Page 34 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 34

În ultimul pătrar al veacului al XV-lea, peisajul
                                                              realist aproape că dispare din Italia și din Europa de
                                                              Nord. Reapare însă la jumătatea secolului al XVII-lea.
                                                              În secolul al XVI-lea, Veronese și Tizian nu au consi-
      ESEU                                                    duse de natură ar putea constitui un scop suficient în
                                                              derat că redarea precisă a unei impresii vizuale pro-
                                                              sine.
                                                                     Pornind mai departe în realizarea acestei scurte
                                                              cronologii a peisajului în pictură, nu putem ocoli rea-
                                                              lismul artei olandeze de secol XVII, perfect grefat
                                                              peste gustul eminamente burghez al epocii. Și, mai cu
                                                              seamă, nu-l putem ocoli pe cel mai însemnat pictor al
                                                              epocii, Rembrandt. Aceasta este epoca marilor coman-
                                                              ditari, care preferă să vadă în pictură oameni și locuri
                                                              cunoscute. Nu întotdeauna această societate, care a
                  Jacob van Ruisdael- Câmpul cu grâu          prețuit arta, a prețuit și pe artiștii valoroși. Rembrandt
                                                              a sfârșit în mizerie, scandalul „Rondului de Noapte” -
                     Jan Vermeer -Vedere din Delft            acea prodigioasă simfonie de negru și auriuri - l-a
                                                              aruncat  la  periferia  societății,  fără  comenzi,  în
                                                              consecință sărac. Geniul lui se vădește însă în toate lu-
                                                              crările sale, chiar dacă mentalitățile epocii i-au fost os-
                                                              tile. Cele câteva peisaje autonome ale lui Rembrandt
                                                              ne invită să descoperim un spirit analitic deosebit și o
                                                              sobrietate reținută. Cromatica rafinată, dezvoltată pe
                                                              o paletă cu un număr restrâns de tente, este pusă în va-
                                                              loare de maniera vivace de așezare a tușelor. Totul este
                                                              atât de bine orchestrat încât, în economia genială a
                                                              simplității, oricare alt adaos, oricare altă digresiune
                                                              cromatică sau de dinamică compozițională ar fi per-
                                                              turbat deplinul echilibru al acestor peisaje cărora omul,
                                                              le este martor ca unei taine inefabile.
                                                                     Premergător, în secolul al VII-lea, al viziunii
                                                              naturaliste a lui Constable, tot un olandez, asemenea
                                                              lui Rembrandt, Jacob van Ruysdael, este model al
                                                              școlii peisagistice a întregii Anglii de la est. Demersul
        sajele, în schimb, formulele lui se vădesc neputin-
        cioase în fața lirismului și frugalității norilor de pe cer.  pentru arta lui și a urmașilor lui naturaliști este enunțat
               Leon Batista Alberti construiește chiar o ca-  de Constable: „Adu-ti aminte că lumina și umbra nu
        meră obscură destinată obținerii unor vederi panora-  stau niciodată pe loc” (viziunea naturalistă asupra lu-
        mice  ale  peisajului.  Vederi  panoramice  vor  mai  fi  minii se va situa astfel la antipodul viziunii realiste a
        întâlnite de acum încolo, înălțarea primului plan, care  lui Bellini, pentru care lumina este statică, neghicindu-
        apare la unii artiști ai epocii, fiind un caz special de  se în ea nicio intenție dinamică).
        panoramare, expresiv și ușor de reprezentat prin mij-        Pe la jumătatea secolului al XVII-lea, viziunile
        loacele matematice alberiene.                         lui Vermeer asupra orașului natal Delft sunt făcute cu
               În  aceeași  perioadă,  venețianul  Giovanni   o franchețe și cu o simplitate pentru care pictorul a
        Bellini  primește  de  la  nordicul  Jan  van  Eyck  prin  găsit potrivite principiile clasice ale desenului. Cum
        Antonello de la Messina gustul pentru lumină în ob-                Rembrandt van Rijn - Moara
        servarea cadrului de natură. Bellini e unul dintre cei
        mai mari peisagiști din toate timpurile, lucrările lui
        fiind scăldate într-o lumină dramatică, a zorilor și a
        amurgului. De la Bellini, Giorgione învață magistral
        lecția reprezentării dramatice. În scena intitulată „Fur-
        tuna”, efemeritatea unui fulger, a unei scânteieri de lu-
        mină anunțând ploaia este, pentru Giorgione, pretextul
        unei meditații asupra tainelor vieții. Neelucidat încă,
        tâlcul acestei opere se vrea găsit parcă doar în asocie-
        rea dintre intensitatea și caracterul fugitiv al eveni-
        mentului meteorologic și relația stranie dintre bărbatul
        și femeia zugrăviți separat, în planul apropiat. Să fi
        intenționat Giorgione să facă referire la caducitatea iu-
        birii? În orice caz, peisajul are aici rol de cutie de
        rezonanță, amplificând separarea și tensiunea dintre
        cei doi protagoniști.
          30                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39