Page 32 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 32
Spectacolul „On the Edge of the Light” s-a
format prin prisma stării de expunere și abandon
simțite în momentul unei presiuni. Conceptul face re-
ferire la presiunea încadrării în anumite standarde so-
ciale și neputința atingerii lor, având și trimiteri
feministe. Vorbește despre neputință, despre încerca-
rea de a te încadra într-un mediu din care știi că nu faci
parte. Am căutat să explorez și să îmbin limbajul ges-
tual, discursul și modalitățile de utilizare a luminii ca
obiect scenografic. Am descoperit noi modalități de
construcție și creare de imagini, cel mai puternic mo-
ment fiind implicarea umbrei proprii ca personaj.
Spațiul a fost și el transformat pe parcursul spectaco-
lului, folosind până și pereții în mod activ. Spectacolul
a avut premiera în cadrul U.N.A.T.C. București. A fost
selectat în Festivalul de Dans Contemporan „Connect”
Craiova, Bucharest Fringe – Maratonul Teatrului In-
dependent și în Stagiunea Dans Nomad din Timișoara.
Nevoia de materializare în forma unui specta-
col de dans a ideilor de mai sus a venit în urma vizio-
nării câtorva documentare despre viața Prințesei Diana
și despre dificultățile cu care s-a confruntat în încer-
carea de a ajunge să aparțină de universul Casei Re-
gale. Într-un interviu pentru BBC expune problemele
cu care s-a confruntat printre care: lipsa de afecțiune,
sentimentul de abandon, rigiditate exagerată, bulimie.
Relația cu membrii Casei Regale era rece, formală, nu
ales, însă crearea de imagini vizuale puternice și pur- se simțea protejată. Nu am căutat să fac un spectacol
tătoare de sens sunt cele care rămân în memorie și care despre Lady Diana ca personaj, ci despre stările cu
ajută în decodificare. care oricine se poate confrunta în situații asemănă-
Aceste imagini puternice se creează în mo-
mentul în care devin recognoscibile ca motiv sau sim-
bol universal, dar și în momentul în care s-au format
pe baza consumării unei relații cu încărcătură
emoțională. Ele rămân în mintea spectatorului și sunt
punți de legătură folosite de coregraf, oferind un punct
clar pe care își poate așeza atenția. Se construiesc prin
trimiterile reieșite din relația personajelor cu acțiuni și
obiecte scenografice. Un exemplu din spectacolul „On
the Edge of the Light” constă în imaginea de final,
când cele trei personaje masculine expun ca la un in-
terogatoriu personajul feminin, urmând ca apoi să își
îndrepte luminile spre public, imagine cu care se în-
cheie spectacolul. Deși scoasă din desfășurarea spec-
tacolului, această imagine transmite ideea de expunere
și presiune cu care ne putem confrunta fiecare din noi
în societatea din care facem parte. Astfel, prin con-
struirea unei relații între personaje, acțiune și obiect,
spectatorul poate înțelege sensul de descifrare al im-
aginii, fie prin direcția dorită de coregraf, fie prin
direcția proprie, rămânându-i în minte acea imagine.
ESEU „On the Edge of the Light”
Coregrafia: Teodora Tudose
Distribuția: Andrei Atabay, Andrei Cristea,
Dragoș Duruian, Teodora Tudose
Muzica: Sarah Mitrofan
30 REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56