Page 38 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 38
prof. Roliana GIUCLEA
O perspectivă asupra
interpretării operei de artă
Premise, metode și pași în procesul de analiză,
probleme ale interpretării *
mod deosebit în exercițiul raportării la creațiile spiri-
tului uman, pe parcursul copilăriei și al tinereții. De-
opotrivă, pentru o bună economie sufletească,
deprinderile acestea trebuie reactualizate la orice vâr-
stă.
Se știe că în viitorul apropiat vor dispărea
foarte multe meserii, tehnologiile și robotica înlo-
cuindu-le pe acelea care presupun executarea algorit-
mică a unor pași, sau forța brută. În aceste condiții,
adaptabilitatea oamenilor va fi condiția sine qua non
a supraviețuirii lor. Să îndrăznim să credem că această
adaptabilitate va depinde în mod nemijlocit de antre-
namentul în operarea în domeniile care implică crea-
tivitate și suplețe a spiritului, aspecte în care omul nu
Astăzi, lucrurile nu s-au schimbat prea mult, va fi egalat nicicând de mașină. Totodată, exercițiul
ci, dimpotrivă, problema s-a agravat, adăugând și o divers, polimorf, al raportării la nesfârșita varietate de
anumită grabă, care nu este numai graba generică a creații umane, în sine creează obișnuința schimbării
epocii, a omului obligat să funcționeze în regim perspectivei, pentru a privi realitatea din unghiuri di-
“multi-tasking”, ci și graba omului agresat de verse, antrenând și deprinderi speciale de a observa în
abundența de imagini venite inclusiv din direcția sur- detaliu, de a sintetiza, de a realiza conexiuni, făcând
selor tehnologice multiple, a internetului în special. comparații, stabilind criterii de asemănare și deose-
Abandonându-se unui decor în perpetuă schimbare, bire. Abilitățile de operare într-un spațiu interdiscipli-
omul contemporan se sustrage cel mai adesea gestului nar cresc astfel progresiv, viziunea interpretativă
natural al contemplației, care necesită resurse de timp, solicitând resurse diverse de cunoaștere umanistă, re-
de răbdare și de educație. Gestul derulării parcă fără surse de istorie, psihologie, sociologie, religie.
sfârșit a unor statusuri din social media coboară în psi- Înțelegerea felului în care istoria ideilor a scris sub-
hologia noastră profundă. Dacă viitorul ne va fi găsit textul conceptual al formelor plastice devine astfel ne-
ieșiți din capcana acestei ispite, vom fi adăugat cesară, scopul ei limpede fiind acela de a ne face
umanității noastre frumusețea reală a lumii, izvorâtă vigilenți în fața acestor aspecte de prim rang ale inter-
din tâlcurile ei adânci. pretării.
Societatea modernă, cu toate atuurile ei de Sigur că, făcând o pledoarie pentru valoarea
confort și civilitate, este totuși una a unei dramatice formativă a raportării la opera de artă plastică, nu
înstrăinări a oamenilor față de valorile care au format putem să lăsăm neacoperit aspectul consistent al inter-
în timp civilizația umană, și, în consecință, a unei în- pretării prin prisma logicii interne, compoziționale, a
străinări de sine și de celălalt. Dramele noastre coti- legăturilor de ansamblu și prin prisma raporturilor cro-
diene sunt în mare parte consecința opțiunii de a ne matice implicate.
lăsa antrenați în cercul vicios al unei gândiri ultra prag- În cele ce urmează vom încerca să realizăm o
matice care, cel mai adesea, exclude necesitatea sufle- radiografie a procesului interpretativ, surprinzând atât
tească și spirituală dintre nevoile de bază ale omului. aspecte care țin de condițiile unei bune interpretări, cât
ESEU procese de cunoaștere necesare care pot fi cultivate în juste, acordate intenției creatoare.
și aspecte metodologice convergente unei interpretări
Descoperirea de sine și descoperirea lumii sunt
* Eseul de mai sus are la bază textul Lucrării metodice realizate de doamna profesor Giuclea Roliana,
lucrare cu care a obținut gradul didactic I în anul 2022, intitulată „Arta spațiului ecleziastic, între temeiul ei
dogmatic și expresia plastică”. (ilustrația articolului: www.wikipedia.com)
36 REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56