Page 44 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 44

modalitățile de a opera ale tuturor domeniilor care ne- descrie opera. Există tipuri diferite de descrieri, cea
        cesită  o  translare  a  ideilor  în  altă  paradigmă  de mai întâlnită dintre ele fiind aceea în care interpretul
        înțelegere, a unui alt domeniu, mai accesibil.        rămâne la semnalele de suprafață ale imaginii, poves-
               Primul contact cu opera de artă trebuie să se tind ceea ce imaginea ilustrează. Ispita unei astfel de
        desfășoare într-o stare de decuplare față de semnalele interpretări  ademenește  amatorii,  fie  ei  oameni
        stimulative venite din exterior, altele decât cele venite neorientați spre lumea culturală, fie spirite umaniste
        din direcția operei de artă. Este o stare de veghe inte- iubitoare de literatură, dar și pe învățăceii care au in-
        rioară, în care putem privi în oglinda sinelui pentru a teres pentru disciplinele plastice dar nu au suficientă
        vedea reflexia totală a creației la care ne raportăm. experiență de raportare la creație.
        Acest proces se petrece într-un prezent acut, foarte viu,    De obicei, toți aceștia se află în dificultate dacă
        care urmărește să restituie lumii mesajul încapsulat sunt puși în fața unei opere de artă nonfigurative, doar
        într-o frântură de timp trecut. Este vorba în fapt de o arta figurativă trimițând receptorului un mesaj care
        adevărată  resurecție.  Dar,  pentru  ca  o  asemenea poate configura în mintea lui un înțeles cognitiv și su-
        percepție să fie nealterată, este necesar ca interpretul fletesc  mai  complex  decât  senzația  generată  de
        să renunțe la propriile viziuni, să se împărtășească de compoziția abstractă. Andrei Pleșu spunea că în fața
        adevărul operei, primindu-l cu onestitate în unda tă- unei compoziții abstracte nu poți “nici să suferi și nici
        cută a sufletului smerit care se deschide astfel pentru - dacă ai o minimă decență - să surâzi”, făcând prin
        o mai bună cunoaștere.                                această afirmație referire la diferențele majore exis-
               Atunci când interpretarea este onestă, neexis- tente între modalitățile de percepție ale unui privitor
        tând bruiajul unor idei preconcepute, ea este conver-  angajat într-o relație nemijlocită cu opera de artă figu-
        gentă altor interpretări ale aceleiași opere. Consensul, rativă, pe care tâlcul uman al poveștii din imagine îl
        echivalența de semnificații între acestea, sunt o bună mișcă în direcția complexă a manifestării sentimente-
        măsură de evaluare a coincidenței dintre interpretare lor, și modalitatea de percepție a unei creații nonfigu-
        și realitatea mesajului imanent al operei.            rative, care poate răscoli registre mai puțin complexe
               Procedăm în analiză după o metodologie care ale psihicului uman, senzații, mai puțin sentimente.
        stabilește o anumită topică a parcursului interpretativ,     Pericolul rămânerii la suprafață, al descrierii
        încercând să înțelegem viziunea primară în raport cu nemijlocite, fără accesarea “metodei vizual intuitive”,
        orizonturi de vedere distincte care trebuie confruntate, este un pericol care îl vizează în special pe cel aflat în
        relaționate, fiind, în cele din urmă, convergente într-o fața unei opere a cărei figurație trimite la accesarea
        viziune coerentă, cuprinzătoare. Convergența orizon- unui câmp noțional de semnificații care au traducere
        turilor interpretative va trimite către soluția finală de în experiența general umană.
        interpretare.                                                Acela care va reuși să plonjeze în apele adânci
               Metoda comparației ajută la poziționarea cate- ale unei creații figurative, trecând chiar dincolo de
        gorială a operei în ipostaza ei istorică și de manieră, oglinda  captivantă  a  poveștii  -  primul  strat  de
        oferind totodată informații despre felul în care se ra- înțelegere - și va lega această oglindă de lumea fasci-
        portează la variabilitatea anumitor trăsături stilistice.  nantă a adâncului de semnificații rezultate din dina-
               Interpretul trebuie, urmare a acestui proces, să mica formelor și a legăturilor cromatice, acela va avea
        ιntre în logica internă a operei, chiar dacă nici măcar acces și la tâlcuirea jocului abstract al unor geometrii
        artistul, în procesul creației, nu a fost atât de conștient care aglutinează un întreg funcțional în ritmurile și
        de această logică. Conștientizarea rațională a procesu- tensiunile sale.
        lui creației pe parcursul desfășurării lui ar submina        O altă problemă a interpretării poate fi consti-
        acest  proces,  cenzurând  fenomenele  psihice  ale tuită de aplecarea exclusivă asupra aspectelor structu-
        subconștientului, a căror lucrare e în mare parte deter-  rale, fapt care ar săraci analiza de înțelesul profund al
        minantă pentru acest proces. Aducerea la lumină a lo- operei. Eroarea este destul de comună, curajul de a
        gicii interne a operei și a realităților procesului ei de privi în straturile subiacente ale creației fiind un curaj
        coagulare sunt acte care țin de o arheologie a spiritului care trebuie antrenat, într-o deschidere onestă față de
        necesară pentru cunoaștere.                           tot ceea ce opera de artă are de oferit. Figurația jocu-
                                                              rilor  și  a  îmbinărilor  plastice  capătă  sens  și
                       Probleme de interpretare               semnificație  dacă  încercăm  să  privim  “dincolo”.
                                                              Exercițiul interpretării operei nu poate fi astfel disjunct
               Evitarea problemelor interpretării operei de de  π[τρθνδερεα înțelesurilor  operei,  fie  că  suntem
        artă, pe motiv că ar introduce în domeniul istoriei ar- rezonanți  cu  ele  prin  funcția  mai  de  suprafață  a
     ESEU  telor  subiectivitatea,  ar  face  un  mare  deserviciu percepțiilor senzitive, fie prin implicare la nivelul unor
                                                              fenomene psihice mai adânci, la nivelul sentimentelor.
        înțelegerii aprofundate a fenomenului artistic.
               Una  dintre  situațiile  des  întâlnite,  mai  ales Sigur, o analiză structurală bine orientată, având la
        când cel care analizează opera este amator sau când   bază o bună cunoaștere a felului în care funcționează
        este un novice, este cea în care acesta este tentat să  limbajul plastic, este necesară, dar ea se împlinește

          42                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49