Page 36 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 36

plainairist), această localizare dându-i posibilitatea sive, teoriile despre culoare și despre amestecul optic,
        unei analize de ansamblu, în pete mari de culoare care pe retină, toate acestea, descoperiri ale omului inge-
       ESEU înconjoară elementele de natură ca într-un halou. Cro- nios din veacul al XIX-lea, au deschis drumul unui alt
        matica e blândă, armonioasă, fără contraste șocante, fel de abordare a lumii înconjurătoare. Lumea devine
        ci alunecând din ton în ton. Există la el o revoluție im- un summum de secvențe pasagere care, printr-o atenție
        presionistă avant la lettre. Reflexele locurilor se pot și o sensibilitate bine orientate, pot fi surprinse făcând
        schimba din moment în moment, clipa este efemeră, uz de tehnica adecvată a diviziunii tușei care vibrează
        momentele zilei se disting unul de altul prin lumina suprafețele, dând naturii un aspect instabil, evanescent.
        care alunecă pe elementele de peisaj.                        Ca mai toate curentele celei de-a doua jumătăți
               Abia acum, în plin curent realist, vor exista a secolului al XIX-lea, impresionismul are o durată
        motive suficiente ca peisajul să devină domeniu auto- scurtă de viață, însă experiența impresionistă a fost co-
        nom, reprezentările peisagere luând amploarea unui mună debutului multor artiști care au avut apoi evoluții
        fenomen. Dacă sporadic în istoria artelor au existat distincte, particulare. Cunoscând la Paris pictura im-
        peisaje reprezentate ca subiect de sine stătător (Rem- presionistă, Van Gogh este într-o primă fază sedus de
        brandt, Vermeer), acestea au fost rare, domeniul pei- ea. Geniul său, însă, îl va îndepărta de maniera impre-
        sajului rămânând subordonat obligatoriu unui subiect sionistă, pe care a găsit-o probabil prea superficială
        de altă natură.                                       pentru intențiile sale, săracă în idei și lipsită de dra-
               Gruparea de la Barbizon (Theodore Rousseau, matism. Mai degrabă, maniera expresionistă a lui Van
        Francois Millet, Charles Daubigny și Narcis Diaz) este Gogh își are rădăcinile în filonul realist de la mijlocul
        prima grupare care iși propune în mod programatic secolului al XIX-lea. Nenumăratele peisaje ale artis-
        studiul după natură, în natură, cu un simț de o extra-  tului, pictate „dintr-o suflare”, în plain air, sunt mai
        ordinară acuitate a analizei naturaliste. Motivele care
        au generat apariția fulminantă a impresionismului, la     Horia Bernea - Peisaj
        începutul ultimului pătrar al secolului al XIX-lea, ex-
        plică de ce acest curent a ales peisajul ca gen predilect.
        Realismul picturii impresioniste este în mod cert în-
        rudit cu orientarea grupării de la Barbizon și, prin
        aceasta, este înrudit curentului realist, fără a prelua din
        acesta problematica gravă, socială.
               O altă sursă de inspirație pentru impresioniști
        a fost în mod evident acuarela engleză, peisajele lui
        Turner și Constable (prin caracterul difuz al formelor,
        întrepătrunderea maselor cromatice, transparență, tușă
        deschisă). Jonging și Boudin au obiceiul în această pe-
        rioadă să picteze la malul mării Nordului, unde vine
        din când în când Monet. Au observat că, datorită vân-
        tului și curenților de aer, transformarea naturii este su-
        ficient  de  rapidă.  Ei  vor  preceda  fenomenul
        impresionist, fenomen care, uzând de tehnici noi, s-a
        îndreptat spre analiza efemerității timpului în raport
        cu  natura.  Monet  și  Manet,  inegalabilii  peisagiști
        impresioniști, vor surprinde același motiv din natură
        în  mai  multe  momente  ale  zilei  („Catedrala  din
        Rouen”, „Parlamentul de la Londra”).                  degrabă notații ale unei realități în care se combină re-
               Apariția aparatului de fotografiat, cu descom-  perele concrete cu tensiunile care macină un suflet
        punerea mișcării și surprinderea momentelor succe-    sensibil, copleșit în fața frumuseții lumii, dar zdrunci-
                                                              nat de duritatea ei. Dramatismul expresionist al viziu-
                                                              nii  lui  Van  Gogh  asupra  naturii  este  de  multe  ori
                                                              zguduitor. „Lan de grâu cu corbi” este reflexul unei
                                                              minți clocotitoare, bolnave, un epilog artistic sumbru
                                                              care prezice moartea iminentă și tragică a artistului.
                                                                     Prieten  și  colocatar  pentru  o  vreme  cu Van
                                                              Gogh, împărtășind cu acesta același temperament tu-
                                                              multos, Paul Gauguin s-a arătat fascinat de miturile
                                                              Africii, unde s-a retras după separarea de acesta. Pic-
                                                              tura sa peisageră este simbolică, decorativă, o eva-
                                                              ziune într-un univers arhetipal, în care fiecare lucru
                                                              capătă o consistență aparte, aceea a unui adevăr im-
                                                              anent pe care-l putem ghici ascuns in forma lucrurilor.
                                                                     Tot la finele acestui secol dens, peisajele sim-
                                                              boliste înrudite cu cele prerafaelite, care le anticipează,
                                                              merg pe aceeași linie, a reprezentării sensibile a unor
                           William Turner - Furtuna
          32                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41