Page 51 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 51

PERSPECTIVE

               Bianca Elena TĂNASE                             Absolventă a Colegiului “Unirea” - promoția 2021
                                                                  studentă a Facultății de Drept din București

                       Papillon




          străjerul și poarta unei ideologii



               Situat la granița dintre cele două aripi ale sale, fragilitate nelumească) - făcând și nefăcând simultan
        trupescul fluturelui stă ca între un început și un sfârșit parte din trup, ele sunt misterul existenței fluturelui.
        cronofag, iar concretul trupului hâd, amputat de zbor,       Ca Prometeu animat în lanțuri, ispășirea flutu-
        e o metaforă a neputinței atât legată, dar și alăturată, relui se face prin comoara grea a aripilor sale. Prelun-
        în  depărtare  proximă  de  aripile  filigranate      girile întru supra lumesc, întru frumos ale trupului său
        aparținătoare firescului liber neinhibat. Astfel, flutu- îi eliberează viața a doua, ca pe o compensație a vieții
        rele este o contradicție armonioasă în fire. Trupul și
        aripile lui sunt, pe rând, biologicul compartiment al
        omului și sufletului lui străveziu, rolurile schimbându-
        se, într-o dinamică antiteză urmată de normalul aso-
        ciativ.
               Dar această bidimensionalitate comică a unui
        organism în aparență simplu închide veleități dincolo
        de metaforic. Simbolistica fluturelui își trage seva din
        locuri și mentalități străine, chiar distincte nouă, celor
        de  azi,  din  credințe  și  accepțiuni  ale  ființării  și
        subtilitățile primordiale. Întâlnim astfel interpretări
        perfect sau relativ logice, care nu contrazic logica
        omului contemporan, și îmbucurător copleșitoare prin
        calitatea  varietății  lor.  De  la  o  sugestie  a  grației,
        feminității și delicateții care dăinuie în accepțiunea co-
        lectivă până în zilele de azi, până la o întruchipare “a
        ghinionului” - fie el superstițios ori arhetipal, filosofic
        - fluturele a cunoscut cu aproximație întregul evantai
        de asocieri. O interpretare foarte interesantă îl leagă      grafica: Ioana Bianca Bușilă
        de sfera conexiunii dintre lumea “noastră” și cea “de dintâi pe care i-au răpit-o. Moartea materiei dintre cele
        dincolo”, ducând probabil mai departe, spre nemărgi-  două vieți - scurtul timp, grăbit ca milimetrul secun-
        nitul inteligenței folclorice, metafora corpului prins  delor, în care fondul nu e nici viu nici neviu, ci într-o
        între aripile vii și palpitânde, dar neaparținând niciu- lipsă a vieții în accepțiunea ei cotidiană, iar forma se
        neia. Anumite culturi îl asociau cu sufletele care nu și-  transformă, lepădându-și vechiul sine ca pe o piele
        au găsit, procurat ori câștigat liniștea necesară trecerii.  prea strâmtă ambițiilor cerurilor - rămâne necompen-
        Excepții rarisime de la aceasta le constituie Scoția și sat. Nu există bucurie sau durere echivalentă stării
        Irlanda, unde imaginea unui fluture auriu în apropierea  acesteia de nedeterminare a ființării.
        unei morți poate vesti pacea sufletului care urcă la Ce-     Astfel, aripile îl integrează în viața sa de flu-
        ruri. Prin contrast, în unele zone din Anglia, prezența  ture, impunându-i o identitate sublimă, limitându-l si-
        unui fluture prevestea un întreg an de ghinion, dacă  multan față de pornirile prepatologice ale sinelui său
        mica insectă nu era zdrobită (trebuia “sacrificat” pri- spre clasa omidei, din care a pornit și căreia îi seamănă
        mul fluture al anului), iar un fluture de culoare galbenă  și după renaștere, la trup. Avântul fluturelui e către
        sau auriu, în prag de primăvară, înseamnă abaterea di-  frunză și aripile îl trag spre floarea potrivită palpitării
        verselor boli grave asupra întregii familii.          lor. Piciorușele vor să pășească: aripile vor să zboare.
               Dar probabil cea mai grăitoare și mai emble-   Trupul și sufletul latent o pornesc spre omida origini-
        matică interpretare a simbolisticii fluturelui este aceea  lor sale, dar aripile se ancorează în cer și îl opresc.
        a  antitezei,  datorată  naturii  sale  interschimbabil  Asemenea și trupul încurcă aripile. Vrând să se avânte
        duale... și a schimbării.                             spre lumina țeserii lor celei dintâi, ele se leagă de lu-
               O antiteză în sine o reprezintă motivul aripilor.  mescul hâd al corpului ce nu poate intra pe porțile cele
        Atașate trupului dar distincte lui, că formă, menire și mari. Cele două instanțe ale fluturelui se stingheresc
        origine - (aripa este prelungirea minunii creației în  reciproc. Nu se îmbucă firesc marginile lor din lumi
        plictisul hâdei utilități lumești, cu toată nebănuita sa  diferite, văzându-se clar, fără simbioză, unde începe

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                                                                       49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56