Page 49 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 49
MOD / MODEL
condiţională) şi „dar” (conjuncţie coordonatoare ad-
versativă). „Descurajarea” poetului traduce ipotetica
lui hotărâre (verbele sunt la condiţional-optativ: „s-
ar descuraja”, „ar cădea”) de-a nu mai scrie, abando-
nându-şi harul divin. În acest caz, lumea vegetală nu
şi-ar mai îndeplini menirea, frunzele ar cădea, ramu-
rile, în loc să fie leagănul vegetaţiei, s-ar transforma
în nişte spânzurători şi femeile n-ar mai da naştere
copiilor. Dar, pentru că poetul doreşte să aducă ali-
nare oamenilor, vrând să nu-i dezamăgească şi să le
menţină sensibilitatea şi inefabilul, nu aşteaptă să se
simtă plictisit, istovit şi preferă să –şi încheie exis-
tenţa pământeană, prin moarte.
Ars poetica (acelaşi volum) este o destăi-
nuire patetică a creatorului atunci când se apropie de
extincţie („mai sunt spre nu mai sunt”). Renunţă la
capacitatea lui de a crea o lume plăsmuită, de a vinde
iluzii prin imagini poetice construite: abia acum cu-
vântul e doar cuvânt, şi nu un mod de a transfigura
lumea şi existenţa poetului, încrâncenat în veşnica
luptă cu materia primă –cuvântul, poate să se termine
cu o perioadă liniştită, cu o tinereţe veşnică.
grafica: Sara Hîrșu Asimilând poeticile marilor săi înaintaşi
(de la Eminescu până la interbelici), făcând slalom
uman, a dificultăţilor vieţii („o pată de sânge”). Prin printre stilurile consacrate, Nichita Stănescu reali-
vocea sa, omul se eliberează, se înalţă, ceea ce traduce zează o sinteză a limbajelor poetice precedente, într-
chiar funcţia catharctică a artei, înţeleasă ca act de pu- o manieră cu totul originală, situată în cu totul alt
rificare. Fiinţa umană se exonerează astfel de tot ceea plan, într-o formulă plină de originalitate. Creează o
ce a trăit pentru a o putea lua de la capăt. Aceeaşi temă, poezie de viziune, în care limbajul se inventează pe
condiţia poetului, e abordată în două postume apărute sine într-un joc de o imensă fantezie. Poetul stăpâ-
în volumul Ordinea cuvintelor (1985). Poezia Artă neşte magistral acest joc lingvistic, re-inventând
poetică e compusă din trei secvenţe ce debutează prin lumea prin cuvinte.
două conjuncţii: „dacă” (conjuncţie subordonatoare
REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54 grafica: Irina Chiriță 45