Page 52 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 52

una de la sfârșitul celeilalte. Sunt prea străvezii aripile
        pentru trup; prea e mic trupul pentru visarea aripii. Și
        totuși ființează. Totul lor are grația știrbă a unui corp
        neînvățat cu propriile proporții, cu propria greutate, cu
        rotunjimile și colțurile și sunetul pașilor săi și care, cu
        mâinile aduse deasupra capului, se întinde arcuit spre
        o desăvârșire solară a formei. (“Dar care” ar trebui
        spus.  Dar  tinderea  spre  armonia  firescului  este  o
        consecință a existențelor, separată de contradicția lor,
        nu un amendament al amputării fondului perfect. “Și”
        se impune natural).
               Se vede clar locul sudurii între entitatea nepă-
        mânteană, deci misterioasă, a aripilor și corpul care e
        o relicvă vie a unui trecut dincolo de biologic pur și
        nu mai lipsit de mister în relație cu aripa. Cele două
        stau alături. Atât. Nu decurg una din evoluția copla-
        nară a celeilalte. Dar punerea pe două fronturi distincte
        și chiar beligerante a instanțelor fluturelui nu prezintă
        validitate: aripile nu sunt și nu au fost identice. Una e
        începutul, iar cealaltă, depărtată, e sfârșitul. Cele două
        aripi sunt tot atât de diferite una de cealaltă întocmai
        cum sunt în raport cu trupul.
               Dacă scurta viață a fluturelui stă sub zodia
        disjuncției armonioase cumva funcționale, a naturii             grafica: Lorena Negoiță
        corporale, toate celelalte aspecte ale ființei lui există
        prin prisma schimbării. Biologicul său actual este o  curiozității noastre tot soiul de ne-normalități aparente:
        mărturie a inconsistenței. Vorbind de un “prezent” al adaptarea bizar de ușoară la noi medii de viață, sche-
        noțiunii de fluture, înțelegem miniaturala perioadă de letul extern - mărturie că existența lui luminoasă res-
        zbucium delicat, de evantai, în care fluturele e fluture pinge legile comunului extrinsec poeziei lui, inhibarea
        fără  a  fi  altceva.  În  aceste  condiții,  el  prezintă  nevoii firești de a se reproduce, până la găsirea unor
                                                              optime condiții...
                                                                     Dar adaptarea aceasta e relativă. Fluturele su-
                                                              feră lumescul atâta vreme cât acesta se schimbă doar,
                                                              netransformându-se fundamental. Altfel îl părăsește.
                                                              Finețea incredibilă a țesutului său luminos nu poate
                                                              îndura decât o dată șocul marilor creații, acceptând altă
                                                              soartă, alt trup, alte origini și alte alcătuiri ale micilor
                                                              sale viscere. Propria naștere - a doua - îi lasă trupul
                                                              zguduit ca de o naștere grea de viață nouă. El, ființă
                                                              diafană, ființează așteptându-și diafan moartea, cu o
                                                              senină  presimțire  a  ei  în  tot  ce  mișcă.  Tocmai  de
                                                              aceasta și moartea îl găsește nepregătit. Este o altă
                                                              mare transformare dătătoare de nouă, de „altfel” de
                                                              viață, care sfarmă echilibrul abia căpătat al existenței
                                                              de după întâia schismă. Fluturele refuză să se mai
                                                              transforme, și nu trece demn de moarte.
                                                                     Nici Istoriei artei nu îi este străin miracolul
                                                              perpetuu al metamorfozei fluturelui, iar înțelesurile
                                                              acestuia le-a codificat și pus spre păstrare în cronica
                                                              largă a simbolisticii lucrurilor de toate zilele. Pentru
                                                              creștinii timpurii, fluturele era simbolul sufletului.
                                                              Înțelepciunea chineză îl asocia beatitudinii și evoluției
                                                              fericiri conjugale. Arta gnostică îl imortalizează strivit,
     ESEU                                                     sub piciorul Îngerului Morții, în pragul marii și finalei
                                                              schimbări, încă dând frenetic din aripi. În unele zone
                                                              ale Angliei, se credea că fluturele vestește sufletul unui
                                                              copil aflat la cea mai inconstantă și zburdalnică vârstă,
                                                              care s-a întors la viață. Un fluture zărit înaintea debar-
          50       grafica: Maria Raluca Topa                    REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57