Page 47 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 47

PERSPECTIVE

        care denotă o fire activă, febrilă și un caracter greu de  vechi; nu știu care e cinematograful vechi, căci nu
        descifrat. Însă tocmai i-am înșiruit câteva trăsături,  avem unul nou care să îi impună această denumire.
        deci probabil nu e așa de greu de descifrat. Un astfel  Însă nu am contestat autenticitatea scrisorii, căci nu
        de scris se descifrează cu caznă, ghicești din context  mai aveam timp de astfel de politețuri, iar la 8 seara
        cuvintele, dar nu le citești. Dacă izolezi un cuvânt sau  am apărut la locul stabilit.
        un fragment de restul frazei, nu poți descifra nimic.        Totuși, biletul implica existența unor “noi”, iar
               L-am întâlnit în urmă cu o perioadă nedefinită  eu habar nu aveam cine eram acești noi. Eu făceam,
        de timp pe Oberon, pe când acesta își scotea câinele  mai mult ca sigur parte din “noi”, însă nu pot fi noi de
        la plimbare în parc. Nu am câine, însă îmi face o mare  una singură, așa că am așteptat să vină cineva. N-am
        plăcere să petrec timp în parcul de câini, așa că acolo  așteptat mult, căci după vreo jumătate de oră a apărut
        mă puteți găsi în fiecare dimineață de duminică, care  vântul, bătând cu putere și zburându-mi pălăria de pe
        e la fel ca orice dimineață de sâmbătă sau de marți,  cap.
        însă eu fac asta doar duminica.
               Când am făcut cunoștință, mi-am amintit că
        Oberon era regele zânelor și citisem prima oară despre
        el într-un poem francez “Huon de Bordeaux” scris
        parcă în secolul al XIII-lea sau al XIV-lea, nu-mi aduc
        aminte. Înainte ca fantoma să citească proză rusească,
        ea  citise  autori  germani  și  îmi  zisese  despre  cum
        Oberon apăruse pentru prima dată în poveștile despre
        regele piticilor Elberich sau Albrich. Însă toate aceste
        detalii sunt de prisos, căci Oberon nu prea semăna a
        rege, cu atât mai puțin a zână. Era scund și vorbea sâ-
        sâit, avea degete lipicioase și pe deasupra mai avea și
        o caligrafie îmbâcsită, mocirloasă, de parcă scria pe
        hârtie sugătoare și totul era murdar de cerneală. Bucla
        literelor e, o, a, g, h și b, mai ales b, se formează ca o
        pată de cerneală, care nu îți face deloc plăcere să o
        privești. Un astfel de scris indică materialism, sensi-
        bilitate și lăcomie stomacală sau paralizie generală.
               Pe data de 21 martie am primit pe sub ușa de
        la sufragerie un bilet stenografiat, împăturit strâns și
        pus într-un plic uzat și îngălbenit. Eu vorbesc despre
        stenografie, dar dacă asta nu vă atrage, puteți încerca
        hieroglifele, care mie personal îmi plac la nebunie,
        acele desene mititele pe pergament. Însă dacă nu vă
        place stenografia, puțin probabil să înțelegeți hierogli-
        fele, așa că v-ați putea interesa despre demotică, care
        e chiar mai ușoară decât hieratica și a apărut tot prin
        Egipt.                                                       Cred că de aici si temperamentul luptător iden-
               Totuși, acest sistem de scriere utilizat de mine  tificat în iscălitura lui. N-am vrut să plec și să îl jig-
        a apărut la Roma, chiar din mâinile unui sclav pe nume  nesc, așa că m-am așezat pe treptele cinematografului
        Tiron, căruia țin să îi mulțumesc pentru moștenirea lă-  vechi și am început să îl învăț despre stenografie și
        sată. Revenind la scrisoare, era stenografiată în între-  grafologie.  I-am  spus  despre  idiotismele  grafice,
        gime, mai puțin semnătura, făcută cu mândrie și cu    ciudățenii ale scrisului și despre liniile de la p sau g,
        paraf. Paraful este foarte interesant pentru că autorul,  pe care unii le fac lungindu-le inimaginabil și care îți
        nefiind silit să imite un model preconizat de regulile  dau impresia unui motor ce se învârte în gol.
        caligrafice și pe care să trebuiască a-l scrie lizibil, dă   În acea seară, când m-am așezat în pat, mi-am
        liber curs imaginației și temperamentului său și face  dat seama că răcisem, însă nici nu-mi putea păsa mai
        un paraf după bunul lui plac și propria-i invenție.   puțin; am adormit gândindu-mă la un scris tremurat,
               De aceea paraful este foarte interesant de stu-  șovăitor,  care  indică  timiditate,  teamă,  frig  sau
        diat și interpretat grafologicește. Am observat în colțul  bătrânețe.
        din dreapta, jos, un paraf fulgurant, compus dintr-o         Penița nu îndrăznește parcă să desemneze lite-
        serie de linii în zigzag imitând fulgerul și am identifi- rele. Condeiul nu fuge pe hârtie, de multe ori cel ce
        cat astfel un temperament luptător.                   scrie se oprește in mijlocul unei idei, iar atunci, printre
               Am uitat să precizez, biletul cerea să ne întâl-  rândurile scrisului, se observă puncte anormale.
        nim în seara aceea, pe la 8, în fața cinematografului

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                               grafica: Maria Petrache                 45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52