Page 28 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 28

Mălina-Florentina MOCANU                                             clasa a XI-a F



                  Despre costumul popular din



                       regiunea Soveja-Câmpuri



                                    - cu dragoste și prețuire -

               Nimic nu poate reprezenta mai                                 laltă, ca să poată fi observate ușor de
        bine istoria și cultura unui popor decât                             sub cheptărică încheiată la un nasture.
        costumul  național.  Este  cea  mai  de                              Pe umeri este poziționată chirușca, o
        preț mărturie lăsată de către strămoșii                              cusătură pe o pânză croită în formă de
        noștri. Deși la origine portul popular                               triunghi, sau altița introdusă mai târ-
        românesc este unul singur, există ele-                               ziu, care era o bucățică de pânză în
        mente specifice în funcție de regiunile                              formă  de  dreptunghi,  care  unește
        țării. Diferențele pot fi la nivelul cro-                            pânza pentru piept, spate și mânecă.
        iului, al culorilor, materialelor, dar și                            Altița  pe  cămașă  o  purtau  doar  fe-
        al simbolurilor cusute atât pe ie cât și                             meile  căsătorite,  fetele  necăsătorite
        pe fotă.                                                             purtau cămașă doar cu rânduri. Partea
               În zona Vrancei, fiecare loca-                                din față și din spate nu erau cusute
        litate și-a pus amprenta asupra costu-                               între ele, ci erau prevăzute cu un sis-
        mului popular, oferindu-i autenticitate.                             tem de prindere cu nasturi. Mânecile
        Dintre toate variantele costumului po-                               aveau  în  zona  încheieturii  o  floare
        pular de pe valea Șușiței, cele mai re-                              brodată pe margini și colțișori făcuți
        prezentative și care stârnesc aprecieri                              cu inglița. Cămașa era despicată pe
        sunt în localitățile Soveja și Câmpuri.                              piept, în jur de 12 cm și se numea gura
               Soveja  este  o  mică  așezare                                cămășii.  Toate  aceste  bucăți  erau
        unde tradiția încă nu a pierit și bătrânii                           încrețite  la  final  în  jurul  gulerului,
        încearcă să o transmită și generațiilor                              care măsura în jur de 2 cm lățime.
        viitoare.  Femeile  nu  au  încetat  să                              Partea de sus a cămășii se cobora până
        coasă portul național, ba chiar bătrânii                             deasupra genunchiului cu o bucată de
        îl poartă zi de zi cu mândrie.                                       pânză, cunoscută și sub denumirea de
               Portul  popular  la  femei  se                                poale, care era acoperită de fotă. Fota,
        compune din: cămașă cu poale, fotă,                                  din fir de lână de culoare neagră, era
        brăcilă,  cheptărică,  șosete  din  lână,                            țesută  pe  lățimea  ei  și  putea  fi  o
        opinci, batic sau batistă și traistă. Ia de                          țesătură simplă pentru a putea fi pur-
        femei sau cămașa sub denumirea cu                                    tată zilnic, fie cusută cu fir metalic sau
        care este cunoscută la Soveja, se lucra                              mătase,  destinată  zilelor  de  sărbă-
        pe in, din pânză de casă obținută în războiul de țesut, toare. Brăcila, țesută din fir de bumbac în culori pre-
        iar firul de bumbac, in sau cânepă erau cel mai des fo- cum roșu, albastru, verde, negru și nuanțe de galben.
        losite. Pânza pentru o cămașă era croită din opt bucăți: Cheptărica din catifea era căptușită și cusută, pe lângă
        față, spate, guler, două mâneci, două altițe și poale. croială, cu elemente florale la care femeile foloseau
        După prima etapă în care pânza era croită femeile tre- fir metalic sau de bumbac, iar mai târziu țevi, mărgele
        ceau la cusutul propriu-zis. Luau fiecare bucată și por-  și fluturi. Ciorapii se împleteau din lână de oaie iar
        neau  rândul  de  cusătură.  Primele  cusături  erau  în opincile cu nojițe se confecționau din piele de porc
        formă geometrică realizate prin unirea punctelor, în
        formă de liniuță, iar mai târziu a pătruns influența ele-
        mentelor  din  natură  sub  forma  modelelor  precum:
        flori, petale, frunzulițe, ce se realizau din așa numitele
        musculițe, o împletitură în formă de x. Cusătura rân-
        durilor pe bucățile de pânză, se făcea cu mătase, bum-
        bac și fir de argint, iar mai târziu au fost aplicate
      ESEU  tura în formă de rânduri era aplicată pe piept, spate și
        mărgele și fluturi de culoare alb, auriu si verde. Cusă-
        mâneci. Pe mânecă, de o parte și de alta a rândului, se
        brodau sabace și puișori, cusături cu mătase naturală
        asortate cu culoarea șirurilor. Pe piept cele două rân-
        duri erau cusute la o distanță de 10 cm una față de cea-
          26                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33