Page 42 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 42

într-un sens aparte al operei, care reprezintă sensul ei
                                                              particular, distinct de al altora.
                                                                     O altă premisă a oricărei interpretări este aceea
                                                              că opera este un univers închegat, coerent, un tot care
                                                              își subsumează toate aspectele. Evident, vorbim aici
                                                              nu numai de structura formală generală și de suban-
                                                              samblurile ei, ci și de mesajul care este perfect con-
                                                              secvent cu sine în toate aspectele lui, de la componenta
                                                              senzorială până la cea spirituală. Atunci când există
                                                              discontinuități  de  mesaj,  clivaje  adânci  între
                                                              semnificațiile diferitelor componente sau pur și simplu
                                                              creația are o tară de conținut formal, socotim că nu are
                                                              un  miez  unic,  sustrăgându-se  acestui  principiu  al
                                                              unității care dă caracterul de deplinătate unei opere.
                                                              Dificultatea de interpretare este mai mare în acest caz,
                                                              pentru că traseele interpretative nu duc într-un punct
                                                              final comun. Sarcina interpretului ar fi văduvită de
                                                              speranță  dacă  nu  ar  exista  o  regulă  obiectivă  a
                                                              “corespondențelor” și “analogiilor” prin care formele
                                                              și conținuturile cu conotații spirituale se află într-un
                                                              joc al reciprocităților care trebuie decriptate.

                                                                     Modalități de raportare la opera de artă


                                                                     Există două modalități de raportare la opera de
                                                              artă și de re-creare interioară a ei: prima modalitate,
                                                              mai rară, este cea în care interpretul are afinități de
                                                              elecție cu opera și acesta este cazul cel mai fericit,
          Intrarea Domnului in Ierusalim. Fragment de basore-  când implicarea personală este deplină, iar a doua mo-
          lief de pe sarcofagul Junia Bassa. 359 AD, Vatican.
                                                              dalitate este cea care presupune un racord empatic la
        unei experiențe superioare”, consens dat de direcția realitatea operei, când interpretul trebuie să facă un
        coincidentă a interpretărilor juste.                  efort  mai  mare  pentru  poziționarea  în  intimitatea
               În mod evident, aceste premise sunt și premi- creației.
        sele pentru o bună comunicare asertivă.               Momentul ultim al interpretării unei creații plastice
               Contrar  aparențelor,  prima  premisă  nu  este este momentul comunicării, al transpunerii acesteia în
        echivalentă cu renunțarea la individualitate, așa cum cuvânt, cuvântul fiind un vehicul noțional și emoțional
        smerenia  creștină  nu  anulează  ființa  omului,  ci  o totodată. Iată de ce, acela care are intenția analizei unei
        îmbogățește, adăugându-i receptori suplimentari de opere, are nevoie nu numai de disponibilitate cogni-
        sensibilitate și de atenție. Această prezență a caracte- tiv-emoțională, ci și de stăpânirea unui limbaj, și nu e
        rului individual al ființei interpretului va conferi ana- vorba aici numai de limbajul specific disciplinelor
        lizei, prin comparație cu celelalte, o nuanțare specifică. plastice care este, ca oricare limbaj specific unei dis-
        Aceste nuanțe specifice, metamorfozate în cuvânt, fac cipline, convențional. Este vorba și de o bună stăpânire
        diferența de factură expresivă, dar nu de fond, a diver-  a limbajului fiecărei științe umaniste, constituind su-
        selor interpretări ale aceleiași opere, care au ajuns la portul interpretării în chestiunile sensibile care țin de
        un grad înalt de acuratețe.                           felul în care viața omului, sub toate aspectele ei, se
               Printre aspectele care concură la construcția poate reflecta în operă.
        demersului interpretativ, pe lângă individualitatea des-
        pre care am vorbit mai sus, mai putem adăuga înzes-          Pașii succesivi ai procesului interpretativ
        trarea artistică a celui care are intenția analizei. Greu
        de definit în termeni obiectivi, acest tip de înzestrare     Interpretarea creațiilor plastice presupune in-
        poate fi identificată în linii mari capacității omului de teriorizarea lor, poziționarea lor în raza ochiului lăun-
        a realiza conexiuni între fenomene și lucruri care se tric  și  reconvertirea  în  mesaj  prin  intermediul
     ESEU  leagă într-o compoziție coerentă.                  cuvântului. Această resuscitare a operei nu urmărește

               Demersul interpretativ nu poate porni decât retrăirea actului creației, ci decriptarea ei, folosind
        din încredințarea că există o interpretare justă spre care toate resursele de dinamică sufletească și cognitivă ale
        să țintească acest demers. Chiar în cazul special în care ființei celui care privește și care are disponibilitatea și
        opera este polisemantică, acest lucru are rădăcinile croiul lăuntric pentru a înțelege. Într-o primă fază, a
          40                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47