Page 11 - 2018_revista_noastra_nr_49-50
P. 11

UNITATE
        munţii  noştri  aur  poartă,  noi  cerşim  din  poartă-n
        poartă. Şi dacă ar fi fost doar Roşia Montană, iar în
        rest pustiu, tot ar fi trebuit să stăm cu fruntea sus, pen-
        tru că aparţinem unui neam care nu a stat cu capul ple-
        cat, dar nici n-a supus alte neamuri, nu a furat de la
        alţii şi nu a stat cu mâna întinsă. Nu până acum, când
        vin unii bezmetici să ne înveţe cum să facem istorie,
        pe noi, care de 2000 de ani şi mai bine, scoatem aur şi
        construim drumuri şi poduri şi ne creştem în tihnă co-
        piii.
               Ne ducem la Vidra, în inima Apusenilor, pe
        valea Arieşului Mic, pentru că nimic nu e mai impor-
        tant pentru moţi decât Avram Iancu.  E simbolul lor şi
        al neamului ăstuia, Avram Iancu, care la 24 de ani con-
        ducea revoluţia în Ardeal, luptând pentru drepturile
        moţilor lui. L-au uitat mai apoi, moţii, pe Avram Iancu
        şi la nici 50 de ani murea părăsit de toţi, o umbră a
        celui care arsese pentru neamul său. Şi poate tocmai
        de aceea pentru moţii de azi, Ţebea şi Vidra de Sus şi
        Inceştii în care s-a născut Avram Iancu, sunt sacre.
        Pentru ei, dar şi pentru neamul acesta.
               Sunt  frumoşi Apusenii,  pentru  gheţarul  din
        Peştera Scărişoara, pentru Meziadul ce-ţi dezvăluie
        mereu altă faţă, pentru Peştera cu Cristale din mina
        Farcu, dar mai ales pentru complexul carstic de la
        Cetăţile Ponorului. Şi peste toate astea, pentru oamenii
        buni ca pâinea caldă, care te fac să te simţi acasă chiar
        dacă vii de la sute de kilometri distanţă. Sunt inima
        Transilvaniei, Apusenii noştri, care la rândul ei, este
        inima ţării!
               E sfârşit de iulie şi plecăm în ultimul periplu
        transilvan. Mergem în nord să vedem Năsăudul şi
        Bistriţa.  Apoi  o  să  trecem  munţii,  să  vedem
        Maramureşul nostru şi pe dacii de pe Columnă, câţi
        or fi mai rămas pe acasă pentru că şi aici, ca peste tot
        în ţară, oamenii sunt plecaţi să lucre prin ţări străine.
        Stă pământul pârloagă în Maramureş iar coconii nu-şi
        cunosc decât bunicii, pentru că cei buni de muncă,
        nu-s.
               Trebuie să mergi la Năsăud dacă vrei să vezi
        de  ce  naţia  aceasta  nu  a  pierit.  Şi  la  Sângeorz,  la
        Maieru, la Rodna, la Şanţ, la Rebra, ori pe Ilve. În
        orice direcţie ai lua-o, de la Năsăud, sunt români, dar
        ca aici, nu. Oameni drepţi şi vajnici sunt pe valea
        Someşului Mare şi pe Ilva, pe Sălăuţa, pe Cormaia. E
        ceva în fibra acestor oameni, ce nu găseşti în alte părţi
        ale ţării. Poate pentru că au fost din tată-n fiu, grăni-
        ceri, păzind marginile unui imperiu străin, dar rămâ-
        nând în felul acesta români şi oameni cu drepturi egale
        celorlalte naţiuni. Au făcut mulţi copii măierenii, i-au
        trimis la şcoli, dar i-au păstrat şi la plug pentru că pă-
        mântul e cea mai mare bogăţie a lor. Mergem pe ur-
        mele lui Rebreanu, pe urmele lui Coşbuc, pe urmele
        altor oameni de litere sau ingineri, ajunşi apoi acade-
        micieni, mai mulţi decât în orice alt colţ al ţării.
               Trecem munţii prin Pasul Şetref şi ajungem în
        Maramureş. La Borşa, intrăm pe drumul ce duce spre
        mănăstire, iar de acolo urcăm Pietrosul, cel mai înalt
        munte al Maramureşului. E abrupt şi pietros drumul
        până în căldarea Iezerului, dar în două ore am ajuns.
        De aici, mai avem o oră până pe vârf, iar priveliştea
        ce ţi se oferă pe creastă merită orice efort. Se vede tot

           REVISTA NOASTRĂ nr. 49/50                                                                         9
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16