Page 32 - Revista Noastra Nr.53-54 (2020)
P. 32

prof. Roliana GIUCLEA


       ESEU      Modalități de reprezentare




                         a peisajului în pictură



               Într-unul din interviurile date în calitate de di-    Sigur, viziunea maestrului Bernea asupra na-
        rector al Muzeului Țăranului Român, pictorul Horia    turii în general și asupra peisajului în particular, vi-
        Bernea a fost întrebat care este relația lui cu natura și  ziune  având  un  fundament  creștin,  este  doar  o
        a vorbit despre valoarea formativă moral, etic, dar și  modalitate dintre multe alte modalități de a percepe
        artistic a naturii. Natura este profesor pentru artist, pri-  natura, peisajul. Am considerat necesar ca, într-o abor-
        mul reper de luat în seamă, fiind mai bogată chiar    dare cronologică a problematicii reprezentării plastice
        decât istoria artelor. Natura este imaginea „legii zidi-
        rii”, pe care putem încerca astfel să o deslușim, în ine-
        puizabila ei alcătuire:
               „... în momentul când mi-am dat seama că nu
        mai există practic învățământ artistic sau, în orice caz,
        că nu există în felul acela atotcuprinzător în care a
        existat în decursul istoriei, mi-am dat seama că sin-
        gurul mod în care pot să suplinesc absența unui ade-
        vărat maestru de atelier, a unei adevărate școli este
        să apelez la cele două instanțe care au rămas foarte
        solide și anume la cultura de muzeu, la cultura vizuală
        și la cunoașterea naturii. Natura pune o infinitate de
        probleme și soluții. Este de o bogăție uriașă, atât de
        mare încât aș putea spune că nu se poate compara nici
        istoria artelor cu natura ca posibilități, dacă suntem
        creștini. Și chiar necreștini fiind, trebuie să acceptăm
        că există o lege a zidirii și cine știe să vadă în natură
        ceea ce trebuie să vadă, o să vadă întotdeauna o cauză
        finală, o motivație dincolo de natură și o bogăție prin
        transparență care este infinită și de unde, efectiv, ca
        artist, te pot inspira (adăpa).”
               Vorbind  în  cadrul  aceluiași  interviu,  despre
        modul în care percepe sacrul prin mijlocirea naturii,
        Horia Bernea mărturisește că, dacă a pictat un pom, a         Giorgione - Furtuna
        încercat „prin acele linii de axialitate ale imaginii,
        prin unicitatea ei, prin anume raporturi, printr-un   a peisajului, să încep cu aceste câteva idei ale pictoru-
        anumit fast al imaginii, prin toate a încercat o apro-  lui Bernea, pentru că ele reflectă o percepție mijlocită
        piere programatică de domeniul sacrului.”             de experiența culturală autohtonă și, prin urmare, este
                                                              mai  apropiată  felului  nostru,  al  românilor,  de
                                                              înțelegere. Horia Bernea a vorbit în acest interviu și
                                                              despre întâietatea naturii în ordinea modelelor care pot
                                                              sluji omului pentru înțelegerea sensului vieții. Ideea
                                                              aceasta se constituie și într-o justificare valabilă pentru
                                                              orientarea predilectă a artiștilor din toate timpurile
                                                              către reprezentarea naturii, în general, cu figurația ei
                                                              complexă și a peisajului, în particular, cadru primor-
                                                              dial al vieții. Oricât ne-am strădui să interpretăm non-
                                                              figurativul, vom rămâne într-un registru liminal, al
                                                              senzațiilor evanescente, fără consistența de idei și sen-
                                                              timente care poate fi generată de figurarea naturii. De
                                                              aceea, interesul pictorilor pentru peisaj este ghidat de
                                                              instinctul figurării lucrurilor care contează în universul
                                                              lumii concrete, fie că figurarea presupune imersia într-
                                                              un spațiu la fel de concret de idei sau de semne arhe-
                                                              tipale, fie că ea e rodul transfigurării mai mult sau mai
                                                              puțin sensibile a unor repere vizuale și atât. Mai con-
          28        Les tres riches heures du duc Jean de Berry   REVISTA NOASTRĂ nr. 53/54
                             pagina de manuscris
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37