Page 47 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 47

MOD / MODEL
        zată prin schimbul de trăsături dintre fiinţa umană şi poetul  va  accepta  condiţia  tragică  de  crucificat
        un pom, reprezentând regnul                           („palma bate-mi-o în cui”) cu preţul unor incredibile
                         Uman şi pe cel vegetal. Umanul şi vegeta- suferinţe fizice ce-i vor distruge trupul, eliberând forţa
        lul ajung să-şi schimbe trăsăturile: umărul – ca un regeneratoare şi înălţătoare care e spiritul. Totul se va
        trunchi noduros, sângele seamănă cu seva şi pomul are petrece departe de ochii profanilor („lumea adoarme”),
        frunza sub formă de mână cu degete, ramura se asea- fără ştirea lor, orice determinare materială fiind anihi-
        mănă cu un braţ, seva copacului e comparată cu sân- lată prin spiritualizare.
        gele. Şi astfel, lumea capătă o nouă înfăţişare prin                   În poezia Înaintare (volumul Epica Magna,
        acest transfer de însuşiri dintr-un regn sau altul. Aceste 1978), repetarea (de şapte ori) a verbului a fi („Eu
        este un nou mod de a vedea lumea, în care omul şi     sunt”) la începutul distihurilor aduce punctul de vedere
        pomul trec unul prin altul şi se transformă unul în ce-  al eului liric în încercarea lui de a schimba structura
        lălalt; omul e în această nouă viziune un pom singur  materiei printr-o naştere ritualică a lumii, deşi el este
        şi pomul – un om singur. Poezia e interesantă şi la   neadevărat. Până a se naşte trece prin şase ipostaze di-
        nivel morfosintactic prin jocul pronumelor personale,  ferite care vor duce la transformări esenţiale în vederea
        Eu şi El, prezente prin alternanţă la începutul majori-  reconfigurării  lumii.  În  ipostaza  de  locomotivă  cu
        tăţii versurilor.                                     aburi provoacă, după trecerea ei, evaporarea şinelor;
                         O nouă viziune asupra lumii este propusă  în cea de pasăre, va determina pietrificarea aerului,
        şi în poezia Altă matematică (volumul Măreţia frigu-  deci imposibilitatea zborului, în locul înălţării şi al im-
        lui, 1972) realizată cu legi noi, total absurde pentru  ponderabilităţii apărând greutatea şi lipsa fluidităţii.
        lumea cea veche. Poetul are puterea să opereze cu ter-  Se recurge astfel la materializarea inefabilului ca teh-
        meni paradoxali, să-i aducă împreună după bunul său   nică de realizare a unei noi lumi. În ipostaza de cuvânt
        plac, să fie protagoniştii celor patru operaţii matema-  se produce acelaşi fenomen: cuvântul prinde trup, de-
        tice. Propune un joc lingvistic fără să ştie rezultatul,  vine palpabil. Dacă se supune timpului ceasul se cris-
        adică ce rezultă din înmulţirea unui inorog cu o pară,  talizează, dacă e iarbă reprezintă chiar imensitatea
        din scăderea unei corăbii dintr-un nor, din împărţirea  verde. Când e sub forma stării fiziologice de foame
        unui munte la o capră, din înmulţirea unei plăpumi cu  aleargă înaintea burţii care va digera mâncarea înghi-
        un iepure. Află cu uimire că o varză împărţită la un  ţită de fiinţa umană.
        steag face un porc şi un cal fără un tramvai face un                   În poezia Nod 3, eul liric e înconjurat de
        înger. E o întreagă aventură a lucrurilor cuprinse într-  ochi, mâini, trupuri care plâng, toate într-o mişcare de-
        o sarabandă a celor patru operaţii matematice. Se în-  a valma, egală cu sine însăşi până la apogeul în care
        calcă  legile  logicii,  pătrunzându-se  într-o  lume  a  viaţa  lui  plânge  nu  cu  lacrimi,  ci  chiar  cu  viaţă.
        libertăţii totale. Doar cei doi îndrăgostiţi, supuşi celor  Aceeaşi viziune dezabuzată („Nu m-a întrebat nimeni
        patru operaţii, rămân mereu aceiaşi, prinşi într-un joc  dacă vreau să mă nasc”) apare şi în poezia Odă în ni-
        al sentimentelor.
                         Tot un magician al cuvântului, un maestru
        al inovaţiilor lingvistice, se dovedeşte poetul în De-
        zîngerirea (volumul Măreţia frigului, 1972) şi în De-
        zîmblânzirea (volumul Epica Magna, 1978). Este din
        nou un creator asiduu de cuvinte, de data aceasta cu
        ajutorul prefixelor privative dez-, des- şi al infinitive-
        lor lungi („dezmoştenirea”, „dezariparea”, „despere-
        cherea”, „dezumanizarea”), al prefixului delocutiv în-
        („întomnarea”). Desacralizarea lumii moderne, dezu-
        manizarea omului modern şi persoana iubită îi pro-
        voacă plânsul ca eliberare de o stare angoasantă la care
        se adaugă toamna şi ploaia. Substantivul ce formează
        titlul poeziei Dezîmblânzirea (infinitiv lung substan-
        tivizat cu prefixul privativ dez-) trimite la o nouă stare
        a materiei care presupune revenirea la condiţia iniţială
        –sălbăticirea; ea presupune nesupunere, transgresarea
        limitelor, trăirea în paradox. Eul liric se regăseşte pe
        sine prin intermediul reveriei („Din visare mă afla-
        sem”) într-o nouă lume care se organizează după legi
        proprii, o lume „dezîmblânzită”. Efectul legilor este
        bulversant, răstoarnă normele tradiţionale, întoarce
        totul într-o direcţie uluitoare; în acest nou univers,
        „noianul de negru” produce efectul de albire, soarele
        toropitor dă efectul de înnoptare, preaplinul de viaţă
        conduce la moarte. Infernul fiinţelor „îmblânzite” va
        fi părăsit pentru un spaţiu închis („o roată”) cu valoare
        spirituală, obţinut prin sublimare. Ca un nou Iisus,



            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                              grafica: Cristiana Dobrin                43
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52