Page 43 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 43

PERSPECTIVE

        receptării, primează intuiția, care deschide mai apoi și muzeal trebuie să fie făcută luându-se în calcul para-
        ușa unei posibile analize conceptuale, analiză așezată metrii spațiali inițiali, altfel ne-am poziționa într-o
        pe o osatură rațională.                               eroare de perspectivă a interpretării.
               Întâlnirea cu opera de artă furnizează, într-o
        primă instanță, date minimale despre starea fizică a                Metode de interpretare
        operei. Aspectul acesta trebuie cercetat îndeaproape,
        fiindcă, dacă sunt situații în care se remarcă în mod        Wolfflin afirma că însuși actul de a vedea pre-
        evident schimbări ale stării inițiale a operei, pot fi și supune, simultan, și interpretare. Problema pe care o
        ipostaze în care modificarea nu apare ca evidentă de pune educația artistică este de a evolua de la interpre-
        la  bun  început.  Este  cazul  intervențiilor  succesive tarea diletantă la o interpretare obiectivă, cât mai apro-
        adăugate unei fresce vechi, cazul adăugirilor la planul piată  de  cea  justă,  folosind  metodele  de  analiză
        inițial al unui monument arhitectonic, dar, în egală mă- canonice:  metoda  vizual-intuitivă,  metoda  analizei
        sură, pot fi și alterări care pot scăpa unei analize su-  structurale, coroborate într-un întreg. Aceste metode
        perficiale, cum sunt alterările culorilor.            vizează opera de artă care există prin sine însăși, însă,
               O  altă  problemă  care  se  pune  inițial  este pentru  o  viziune  mai  amplă,  este  necesară  și  o
        înțelegerea contextului spațial și relațional pentru care proiecție a operei în spațiul mai vast al timpului istoric
        a fost concepută opera. Muzeele sunt, cel mai adesea, care a generat-o.
        spații constituite în mod artificial și, de aceea, acolo     Metoda analizei surselor istorice completează
        unde este posibil și există surse istorice care să explice în mod strălucit, interpretarea, adăugând coordonate
        contextul primar, trebuie făcut un efort de reintegrare generale unui univers particular.
        prin imaginație. Limita unei opere, cadrul ei concret,       Hans Sedlmayr numește în eseul său “Despre
        exterior (cum este rama în cazul artei de șevalet) nu interpretarea operelor de artă plastică” și o metodă a
        este întotdeauna și cadru limitativ, imaginea comuni- “derivării” sau a “analizei etimologice”, metodă pe
        când cu mediul care o înconjoară, atât cel fizic cât și care tot el o definește că fiind aceea prin care este ur-
        cel cultural și spiritual, ca un voal delicat. A eluda din mărit procesul prin care o operă de artă se leagă de
        datele interpretării acest aspect este un lucru care poate forme anterioare. Evident că acest tip de analiză tre-
        obnubila înțelegerea justă a operei, or, toate aceste as- buie să fie secundar metodelor vizual - intuitive și de
        pecte, care țin de un așa-zis text adiacent operei, tre- analiză structurală care presupun raportul nemijlocit
        buie  evaluate  în  primă  instanță,  pentru  a  avea cu opera.
        condițiile de pornire pentru o bună interpretare.            Metoda analizei genetice poate aduce un plus
               O problemă a interpretării moderne este că de date suplimentare interesante ansamblului interpre-
        exegeții pot fi tentați să abordeze o operă scoțând-o tării, studiind aspectele psihologice, biologice, spiri-
        din context. Eroarea se datorează situației în care este tuale  determinante  ale  procesului  creativ.  Acestor
        pus omul contemporan de a vedea deseori obiectul de factori, care țin de trăsături permanente sau de moment
        artă extirpat din spațiul pentru care a fost gândit și ale creatorului, li se adaugă factorii care țin de contin-
        așezat într-un spațiu de multe ori artificial constituit, gent,  fie  că  artistul,  aflat  în  proces  de  creație,  i-a
        spațiul muzeal.                                       conștientizat  sau  nu.  Metoda  analizei  genetice
               Arhitectura, ca gen major al artelor, coexistă folosește  tehnica  explicației,  cea  mai  potrivită  cu
        artelor plastice și celor decorative,
        universul de imagini constituit de
        acestea având o organizare semni-
        ficativă prin poziționare și inter-
        relaționare. Un exemplu de luat în
        seamă este cel al spațiului ecle-
        ziastic, interpretarea oricăreia din-
        tre  imaginile  plastice  cu  care
        coexistă neputând fi făcută fără
        mijlocirea unor noțiuni de icono-
        logie.
               Această disciplină tânără
        se dezvoltă pe temelia iconogra-
        fiei, aducând date prețioase, indis-
        pensabile    unei    interpretări.
        Interpretarea unei fresce care nu
        mai aparține contextului arhitec-
        tural pentru care a fost creată și
        care a fost plasată într-un spațiu
                                                                    Intrarea Domnului în Ierusalim,
            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                frescă, Mânăstirea Văcărești           41
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48