Page 29 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 29

PERSPECTIVE
        care după sacrificare se întindea foarte bine pe un blat între ia din Câmpuri și din celelalte comune este aceea
        din lemn și era prinsă în cuișoare, loc unde se lăsa la că pentru cusături nu se folosește fir metalic, ci doar
        uscat.                                                fire din mătase și bumbac de culori predominant des-
               La  bărbați  portul  popular  se  compune  din: chise precum galben, roșu si portocaliu, dar mai există
        cămașă, numită și manișcă, cămașă largă, ițari, chimir, și negre sau alte culori închise. Mâneca lungă pornește
        jaletcă,  șosete  din  lână  și  opinci.  Cămașa,  numită din umăr, despărțită de acesta prin altiță, iar la bază
        manișcă,  cusută  cu  sabace,  era  din  pânză  de  casă, mâneca este prevăzută cu colțișori croșetați. Peste ie
        croită din patru părți: față, spate și două mâneci. Partea femeile mai purtau și o bundiță de culoare neagră, cu
        din față avea pe piept de o parte și de alta a despicătu- borduri  florale  sau  un  flanel  împletit  la  andrele.
        rii, două rânduri de cusături cu model în formă geo-  Catrința este din bumbac sau lână, țesută în război
        metrică, realizat din unirea punctelor și încrețit sub dintr-o singură bucată. În funcție de vârstă, catrințele
        piept. Mânecile erau simple, dar la bază erau strânse sunt mai împodobite pentru femeile căsătorite și mai
        cu o brățară cusută cu motive tradiționale ca cele de simple pentru tineret. Pe catrință sunt cusute șiruri de
        pe piept. Cămașa largă, dar și lungă în același timp, se forme geometrice și linii pe toată lățimea ei. Betele
        purta peste manișcă, avea de asemenea cusături pe sunt un cordon lung de circa 2 m și lat de 5. Sunt îm-
        piept, la baza mânecii și poale (până la genunchi). Se podobite cu chenar floral și se termină cu 3-4 canafi.
        purtau  cele  două  cămăși,  una  peste  alta  pentru  că Se strâng foarte tare în jurul corpului pentru a fixa
        nunțile se țineau de obicei în perioada anotimpului catrința să nu cadă
        rece și manișca, fiind strânsă la baza mâinii, nu per-       Costumul popular bărbătesc este format din:
        mitea frigului să pătrundă pe mânecă. Peste manișcă căciulă de miel, cămașă, ițari, opinci și bete.































        și cămașa largă se purta un chimir din piele cu două         Cămașa era din pânză de in sau cânepă, cu gu-
        sau trei catarame și buzunare. Ițarii erau confecționați lerul strâns la gât și prevăzută cu doi nasturi mici cu
        din lână sau bumbac. Jaletca, era o piesă care se realiza cheotori sau canafi. Cămeșile bărbătești au, de obicei,
        din stofă de lână, peste care se aplicau așa numitele cusături doar in zona pieptului, a gâtului și mânecii.
        găițane, șnururi intersectate, pe lângă croială, iar în Se foloseau ca și la femei modele florale de nuanțe
        partea de jos se aplicau buzunare. Se încheiau cu nas- deschise. Mânecile largi se termină cu manșetă cusută
        turi, iar în zona gâtului avea un guler din blană natu- cu model și se încheie cu canafi sau doi nasturi. Opin-
        rală, de dihor. Pe cap purtau căciuli din blăniță de oaie. cile erau confecționate din piele de porc sau vită care
               În localitatea Câmpuri, spre deosebire de So- se colorau la fel ca și lâna în fiertătură de coajă de arin
        veja, costumul popular nu este compus din același sau nuc, procedeu ce oferea flexbilitatea încălțămintei.
        număr de elemente și diferă denumirile. Portul popular Betele bărbaților câmpureni sunt au o lățime de 5 cm,
        feminin este format din: ie, catrință, maramă sau dul- ca la femei, spre deosebire de betele bărbaților din co-
        mea, bete și opinci.                                  muna Paltin care sunt mult mai late și unele împodo-
               Materialele folosite pentru ie erau cânepa și  bite cu ciucurași. Opincile se legau de picior cu ață din
        inul care erau dospite în apă, trase prin pieptar unde  păr de capră, numite nojițe.
        erau făcute fuioare, ca mai apoi să fie toarse și cusute     Fiecare variantă a costumului popular are far-
        la războaiele din casă. Ia este formată din două părți mecul său și ține de datoria noastră să conservăm
        denumite ciupagul din față și ciupagul din spate. Pe  această comoară care reprezintă și identitatea noastră
        partea  din  față  a  cămeșei  predomină  cusăturile  cu  națională. Este păcat ca noile interpretări ale portului
        influențe din natură frunze, flori și petale, dar și ele- popular care sunt acum pe piața comercială să înlocu-
        mente geometrice tradiționale. O diferență vizibilă   iască autenticul.

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34