Page 45 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 45

PERSPECTIVE

                                                                                           O  bună  interpretare
                                                                                      pornește  întotdeauna  de  la
                                                                                      tăcerea  interioară  a  celui
                                                                                      care privește într-o deplină
                                                                                      disponibilitate   receptivă.
                                                                                      Sentimentele  personale  nu
                                                                                      trebuie  să  oculteze  acest
                                                                                      prim moment, care este vital
                                                                                      pentru înțelegerea miezului
                                                                                      viu al operei; iată de ce, cel
                                                                                      mai adesea, receptorul con-
                                                                                      temporan, aflat într-o perpe-
                                                                                      tuă și pătimașă interacțiune
                                                                                      dinamică  cu  mediul,  este
                                                                                      mai puțin disponibil pentru
                                                                                      liniștirea  deplină  necesară
                                                                                      inițierii dialogului cu opera
                                                                                      de artă. Starea necesară aces-
                                                                                      tui prim dialog este aceea a
                                                                                      unei maxime acuități, când
                                                                                      privirea în afară trebuie să
                                                                                      fie  dublată  de  o  întoarcere
                                                                                      spre  sine,  pentru  a  culege,
                                                                                      din oglinda limpede, netul-
                                                                                      burată de nici o altă adiere a
                     Biard François, Quatre heures au Salon, 1847                     undei sufletești, fizionomia
        când trimite ramificații în meta-universul operei, adică  adevărului esențial care a însuflețit opera.
        în acel spațiu al tainelor care comunică subtil cu lumea     Acestei prime intuiții, întrezărite în oglindă su-
        psihică a privitorului.                               fletească, trebuie să îi urmeze o atitudine mai activă,
                                                              o contemplare care să împletească deopotrivă dispo-
                       Calitatea interpretării                nibilitatea  de  reflexie  senzorială  și  cea  de  operare
               Interpretarea  justă  decriptează  detalii  ale  rațională, obiectivă, care adaugă experienței receptării
        creației pe care alte interpretări nu le explică. Sigur că aspecte asimilate anterior în procesul de cunoaștere al
        este posibil ca o interpretare să fie o răstălmăcire totală  lumii. Unui observator sensibil, dar mai puțin antrenat
        a adevărului operei de artă, dar aceste situații sunt rare.  pentru analiza operei, încercarea de a coborî această
        De obicei, erorile majore de interpretare vin dintr-o fo-  prima intuiție la nivelul conștientului prin explorarea
        calizare pe detalii fără a sesiza legături sau fără a urca înțelesurilor și a legăturilor între fragmentele creației
        pe panta ascendentă a viziunii sintetice. Altfel, între  i se va părea poate o profanare. O justă interpretare a
        diferitele interpretări care formulează aceleași idei ge-  fragmentelor coagulate în țesătura mai densă a ansam-
        nerale despre operă, există doar diferențe de fină și  blului nu va oculta însă această intuiție, ci îi va adăuga
        nuanțată analiză. Tocmai aceste diferențe care ope-   limpezime și suflu vital, nuanțând înțelesul.
        rează  într-un  registru  al  observației  subtile  fac      Iar dacă un interpret atent reflectă nemistificat
        diferența între o interpretare aflată mai aproape de in- opera, înțelesurile ei se prelungesc dezvăluind un în-
        terpretarea justă și una mai îndepărtată, pe asimptota treg univers de inter-determinări, de relații, unele din-
        ce tinde spre cunoașterea deplină.                    tre ele la prima vedere mai puțin sesizabile unui ochi
               Este necesar, pentru o înțelegere cât mai clară grăbit sau neantrenat. În acest sens, interpretarea justă
        a mesajului, să luăm în seamă cât mai multe elemente poate fi o operă în sine, aflându-se în prelungirea ope-
        constitutive ale unei opere și ansamblul deopotrivă,  rei pe care o oglindește.
        printr-o culisare pe verticală între analiză și sinteză și
        invers.

                                                      Bibliografie:
                            Huygh, Rene - Puterea imaginii, Editura Meridiane, București, 1971
                                Panofsky, Erwin – Ideea, Editura Univers, București, 1975
                         Panofsky, Erwin – Artă și semnificație, Editura Meridiane, București, 1980
                           Rene Berger – Artă și comunicare, Editura Meridiane, București, 1976
                      Rosenberg, Jakob – Criteriul calității în artă, Editura Meridiane, București, 1980
                    Sedlmayr, Hans – Epoci și opere vol. 1 și vol.2, Editura Meridiane, București, 1990

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       43
   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49   50