Page 40 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 40

Rembrandt van Rijn - Lectia de anatomie a doctorului Tulp, 1632
               Patru sunt criteriile după care Hans Sedlmayr         Nu în ultimul rând, criteriul pe care Hans Sed-
        consideră că trebuie să organizăm o analiză orientată lmayr îl numește “al densității” este acela care instituie
        spre definirea valorii și stabilirea rangului. Primul este o selecție a valorilor și o stabilire a ierarhiilor pe baza
        al unității, al coerenței interne care nu lasă niciunei polisemiei și a sensurilor multiplu direcționate a mo-
        părți un statut preeminent în fața celorlalte. Creația tivelor, formelor și unităților formale. Cu cât elemen-
        care își pierde echilibrul unitar este una a cărei pato- tele  unei  opere  sunt  mai  justificate,  printr-o
        logie poate fi identificată definind specificul acestui multitudine de semnificații, cu atât mai mult aceste
        dezechilibru: fie că primează virtuozitatea tehnică și multiple semnificații le sudează multiplu într-o rețea
        se alunecă în formalism, fie că primează semnificațiile de conexiuni interne care amplifică sensul operei, și-i
        fără suportul unei construcții compoziționale pe mă- dau totodată un statut monolit. De exemplu, o culoare
        sură. Aceste maladii nu sunt singurele care pot inva- poate avea multiple roluri în cadrul unui tablou, poate
        lida o creație. Pot fi identificate, în fapt, o multitudine accentua  un  centru  de  interes,  poate  crea  o
        de alte disjuncții între elementele componente ale ope- corespondență cu o complementară aflată la distanță,
        rei.                                                  trimițând  spre  citirea  unei  alte  arii  a  spațiului
               O a doua chestiune care ne apare ca necesară compozițional, poate emite un semnal senzorial care
        într-o analiză care să stabilească valoarea și rangul este să “dea tonul” operei. Toate acestea o leagă într-un im-
        chestiunea originalității. Nu este original ceea ce nu uabil complex de determinări cu celelalte elemente ale
        izvorăște  din  necesitatea  interioară  de  expresie  a tabloului și o fac indispensabilă ansamblului prin con-
        personalității specifice a artistului. Nu este original densarea funcțiilor.
        ceea ce a fost preluat, miezul care a fost însușit dintr-
        o sursă externă, chiar dacă virtuozitatea, cunoașterea       Creație și proces creator
        tehnică a artistului, poate uneori construi un conținut
        formal valabil.                                              Voința artistului antrenează un proces progre-
               Punând în discuție criteriul structurii organi-  siv de articulare formală care este subordonat intuiției
        zate nu facem decât să repunem în discuție o idee deja inițiale. Trebuie să adăugăm că sunt posibile, pe par-
     ESEU  enunțată, aceea a necesității unei analize a felului în  cursul actului creator, adăugiri care să aibă ca sursă
                                                              intuiții diferite de cea inițială. Ele pot fi convergente
        care întregul își subordonează părțile și a felului în
        care părțile se interconectează, sunt toate acestea într- acesteia,  adăugând  straturi  de  semnificații  viziunii
        o logică sintactică al cărei grad de coerență va indica, inițiale sau, dimpotrivă, pot fi divergente, caz în care
        alături de celelalte criterii, rangul operei.         este necesară abandonarea lor.
          38                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45