stomacală sau paralizie generală.
Pe data de 21 martie am primit pe sub ușa de
la sufragerie un bilet stenografiat, împăturit strâns și
pus într-un plic uzat și îngălbenit. Eu vorbesc despre
stenografie, dar dacă asta nu vă atrage, puteți încerca
hieroglifele, care mie personal îmi plac la nebunie,
acele desene mititele pe pergament. Însă dacă nu vă
place stenografia, puțin probabil să înțelegeți hierogli-
fele, așa că v-ați putea interesa despre demotică, care
e chiar mai ușoară decât hieratica și a apărut tot prin
Egipt. Cred că de aici si temperamentul luptător iden-
Totuși, acest sistem de scriere utilizat de mine tificat în iscălitura lui. N-am vrut să plec și să îl jig-
a apărut la Roma, chiar din mâinile unui sclav pe nume nesc, așa că m-am așezat pe treptele cinematografului
Tiron, căruia țin să îi mulțumesc pentru moștenirea lă- vechi și am început să îl învăț despre stenografie și
sată. Revenind la scrisoare, era stenografiată în între- grafologie. I-am spus despre idiotismele grafice,
gime, mai puțin semnătura, făcută cu mândrie și cu ciudățenii ale scrisului și despre liniile de la p sau g,
paraf. Paraful este foarte interesant pentru că autorul, pe care unii le fac lungindu-le inimaginabil și care îți
nefiind silit să imite un model preconizat de regulile dau impresia unui motor ce se învârte în gol.
caligrafice și pe care să trebuiască a-l scrie lizibil, dă În acea seară, când m-am așezat în pat, mi-am
liber curs imaginației și temperamentului său și face dat seama că răcisem, însă nici nu-mi putea păsa mai
un paraf după bunul lui plac și propria-i invenție. puțin; am adormit gândindu-mă la un scris tremurat,
De aceea paraful este foarte interesant de stu- șovăitor, care indică timiditate, teamă, frig sau
diat și interpretat grafologicește. Am observat în colțul bătrânețe.
din dreapta, jos, un paraf fulgurant, compus dintr-o Penița nu îndrăznește parcă să desemneze lite-
serie de linii în zigzag imitând fulgerul și am identifi- rele. Condeiul nu fuge pe hârtie, de multe ori cel ce
cat astfel un temperament luptător. scrie se oprește in mijlocul unei idei, iar atunci, printre
Am uitat să precizez, biletul cerea să ne întâl- rândurile scrisului, se observă puncte anormale.
nim în seara aceea, pe la 8, în fața cinematografului
REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56 grafica: Maria Petrache 45