Page 53 - Revista Noastra Nr. 55-56 (2023)
P. 53

PERSPECTIVE
        cării prevestea marinarilor zbuciumul nemărginit al gur giulgiul de pânză curată (asta în vremurile dulci
        mării și a potențială moarte între talazuri. Nativii ame- ale îndepărtatului sat), iar pasărea phoenix își țese cu-
        ricani îl vedeau ca pe un miracol divin al renașterii,  ibul sfârșitului din ierburi parfumate, fluturele este
        bucuriei și metamorfozei neinhibate.                  inconștient. Mănâncă frunze pentru că atât știe să facă.
               Accepțiunea umană a secolelor de oameni care Omida mănâncă și se târăște și mănâncă iar, iar la un
        au văzut, au urmărit, au studiat și iubit și scormonit moment anume din viața ei începe să-și țeasă coconul.
        zborul cald al fluturelui s-a materializat sub forma unei  De ce face acestea? Nu știe. Dar le face atent, fără
        înduioșătoare, tandre curiozități. Fluturele este răspân- grabă, cu migala specifică lucrurilor și ființelor mici.
        dit pretutindeni în artă, risipit ca printre flori. Bijutierii  Odată coconul țesut, omida încetează să existe ca până
        au încercat să închidă în filigramul muncii lor ceva din  atunci, pregătindu-se pentru marea transformare.
        zborul lui. Pictura tuturor timpurilor abundă, vizual ori    Astfel,  deși  semănând  și  păsării  phoenix  și
        simbolic, de imaginea fluturelui în cele mai gingașe  omului curat, prin felul precis în care se pregătește de
        ipostaze. În tânguirea unei viori ori așteptarea trezirii
        clapelor de pian - îl simți.
               Până în epoca, relativ, modernă, sculptura a
        fost singura care s-a ferit parcă, într-o oarecare măsură,
        de atingerea nepământeană a fluturelui - tracul pietrei
        de a dăinui palpitândă, ori de a parodia aripa străvezie.
        Dar și acolo îl întâlnești măcar ghicit, în gesturile ne-
        terminate  ale  statuilor  ale  căror  mișcări  mintea  le
        prelungește în zarea albăstruie a creației, în Madona
        cu văl a lui Giovanni Strazza, în arcuirea avântată a
        trupurilor catedralelor, în fluiditatea marii arte a con-
        cretului  care  este  arhitectura,  de  la  albul  profil  al
        înălțatelor temple clasice, cărora secolele le-au furat
        culorile, și până la fantezia de ciocolată topită care este
        povestea epopeii Universului, sau Sagrada Família.
        Vitraliul, cu caleidoscopul său de culoare și lumină
        care cerne culoarea și lumina înaltului, este poate cea
        mai fidelă aluzie la fluture: căci ce altceva este această
        fină ființă, decât o oglindire a tresăririi frumuseții ca-
        tedralelor?
               Dar dacă arta surprinde farmecul fluturelui în
        forma sa concretă, sensibilizând sufletul și ochiul prin
        frumusețea  firească  a  insectei,  partea  viscerală  a
        simțirii noastre empatizează cu fluturele prin prisma
        suferinței devenirii lui. Întreaga existență a fluturelui
        e o transformare. O dezbrăcare de sine o urmează pe
        alta, lăsând în urmă orice stare de ființare anterioară
        micului prezent. Pentru că fluturele e vămuitorul se-
        cundelor. Orice etapă a sa ține atât de puțin încât e
        aproape invizibilă ochiului nostru, părând că cerșește, trecere, conștiința omizii, a viitorului fluture, e factorul
        spre a exista, firmiturile clipelor căzute de la masa separator. Spre deosebire de omidă, omul și phoenixul
        ființelor mari. Întocmai ca Hebe, paharnicul zeilor, el sunt lucizi în pregătirile lor. Nici omul nici phoenixul
        împarte simțirii noastre nemurirea spiritului, ambrozia  nu știu ce urmează. După moartea efectivă, phoenixul
        care este frumosul lucrurilor mici, hrănindu-se cu cli- renaște, conștient, iar umbra omului se duce în locuri
        pele  ce  au  rămas  pe  fundul  paharelor  în  urma  de care noi nu avem - încă - știință. Omida - nu. Nu
        neglijenței noastre.                                  putem vorbi de o conștiință de după a transformare a
               Prin prisma schimbărilor pe care le îndură, flu-  omidei, nu putem să o comparăm cu alte entități cu
        turele ar fi putut fi asemuit ca o versiune miniaturală parcurs similar, pentru că omida, în accepțiunea noas-
        a phoenixului: când îi ajunge timpul din urmă, și unul tră și chiar a ei înșiși, încetează să mai existe. După
        și altul mor spre a renaște. E însăși metafora parcur- crisalidă este doar fluturele, cu miracolul aripilor lui.
        sului  sufletului  creștin.  Dar  asemănările  se  opresc    Este trist și înduioșător, acest drum al ființei
        brusc.                                                prin viață. Homer a cântat, în versurile sale, călătoria
               Unde phoenixul e un luptător, dându-și foc și zbuciumată a lui Odiseu cel rătăcitor, despărțit de casa
        murind cântând cântece de slavă, fluturele e umil.    sa, de certurile unor entități mai înalte. Motivul de
        Transformarea se petrece fără voia lui. Dacă creștinul,  “casă”, de “acasă”, de căutare a trecutului pierdut a
        omul, simte că se apropie de moarte, scoțându-și sin- devenit de-a lungul secolelor un laitmotiv al literaturii

            REVISTA NOASTRĂ nr. 55/56                              grafica: Petru Stancovici                51
   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57   58