Page 37 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 37

MOD / MODEL

            Horia-Bernea - Clopotnița                         fundamentală. Socotim de asemenea că proiecția de
                                                              față asupra temei este suficientă pentru ca cititorul să
                                                              înțeleagă multitudinea de maniere în care a fost repre-
                                                              zentat peisajul în istoria picturii. De aici încolo, se
                                                              poate înțelege că aceste maniere, fie că e vorba de pei-
                                                              sajul realist, fie de cel simbolic-decorativ, fie de cel
                                                              oniric, fantastic, se pot multiplica la nesfârșit, adău-
                                                              gând de fiecare dată temele și stilistica personală a au-
                                                              torului.
                                                                     Și, de ce nu, undeva, virtual, în adâncimea ne-
                                                              văzută a gândului său, cititorul acestui scurt eseu, ar
                                                              putea țese și umbra unui loc de mare taină, în care să-
                                                              și oglindească duhul, poate sublim-paradisiac, poate
                                                              fantastic, poate altcumva...

        obscure  și,  adeseori,  stranii  mișcări  sufletești  care
        animă materia. Luxuriant, paradisul naturii prerafae-
        lite, populat cu frumuseți angelice și reci, este spațiul
        în care dragostea și moartea par a se contopi în aceeași
        unică realitate.
               La începutul secolului al XX-lea, Dali își rea-
        lizează proiecțiile suprarealiste în peisaje chiar mai
        stranii decât cele ale simboliștilor, peisaje onirice, cu
        o recuzită legată printr-o logică bizară, expresie a unui
        subconștient manifest. Cu Dali pătrundem într-o lume
        în care rezerva rațiunii este anulată, fiind înlocuită de         Salvador Dali - Realitate virtuală
        tumultul unor realități a căror combinatorică este ha-
                                                                                  Bibliografie:
        lucinantă.  Privind  pictura  secolului  al  XX-lea,  cu  Album Horia Bernea, Editura Noi Media Print, 2000
        marea sa diversitate stilistică, începând cu avangarda  Colecția de reviste „Mari pictori”, Editura Publishing Services
        și culminând cu postmodernismul, se creează premisa   2003
        unei mai vaste analize a reprezentării peisajului, atât  Eco Umberto - „Arta și frumosul în estetica medievală”, Editura
        de vastă încât poate face obiectul unui studiu mai com-  Meridiane, 1999
        plex decât ne propunem prin cel de față.              Ernst Gombrich – „Istoria artelor”, Editura Pro Editura și Tipo-
                                                              grafie, 2007
               O atare analiză ar atinge detalii care sunt stră-     Sursa tablourilor ce ilustrează acest articol:
        ine unui cititor familiarizat doar cu o cultură artistică           https://www.wikipedia.org/









































            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                           grafica: Alexia Elena Anghelescu            33
   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42