Page 33 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 33
PERSPECTIVE
se mai lasă loc de intervenția spectatorului
în deslușirea sensului. În ambele cazuri,
spectacolul a ucis perspectiva spectatoru-
lui, fiindcă nu i s-a oferit șansa de a veni
cu propria contribuție pe un fir logic năs-
cut din conceptul coregrafului. În aceste
situații, coregraful trebuie să-și asume fap-
tul că nu s-a putut distanța de perspectiva
proprie pentru a-și imagina perspectiva
spectatorului și trebuie să caute să se dez-
volte și să-și îmbunătățească mijloacele de
expresie pentru a nu fi nici prea direct, nici
prea abstract pentru public.
Într-un spectacol există mai multe
perspective, în funcție de oamenii
implicați. Perspectiva coregrafului sau a
regizorului este cea de la care se pornește
întregul concept și spectacol.
toare. Astfel, interviul cu BBC a fost contextul prin Ea poate suferi modificări în momentul în care
care am putut exprima ideea de presiune socială și de se începe lucrul, însă reprezintă centrul de referință ce
neapartenență, întrucât a fost un element recognoscibil influențează perspectivele dansatorilor, actorilor, sce-
pentru public, fiind suport audio integrat în spectacol. naristului, compozitorului, scenografului, lighting
designer-ului etc.
Despre perspective Ce e cel mai dificil pentru coregraf este faptul
că trebuie să țină cont în același timp și de perspectiva
Perspectivele de interpretare ale unui spectacol sa și de perspectiva publicului care nu ia parte la pro-
de dans contemporan sunt adesea multiple, în funcție cesul de creație. El trebuie să știe totul și în același
de legăturile pe care le face fiecare spectator. Acest timp să nu știe nimic pentru a putea oferi publicului
lucru este întru totul de așteptat, deoarece aparține anumite momente cheie de care să se agațe și din care
unui domeniu caracterizat de subiectivism. Important să înțeleagă firul acțiunii.
e ca traseul ales de spectator să aibă un fir logic și să Frumusețea dansului contemporan este că
se susțină pe baza imaginilor oferite de coregraf. Așa schimbă percepția asupra a ceea ce vezi în jur și a ceea
cum am menționat, spectacolul „On the Edge of the ce vezi în interiorul tău. Îți permite să te deschizi și să
Light” poate fi văzut și dintr-o perspectivă feministă te așezi înăuntrul tău în același timp. Este un mijloc
datorită distribuției: personajul central este o femeie de expresie extraordinar de puternic, firesc și care îți
care se află în conflict cu celelalte personaje, trei dă posibilitatea să te conectezi la spațiul în care
bărbați. Deși nu mi-am propus ca aceasta să fie trăiești.
direcția de interpretare, sunt perfect conștientă de ea
și o accept ca fiind posibilă, întrucât con-
ceptul spectacolului a avut ca sursă de
inspirație povestea unei femei cunoscute la
nivel global.
Câtă vreme firul ales de spectator se
susține logic și nu este radical diferit de ce
a vrut să transmită coregraful prin acel spec-
tacol, nu prejudiciază valoarea operei. În
momentul în care nu se înțeleg tema cen-
trală și conceptul de bază ale spectacolului,
atunci apare o problemă în capacitatea co-
regrafului de a-și comunica opera.
Sunt cazuri în care spectatorul în-
cearcă să facă niște legături și caută sens în
ceea ce vede, însă materialul nu îi permite
fiind fie prea abstract, fie prea puțin legat de
celelalte scene. Sunt de asemenea cazuri, în
care totul este prea direct și clar expus și nu
REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56 31