Page 54 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 54

universale, un rezumat al dramei dezrădăcinării. Dar neașteptat. Dar instinctele fluturelui, reacțiile sale con-
        nimeni,  niciodată,  nu  a  cântat  tragedia  fluturelui- duc, sau cel puțin indică spre o conștientizare efectivă
        omidă. Nu sunt nici doine, nici psalmi, nici epopee a timpului în care era nimfă, spre o conexiune între
        despre ființa care se schimbă atât de profund încât cele trei etape distincte ale trecerii sale prin viață, iar
        pierde, fundamental, existența propriului sine. Căci de aici mintea umană se poate hazarda, suplinind go-
        astfel se întâmplă. În crisalidă are loc reorganizarea lurile acestei ecuații cu propriile supoziții și vise.
        materiei, o rescriere din temelii a ecuației care guver-     La fel cum trupul fluturelui stă aninat între cele
        nează alcătuirea intrinsecă a ființei.                două aripi distincte ale sale, asemenea și metamorfoza
               Vezi omida, vezi fluturele, și îi compari. Trans- etapei  “crisalida”  separă  cele  două  existențe
        formarea nu a șters în totalitate ființa precedentă, ci a convenționale ale ființei mici, constituind o anomalie
        remodelat-o numai: aripile sunt noi (viață nouă), dar în sine. Deși distincte cel puțin din perspectivă simbo-
        trupul captiv între ele se aseamănă fundamental cu lică, aripile aparțin aceluiași registru, aceluiași plan
        omida care a fost cândva, într-o altă versiune a sinelui. mai apropiat de Ceruri decât de frunză. Trupul este
        Similitudinile se opresc aici. Fluturele ființează dezin- singular, hâd prin comparație estetică și vizibil distinct
        hibat, știind de la natură să își urmeze cursul și meni- aripilor. Universurile originilor lor nici nu se zăresc,
        rea,  cu  prea  puține  comportamente  care  să  trimită dintr-un  punct  de  mijloc  aproximativ.  Această
        gândul la originile de vierme. Ai spune că nu a fost,  diferență de plan, dintre lumescul trupului și lumina
        de când e lumea, decât fluture.                       aripilor, o regăsim disproporționat în alăturarea neve-
               Și totuși...                                   rosimilă, înfăptuită doar prin succesiunea hărăzită de
               Dumnezeu a trezit lumea din neființă cu două legile naturii, a existenței ființei drept omidă, nimfă și
        cuvinte: “Să fie!”. Să fie pământ, să fie apă, să fie oa- în final fluture.
        meni și să fie cuget care să umple omul, revărsându-         Iată că fluturele poate să fie lacătul și cheia
        se afară în artă. Trezindu-se din ignoranța lui, omul a uneori, întrebării mai mari decât poate cuprinde min-
        rostit și el două cuvinte, ca o pecete: “Și totuși...”  tea noastră. Există conștiință dincolo de moarte? Dar
               Rostim și noi, ca un început al analizei noastre: în moartea efectivă? Ce facem și ce rostim, când sun-
        Și totuși...                                          tem puși față în față cu o stare de fapt a materiei in-
               Și totuși să fie oare fluturele, cu grația sa fi- clasabilă, neanalizabilă, cu o lipsă a tot ceea ce noi
        rească, cu existența sa mică guvernată de motivul an- percepem drept „viață” sau „moarte” sau „existență”
        titezei, cu totul separat de ființa omizii din care s-a și care totuși admite durere - și încă mai surprinzător:
        întrupat? Știința arată că nu.                        amintirea conștientă a durerii? Care e reacția firească
               Când mijloacele i-au permis, omul a făcut stu-
        dii asupra fluturelui. Nu știm de unde a venit această
        curiozitate atât de țintită, dar știm că ea a revelat, în
        urma studiilor, că fluturele își amintește inconștient
        timpul său din crisalidă. Cum? Nu știm. De ce? Nu în-
        cumetăm să ne întrebăm.
               Singura certitudine e că s-a lucrat și pe cea mai
        poetică versiune a pre-fluturilor, aceea a viermilor de
        mătase. Și că s-a folosit durerea. Viermii au fost lăsați
        să mănânce frunze și să își construiască netulburați în-
        chisoarea cocon iar apoi, odată deveniți crisalidă, au
        fost supuși unor senzații dureroase de grade diverse,
        acompaniate - foarte important! - De muzică. Apoi
        parcursul naturii a fost lăsat să se desfășoare dezinhi-
        bat. Odată intrate în viața lor de fluturi, micile ființe
        au fost din nou confruntate cu aceleași sunete care
        acompaniau senzațiile dureroase administrate nimfelor
        și... s-au ferit. Au reacționat negativ, ca supuse durerii.
        Se pare că fluturii au recunoscut sunetele în cauză și
        s-au comportat de parcă ar fi așteptat, convinși că va
        veni, durerea care le însoțeau în trecut.
               O  aparentă  banală  caracteristică  a  acestei
        entități zburătoare relevă însușiri foarte apropiate de
     ESEU  uman,  ori  chiar  cu  totul  nebănuite.  Fluturele  își
        amintește durerea resimțită într-o formă de nedetermi-
        nare a existenței, o percepe ca pe o experiență trauma-
        tică și acționează în consecință în noua etapă a ființării
        sale. Aceasta în sine este un comportament cu totul
          52            grafica: Irina Chiriță                   REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56
   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58   59