Page 35 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 35

MOD / MODEL

               Rembrandt van Rijn - Peisaj cu pod de piatră   Sentimentul care animă cadrul natural va fi prioritar,
                                                              dincolo de alte semnificații secundare. Vizualizarea lui
                                                              presupune - și vom înțelege lucrul acesta din peisajele
                                                              lui Théodore Géricault și Eugène Delacroix - înlocui-
                                                              rea noțiunii de frumos, proprie multor curente și stiluri
                                                              anterioare, cu aceea de sublim, de pitoresc.
                                                                     Înaintând spre mijlocul secolului al XIX-lea,
                                                              vom descoperi curentul realist, care se opune din punct
                                                              de vedere tematic atât romantismului, care s-a făcut
                                                              remarcat în pictură printr-un idealism excesiv, dar și
                                                              academismului, care, în spirit neoclasic, rămâne la o
                                                              abordare exemplară a naturii, utopică și apologetică.
                                                              Realismul apare în contextul unei mai mari nevoi de
                                                              obiectivitate în expunere, într-un context istoric agitat
                                                              care impunea pe firmamentul social o nouă clasă, pro-
        însă marile reușite au ecouri manieriste, spre sfârșitul  letariatul. Pe alt plan, cel spiritual, Europa era acum
        secolului al XVII-lea redarea luminii în pictura fla-  adepta materialismului, negând divinitatea și susținând
        mandă a încetat să mai fie un act de dragoste, a devenit  necesitatea cunoașterii obiective a naturii. De aceea,
        un artificiu.                                         pictorii realiști se apropie foarte mult de subiectele
               Maeștrii  peisajului  fantastic  ar  putea  fi  care pot exprima cel mai bine realitatea, chiar cu as-
        caracterizați ca romantici prin spectacolul înfricoșător  pectele ei mai puțin plăcute. Concepția lui Millet sau
        al naturii pe care îl descriu, dar și ca expresioniști prin  a lui Courbet este că frumosul există în natură în mod
        spirit, prin motive iconografice sau forme care reapar  obiectiv,  iar  acest  frumos  este  superior  oricăror
        în lucrările unor expresioniști moderni ca Van Gogh   convenții artistice.
        și Max Ernst.                                                Corot însă se lasă sedus de natura lucrurilor,
               Și dacă în arta Nordului peisajul fantast e bân-  chiar dacă în același timp rămâne un realist. Pictor de
        tuit de arbori noduroși, de fâșii zdrențuite de mușchi  atmosferă în peisajele sale, el sublimează realitatea,
        ca simbol al decrepitudinii (Grunewald) și de demoni  păstrând din ceea ce vede doar esențialul. De aceea,
        (Hyeronimus Bosch), în Italia peisajul fantast face uz  preferă să privească peisajul de la mare distanță (este
        foarte  des  de  motivul  bizantin  al  stâncilor  știrbite
        (Leonardo - „Fecioara între stânci”, „Sfânta Ana”).
        Leonardo vedea în formele neregulate din natură ade-
        vărate fantasme: „cu asemenea ziduri pline de mușchi
        se petrece același lucru ca și cu sunetul clopotelor în
        bătăile cărora poți găsi orice cuvânt ce îți trece prin
        minte”. „Vederea din Toledo” a lui El Greco, peisaj
        straniu, precede pe Turner și Van Gogh. Turner însă e
        mai puțin morbid și Van Gogh mai puțin artificial.
               Neoclasicismul francez, în concepțiile lui pri-
        vitoare la eroism, la arta antică privită ca o artă a glo-
        riei, a îmbrățișat peisajul vergilian idealizant. Urmaș
        al lui Claude Lorrain, Nicolas Poussin pune accentul
        în peisajele sale pe echilibrul dintre verticale și ori-
        zontale, echilibru pe care îl susține admirabil prin ele-
        mente  arhitectonice.  El  creează,  de  asemenea,  un
        sistem auxiliar de diagonale care au rostul de a con-
        duce ochiul lin și ritmic în fundal.
               Romantismul, în secolul al XIX-lea, exprimă                   Alphonse Osbert - Răsărit
        în artă existența unui adevăr, dar a unui adevăr impo-
        sibil de găsit în realitatea imediată, obiectivă. Adevărul
        este imanent sufletului uman, în care sălășluiesc forțe
        misterioase. Intuiția artistului le poate simți și le poate
        revela reprezentându-le în dezlănțuirea lor, atunci când
        omul este surprins în momente critice ale vieții sau în
        strânsă  legătură  cu  cadrul  natural.  De  aici  derivă
        apariția de simboluri convertite în adevărate teme de
        către pictura romantică peisagistică. Ele nu au atât ca-
        racter de convenție cât se adresează unei zone liminare
        a înțelegerii sensibile: tema bărcii ca simbol al desti-
        nului, tema calului aducător de moarte, sol al infernu-
        lui, tema nopții cu misterul și obscuritatea ei, tema
        ruinelor ca dovadă a trecerii inexorabile a timpului.
                                                                  Claude Monet - Impresie, răsărit de soare
            REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54                                                                       31
   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40