Page 33 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 33

MOD / MODEL
        cret, pictura de peisaj, fie că e simbolică sau nu, fie că
        a fost doar atașată altor teme sau că a fost autonomă,
        este expresia nevoii omului de a comunica felul de a
        gândi și de a simți ale timpului său.
               Din acest punct de vedere, analizând evoluția
        picturii peisagistice, putem distinge mai multe cicluri
        de interpretare a cadrului natural în funcție de succe-
        siunea  lor  cronologică.  Perioada  de  până  în  Evul
        Mediu  este  perioada  în  care  simțul  elin  al  valorii
        umane nu a lăsat ca genul peisagistic să se desprindă
        ca domeniu autonom. Peisajul în această perioadă era
        un fundal, o digresiune. Multă vreme după ce ele-               Jan van Eyck - Altarul mielului mistic
        mente ale stilului clasic au dispărut, stilul impresionist
        al tratării acestor peisaje a proliferat. De exemplu, în     Așa cum pentru imitarea realității este necesară
        Psaltirea din Utrecht (secolul al IX-lea) apar motive  o tratare analitică a formei, tot așa pentru o artă de sim-
        de peisaj de inspirație elenistică.                   boluri este necesar un limbaj decorativ. Copii realizate
                                                              de călugări în secolul al XII-lea după manuscrise an-
                Giovanni Bellini -                            terioare vădesc din acest punct de vedere diferențele
              Sfântul Ieronim citind                          de tratare ale peisajului între două epoci distincte.
                                                                     Odată cu zorii Renașterii italiene, în secolul al
                                                              XIV-lea, peisajul simbolic este privit prin prisma unei
                                                              mentalități diferite de cea anterioară, mentalitate care
                                                              acum  exprimă  bucuria  ochiului  în  fața  Creației,
                                                              această receptare fiind în sine un izvor de fericire.
                                                              Concură la schimbarea aceasta bruscă de optică și des-
                                                              ele ieșiri în natură ale lui Petrarca, precum și reînvierea
                                                              unui mit foarte vechi – cel al grădinii – loc al Paradi-
                                                              sului, Edenul, grădina hesperidelor. Tema grădinii în-
                                                              chise,  în  inima  căreia  principalii  protagoniști  sunt
                                                              Fecioara și Inorogul (ca simbol al lui Hristos) este pre-
                                                              dilectă acum. În multe din aceste reprezentări se simt
                                                              în bogăția decorativă influențe persane (influențe care
                                                              ajung prin manuscrise în Spania sau Veneția).
                                                                     În  „Les  très  riches  heures  du  Duc  Jean  du
                                                              Berry”, manuscris francez din secolul al XV-lea, atât
                                                              scenele descriind munca oamenilor în diverse anotim-
                                                              puri cât și episoadele de vânătoare au păstrat ceva din
                                                              atmosfera feerică a grădinii cerești, dar pare că talen-
                                                              tatul miniaturist a dat uitării limbajul simbolic în care
                                                              a fost tratat peisajul până în acel moment.
                                                                     În aceeași perioadă, în pictura maestrului ita-
                                                              lian Fra Angelico, o lumină mirifică inundă tot peisa-
                                                              jul. Este lumina divină, paradisiacă, dezvăluind parcă
                                                              taina ființării fiecărei făpturi în parte. Mergând mai
               Concepția monastică privitoare la rațiune și   spre nord, în zona flamandă, Jan van Eyck pictează a
        idee ca domenii ale divinului și la senzații ca domeniu  sa „Adorare a Mielului”, primul mare peisaj modern
        al umanului neîndumnezeit a determinat, într-o primă  și  ultimul  mare  peisaj  simbolic,  care  încheie  după
        fază a Evului Mediu, felul aparte de tratare a lumii per-  1420 acest tip de viziune asupra naturii.
        cepute prin simțuri. Peisajul nu este acum un spațiul        Începând cu cea de-a doua jumătate a secolului
        real, ci unul simbolic, omul medieval având o foarte  al XV-lea, preocuparea artiștilor în abordarea peisaju-
        mare acuitate pentru decriptarea acestor simboluri. O  lui, atât a celor flamanzi cât și a celor italieni, se va
        întreagă  teologie,  având  la  bază  „Fiziologul”  și  îndrepta  către  analiza  spațiului.  Peisajul  înseamnă
        concepțiile privind „asemănările neasemenea” ale lui  acum pentru pictura flamandă ceea ce înseamnă pentru
        Dionisie Areopagitul, vorbește despre elementele na-  cea florentină reprezentarea mișcării. Peisagiștii fla-
        turii, care poartă o semnificație anagogică, încifrând  manzi,  Hubert  și  Jan  van  Eyck  și  maestrul  de  la
        un simbol divin. Simetria de termeni în relația simbol  Flemalle, pictează peisaje, încercând o eșalonare a pla-
        - simbolizat este considerată ancestrală; cu alte cu-  nurilor în manieră empirică; italienii însă, într-o epocă
        vinte,  nu  omul  investește  elementele  naturii  cu  de neliniști umaniste, nu vor lăsa la voia întâmplării o
        semnificație, ci semnificația există în ele încă de la  chestiune atât de spinoasă ca reprezentarea într-un
        crearea lumii. (Umberto Eco, în „Arta și frumosul în  spațiu bidimensional a celor trei dimensiuni. În Italia
        estetica medievală”, face o sinteză a concepțiilor vre-  va lua naștere perspectiva ca știință. Brunelleschi își
        mii medievale care s-au reflectat în artă).           construiește cu o desăvârșită rigoare matematică pei-


            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       29
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38