Page 33 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 33

PERSPECTIVE

                                                                         se mai lasă loc de intervenția spectatorului
                                                                         în deslușirea sensului. În ambele cazuri,
                                                                         spectacolul a ucis perspectiva spectatoru-
                                                                         lui, fiindcă nu i s-a oferit șansa de a veni
                                                                         cu propria contribuție pe un fir logic năs-
                                                                         cut din conceptul coregrafului. În aceste
                                                                         situații, coregraful trebuie să-și asume fap-
                                                                         tul că nu s-a putut distanța de perspectiva
                                                                         proprie  pentru  a-și  imagina  perspectiva
                                                                         spectatorului și trebuie să caute să se dez-
                                                                         volte și să-și îmbunătățească mijloacele de
                                                                         expresie pentru a nu fi nici prea direct, nici
                                                                         prea abstract pentru public.
                                                                                Într-un spectacol există mai multe
                                                                         perspective,  în  funcție  de  oamenii
                                                                         implicați. Perspectiva coregrafului sau a
                                                                         regizorului este cea de la care se pornește
                                                                         întregul concept și spectacol.
        toare. Astfel, interviul cu BBC a fost contextul prin        Ea poate suferi modificări în momentul în care
        care am putut exprima ideea de presiune socială și de se începe lucrul, însă reprezintă centrul de referință ce
        neapartenență, întrucât a fost un element recognoscibil influențează perspectivele dansatorilor, actorilor, sce-
        pentru public, fiind suport audio integrat în spectacol. naristului,  compozitorului,  scenografului,  lighting
                                                              designer-ului etc.
               Despre perspective                                    Ce e cel mai dificil pentru coregraf este faptul
                                                              că trebuie să țină cont în același timp și de perspectiva
               Perspectivele de interpretare ale unui spectacol sa și de perspectiva publicului care nu ia parte la pro-
        de dans contemporan sunt adesea multiple, în funcție cesul de creație. El trebuie să știe totul și în același
        de legăturile pe care le face fiecare spectator. Acest timp să nu știe nimic pentru a putea oferi publicului
        lucru este întru totul de așteptat, deoarece aparține anumite momente cheie de care să se agațe și din care
        unui domeniu caracterizat de subiectivism. Important să înțeleagă firul acțiunii.
        e ca traseul ales de spectator să aibă un fir logic și să    Frumusețea  dansului  contemporan  este  că
        se susțină pe baza imaginilor oferite de coregraf. Așa schimbă percepția asupra a ceea ce vezi în jur și a ceea
        cum am menționat, spectacolul „On the Edge of the ce vezi în interiorul tău. Îți permite să te deschizi și să
        Light” poate fi văzut și dintr-o perspectivă feministă te așezi înăuntrul tău în același timp. Este un mijloc
        datorită distribuției: personajul central este o femeie de expresie extraordinar de puternic, firesc și care îți
        care  se  află  în  conflict  cu  celelalte  personaje,  trei dă  posibilitatea  să  te  conectezi  la  spațiul  în  care
        bărbați.  Deși  nu  mi-am  propus  ca  aceasta  să  fie trăiești.
        direcția de interpretare, sunt perfect conștientă de ea
        și o accept ca fiind posibilă, întrucât con-
        ceptul  spectacolului  a  avut  ca  sursă  de
        inspirație povestea unei femei cunoscute la
        nivel global.
               Câtă vreme firul ales de spectator se
        susține logic și nu este radical diferit de ce
        a vrut să transmită coregraful prin acel spec-
        tacol, nu prejudiciază valoarea operei. În
        momentul în care nu se înțeleg tema cen-
        trală și conceptul de bază ale spectacolului,
        atunci apare o problemă în capacitatea co-
        regrafului de a-și comunica opera.
               Sunt cazuri în care spectatorul în-
        cearcă să facă niște legături și caută sens în
        ceea ce vede, însă materialul nu îi permite
        fiind fie prea abstract, fie prea puțin legat de
        celelalte scene. Sunt de asemenea cazuri, în
        care totul este prea direct și clar expus și nu



           REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                        31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38