Page 31 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 31

PERSPECTIVE
                   Teodora TUDOSE                              Absolventă a Colegiului “Unirea” - promoția 2017
                                                                UNATC "I.L.Caragiale" - Facultatea de Teatru,
                                                                    secția Artă Coregrafică (master - 2022)
                         On the Edge of the Light





                          O perspectivă asupra spectacolului

                                        de dans contemporan

                                                              teatru încep să aibă o altfel de configurație, conținând
                                                              în mod egal text, mișcare, elemente vizuale și muzică.
                                                              Această nouă formă vine din nevoia teatrului de a
                                                              ajunge cât mai mult la oameni, prin toate simțurile, în-
                                                              trucât forma clasică nu mai este suficientă.
                                                                     Spectacolul de dans contemporan este cu atât
                                                              mai viu, activând și implicând spectatorul prin dina-
                                                              mismul mișcării ca limbaj de bază. Fără un text scris,
                                                              coregraful își creează propriul material de lucru prin
                                                              intermediul corpului său și al dansatorilor cu care lu-
                                                              crează, urmând ca acest material să fie descifrat de pu-
                                                              blic. Pot exista inserții de text sau cuvinte care să ajute
                                                              spectatorul să rămână pe linia descifrării conceptului

               În acest moment, mai mulți artiști și coregrafi
        se separă de academismul dansului clasic și pornesc
        în căutare de noi limbaje și mijloace artistice de ex-
        presie. Această desprindere s-a produs în urma nevoii
        de a pune corpul în centrul atenției, de a urma principii
        naturale de mișcare, de a explora în noi moduri în care
        poate exista corpul în spațiu. Noua direcție a purtat de-
        numirea de dans modern și pe durata unui secol a fost
        marcat de personalități importante prin descoperirea
        unor tehnici, estetici și metode de lucru ce stau la baza
        dansului contemporan de astăzi: Isadora Duncan, Ru-
        dolf  Laban,  Martha  Graham,  Merce  Cunningham,
        Pina Bausch etc.
               Dansul contemporan își propune să exploreze
        diferite spații prin diferite moduri de mișcare ale cor-
        pului. Principiul central care leagă spațiul și corpul
        este cel al mișcării naturale, care se referă la reacția
        intuitivă a corpului la impulsuri exterioare, iar apoi la
        dezvoltarea lor. Există mai multe tehnici de lucru, care
        antrenează și îndrumă diferit corpul și plastica dansa-
        torilor, ceea ce a dus la configurarea unor companii de
        dans cu specific individual la nivel internațional. Da-
        torită acestei varietăți de tehnici și limbaje, dansul con-
        temporan este dificil de catalogat, de delimitat și chiar
        de definit.
               Intruziunea din ce în ce mai pregnantă a dan-
        sului contemporan în spectacolele de teatru îl face și
        mai greu de marcat ca direcție. La momentul actual,
        artele spectacolului sunt strâns legate între ele, obser-
        vându-se  o  fuziune  a  mai  multor  arte  în  cadrul
        aceluiași spectacol. Cu alte cuvinte, spectacolele de


            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36