Page 40 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 40
Rembrandt van Rijn - Lectia de anatomie a doctorului Tulp, 1632
Patru sunt criteriile după care Hans Sedlmayr Nu în ultimul rând, criteriul pe care Hans Sed-
consideră că trebuie să organizăm o analiză orientată lmayr îl numește “al densității” este acela care instituie
spre definirea valorii și stabilirea rangului. Primul este o selecție a valorilor și o stabilire a ierarhiilor pe baza
al unității, al coerenței interne care nu lasă niciunei polisemiei și a sensurilor multiplu direcționate a mo-
părți un statut preeminent în fața celorlalte. Creația tivelor, formelor și unităților formale. Cu cât elemen-
care își pierde echilibrul unitar este una a cărei pato- tele unei opere sunt mai justificate, printr-o
logie poate fi identificată definind specificul acestui multitudine de semnificații, cu atât mai mult aceste
dezechilibru: fie că primează virtuozitatea tehnică și multiple semnificații le sudează multiplu într-o rețea
se alunecă în formalism, fie că primează semnificațiile de conexiuni interne care amplifică sensul operei, și-i
fără suportul unei construcții compoziționale pe mă- dau totodată un statut monolit. De exemplu, o culoare
sură. Aceste maladii nu sunt singurele care pot inva- poate avea multiple roluri în cadrul unui tablou, poate
lida o creație. Pot fi identificate, în fapt, o multitudine accentua un centru de interes, poate crea o
de alte disjuncții între elementele componente ale ope- corespondență cu o complementară aflată la distanță,
rei. trimițând spre citirea unei alte arii a spațiului
O a doua chestiune care ne apare ca necesară compozițional, poate emite un semnal senzorial care
într-o analiză care să stabilească valoarea și rangul este să “dea tonul” operei. Toate acestea o leagă într-un im-
chestiunea originalității. Nu este original ceea ce nu uabil complex de determinări cu celelalte elemente ale
izvorăște din necesitatea interioară de expresie a tabloului și o fac indispensabilă ansamblului prin con-
personalității specifice a artistului. Nu este original densarea funcțiilor.
ceea ce a fost preluat, miezul care a fost însușit dintr-
o sursă externă, chiar dacă virtuozitatea, cunoașterea Creație și proces creator
tehnică a artistului, poate uneori construi un conținut
formal valabil. Voința artistului antrenează un proces progre-
Punând în discuție criteriul structurii organi- siv de articulare formală care este subordonat intuiției
zate nu facem decât să repunem în discuție o idee deja inițiale. Trebuie să adăugăm că sunt posibile, pe par-
ESEU enunțată, aceea a necesității unei analize a felului în cursul actului creator, adăugiri care să aibă ca sursă
intuiții diferite de cea inițială. Ele pot fi convergente
care întregul își subordonează părțile și a felului în
care părțile se interconectează, sunt toate acestea într- acesteia, adăugând straturi de semnificații viziunii
o logică sintactică al cărei grad de coerență va indica, inițiale sau, dimpotrivă, pot fi divergente, caz în care
alături de celelalte criterii, rangul operei. este necesară abandonarea lor.
38 REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56