Page 44 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 44

to his crime because his guilt grows so great that he  as the narrator’s heightened awareness of his own
        can no longer hold it in. The narrator`s confession can  mortality and the ever amplifying terror that he will
        also be read as fear of mortality the way in which he  eventually die just as the old man did.
       ESEU  his fixation on the man’s age and frailty. He hears  ned by all these literary elements, setting, tone, dic-
                                                                     Mood can therefore be created and determi-
        describes the “vulture-eye” and the old man suggests
                                                              tion and theme, ensuring the reader`s absorption and
        “death-beetles”, a type of beetle that sounds like a
        clock ticking, in the walls and appears obsessed with
                                                              apprehension of any message being conveyed from
        time. Having murdered the old man, time seems to      special emotional bond with the story, as well as their
        come to a standstill as he completely loses track of it.  the writer.  A well-developed mood will add depth and
        Then, the narrator begins to feel physical symptoms of  value to the writer`s work. Both… are memorable and
        disease, he grows weak and infirm, at which point the  stir up similar thoughts and feelings in the reader due
        police come to the house and the sound of the hear-   to frequent similarities between settings, tone, diction
        tbeat fills his head. This heartbeat can be translated  and theme.



         prof. Crina CAPOTĂ


                       „Din punctul de vedere


                                     al copacilor…”




                  sau despre un anume mod de a vedea lumea
                                în poezia lui Nichita Stănescu

                                                                               În anii ’60 ai secolului al XX-lea, Nichita
                                                              Stănescu şi-a propus să inventeze un nou limbaj poe-
                                                              tic, impunând un model în epocă în ceea ce priveşte
                                                              coordonatele modernităţii. Sub influenţa dezvoltării
                                                              explozive a ştiinţei şi a tehnicii, poetul revoluţionează
                                                              percepţia asupra lumii, amplificând capacitatea de a
                                                              vedea universul prin sensibilitatea sa de poet devenită
                                                              mai acută odată cu filtrarea senzaţiilor până la intelec-
                                                              tualizare. Culorile, sunetele, miresmele, gusturile au
                                                              ecou în conştiinţa poetului, creând astfel o „percepţie
                                                              gândită”. Ideile ştiinţifice sunt convertite în idei poe-
                                                              tice, apărând o dedublare specifică omului modern, nă-
                                                              zuinţa  de  a  privi  „din  afară”.  Asistăm  în  primele
                                                              volume la o re-facere a lumii prin senzaţie. Eul poetic
                                                              este cel care există, are revelaţia propriei ieşiri în fiinţă
                                                              şi lumea se naşte odată cu revelarea existenţei vorbi-
                                                              toare a acestuia. Eul liric este însuşi văzul, auzul, mi-
                                                              rosul, pipăitul, devenind un organ senzorial imens şi
                                                              multiplu. El e un magician care sfărâmă structura ma-
                                                              teriei, schimbă stările de agregare, materializează ine-
                                                              fabilul şi pulverizează concretul, stăpâneşte spaţiul şi
                                                              timpul.  Creează  o  lume  de  concret  şi  abstract,  de
                                                              obiecte şi idei, de gesturi şi sentimente; sentimentele
                                                              dobândesc corp material, obiectele devin imateriale.
                                                                               Din cea de-a doua etapă a creaţiei poetice
                                                              („lirica necuvintelor”) începe lupta cu materia primă,
                                                              cuvântul; poetul devine un alchimist al cuvântului, po-
                                                              pulează lumea de cuvinte-obiecte. Obiecte şi cuvinte
                                                              se  metamorfozează:  universul  e  făcut  din  cuvinte,
                                                              limba poeziei se populează cu obiecte. Acum, poetul
                                                              stăpâneşte uşor jocul cu materia primă a poeziei –cu-
                                                              vântul: inventează cuvinte, le schimbă sensul, preferă
                                                              formele derivate (sufixare, prefixare). În procesul de

          40       grafica: Mădălima Dragomir                    REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49