Page 47 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 47

ECOU
        filosofic, un concept, lucruri fără importanţă, căci sunt european faţă de problema lui Dumnezeu, atitudine în
        situate dincoace de misterul divin.                   virtutea căreia el refuză să accepte drept realitate pro-
               Teologul  rus  Paul  Evdochimov  spunea  că dusul unei elaborări intelectuale, să accepte suprara-
        „orice ateism care nu ascultă de propria sa lege im- ţionalul drept produs al raţionalului, suprasensibilul
        anentă, de absenţa unei certitudini absolute devine, în drept premisă şi cauză abstractă a sensibilului. Această
        lipsa Absolutului tocmai negat, o negaţie ilicită. Pen- atitudine pare să se fi înfiripat treptat în Occident în-
        tru a depăşi această slăbiciune, el îşi construieşte pro- cepând din secolul al XlV-lea şi până azi; ea este con-
        priul mit. Logica lui lăuntrică îl face să treacă la centrată în cele din urmă în afirmaţia profetică a lui
        antiteism militant care denotă o stare pasională per-  Nietzsche.
        fect patologică.”                                            Dar în strigătul lui Nietzsche pare să existe un
               Sf. Scriptură oferă o viziune lucidă care de- element inconfundabil de originalitate care îl singula-
        monstrează că nu religia, ci dimpotrivă, ateismul ope- rizează în desfăşurarea istoriei: apelul conştient la con-
        rează alienarea spiritului uman. Potrivit etimologiei ştiinţa istorică de sine a Europei. Conştiinţa omului
        cuvântului ebraic „a nu crede” înseamnă a nu-I spune european este metafizică, ea presupune că Dumnezeu
        lui Dumnezeu amin, a-I refuza deci existenţa. Iată un este „cauza primă” inteligibilă a cosmologiei şi „Prin-
        diagnostic medical: „Zis-a cel nebun în inima sa - Nu cipiul”  axiomatic  al  eticii  categorice.  Proclamarea
        este Dumnezeu.” (Psalmul XIII, 1) sau cum spunea Fe- „morţii lui Dumnezeu” înseamnă aşadar negarea teme-
        ricitul Augustin „ateismul este sminteala unei minori- iurilor principale ale conştiinţei de sine a europeanului,
        tăţi”. Dacă pentru psihologi, nebunia este pierderea o invitaţie la conştientizarea caracterului iraţional al
        funcţiei realităţii, atunci ateismul este pierderea cate- existenţei, subminarea chiar a normelor uzuale ale vie-
        gorică a funcţiei Realităţii transcendente.           ţii sociale. Nietzsche era conştient că „moartea lui
               Lev Şestov invoca faptul ca lui Nietzsche nu Dumnezeu” înseamnă „răsturnarea tuturor valorilor”.
        i-a fost dat să creadă. După Sf. Iacov „şi demonii cred Cuvântarea „nebunului” nu dă de ştire despre lepăda-
        şi se cutremură” (Iacov II, 19); tremură pentru că au rea de Dumnezeu a unei persoane, ci a unei lumi în-
        impresia că se opun lui Dumnezeu. În realitate, ei nu tregi,  o  lepădare  absurdă.  Absurdul  nu  ţine  de
        se opun lui Dumnezeu, ci unui obiect al imaginaţiei cuvântare, ci de faptul pe care ea îl comunică este ab-
        lor, căci Dumnezeu nu ar putea fi cunoscut ca un duş- surdă pentru că Europa îşi distruge înseşi temelia pe
        man sau ca un adversar. Rugăciunea regelui Manase care a clădit conştiinţa propriei identităţi în planul ci-
        spune că „Dumnezeu a ferecat abisul demonilor.” (v. vilizaţiei, ca şi în acela al metafizicii. Nietzsche vor-
        3) pentru că aceştia sunt închişi în genunea absenţei beşte  deapre  această  distrugere  ca  despre  un  fapt
        lui Dumnezeu. Şi omul se poate închide pe sine în ab- istoric consumat, ca despre un act de infidelitate faţă
        senţa Transcendentului, iar vidul tragic al inimii lui îl de sine, hotărâtor pentru desfăşurarea ulterioară a is-
        adânceşte într-o mereu violentă şi nesăbuită negare a toriei Europei.
        lui Dumnezeu. Ce l-a determinet pe Nietzsche să pro-
        clame solemn „moartea lui Dumnezeu”? De ce afirma
        că „s-a înstrăinat Dumnezeu de oameni?” și că bise-
        ricile Apusului sunt „cripte şi monumente funerare a
        lui Dumnezeu?”
               În anul 1881, Nietzsche îşi publica lucrarea
        Știinta voioasă, iar în paginile ei el vestea „moartea
        lui Dumnezeu”, recunoscută apoi ca o constatare pro-
        fetică. Era constatarea unui eveniment care se întâm-
        plase  şi  care  nu  era  decât  împlinirea  unui  proces
        evolutiv îndelungat din istoria metafizicii europene.
        Sintagma „Dumnezeu a murit” marchează faptul că
        Dumnezeul creştin, Dumnezeul metafizicii occiden-
        tale nu mai este altceva decât o plăsmuire moartă a
        minţii, doar o idee, o noţiune abstractă. În realitate,
        Dumnezeu nu mai este implicat în modelarea vieţii
        omului European, nu El este acela să dea un sens exis-
        tenţei omului, lumii sau istoriei. Locul ce revenea lui
        Dumnezeu a rămas, în Occident, gol; Dumnezeu este
        o absenţă. Această absenţă anihilează orice adevăr de
        viaţă, în afară de acela a stricăciunii şi a morţii. Ea de-
        fineşte conţinutul nihilismului european.
               În cazul lui Nietzsche, nihilismul nu este o ati-
        tudine teoretică, în virtutea căreia Dumnezeu să fie în-
        lăturat prin argumente raţioanale. Proclamarea „morţii
        lui Dumnezeu” este mărturia cuiva care constată golul,
        absenţa. Această constatare nu se limitează nici de
        cum în observaţii fenomenologice, ea poate să fie şi o
        situare conştientă, adică o atitudine istorică a omului

           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                              grafica: Nicoleta Ciută                   45
   42   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52