Page 48 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 48

ESEU                             înfruntarea polemică cu creştinismul nu înseamnă ne-
                                                              apărat  combaterea  creştinismului.  Nihilismul  lui
               Răspunzătoare de moartea Dumnezeului tradi- Nietzsche şi al omului european în general nu dove-
        ţiei metafizice europene occidentale este însăşi lumea deşte  nicidecum  absenţa  Dumnezeului  experienţei
        creştină occidentală. Ea a generat nu numai negarea ecleziastice originare. Absenţa lui Dumnezeu este un
        metafizică a divinităţii lui Dumnezeu, ci şi negarea fapt cu anumite dimensiuni istorice, petrecut în spaţiul
        problemei metafizicii ca atare, a generat repulsia ori creştinismului occidental ca o consecinţă a „logicii in-
        numai indiferenţa faţă de orice cercetare metafizică, a terne” a acestui tip de creştinism. De acum înainte, oa-
        făcut să apară un fenomen nou, acela al indiferentis- menii, fie ei în culmea angoasei, nu se mai pot referi
        mului religios de masă, ce caracterizează lumea con- la Dumnezeu, nici pentru a căuta în preajma Lui o ex-
        temporană. Bisericile occidentale au văzut în strigătul plicaţie, nici pentru a găsi în El un sens. Omul este
        lui Nietzsche doar nebunia blasfematorie a unui ateu. obligat de acum să nu mai conteze decât pe el însuşi,
        El însuşi nu vroia însă decât să confirme ceea ce bise- fără nici o speranţă şi să menţină singur în sine, vigi-
        ricile făcuseră din proprie iniţiativă. Ce altceva mai lentă şi viguroasă voinţa sa de putere. Aceste cuvinte
        sunt oare bisericile acestea „decât morminte şi cimitire au fost adeseori interpretate ca exprimând o sfidare
        ale lui Dumnezeu?”                                    prometeiană, ambiţia unui om, care deghizat în „su-
               „Moartea lui Dumnezeu” era receptată în me- praom”, voia de fapt să fie Dumnezeu.
        diile intelectuale apusene ca referindu-se la Dumne-         Nietzsche nu a negat niciodată ceea ce înţele-
        zeul  creştin.  Dar  acest  Dumnezeu  creştin  avea  în gem prin morală, un sistem de valori sau reguli des-
        accepţiunea lor sensul de „lumea suprasensibilă în ge- coperite de Dumnezeu să cârmuiască existenţa umană
        neral”, „lumea ideilor şi a idealurilor”. Această iden- şi s-o modeleze pe baza unei discipline. Îi era groază
        tificare a lumii conceptelor intelectuale cu numele de de dezmăţ și delăsare. El a acuzat civilizaţia noastră
        Dumnezeu  şi  Dumnezeul  creştin  nu  constitue,  din pentru faptul că ne domesticeşte printr-un tot mai ac-
        punct de vedere istoric, o noutate datorată lui Nietzs- centuat proces de slăbire şi de efeminare. Valorile și
        che, ci o tendinţă fundamentală, veche de secole, a teo- regulile de viaţă le dorea aspre şi capabile de a ne pune
        logiei occidentale. Validarea cu mijloace raţionale a la încercare, astfel încât numai individualităţile sufi-
        experienţei bisericeşti a constituit o permanentă ispită cient de robuste din punct de vedere mental să li se
        pentru Occident, ispită dictată de necesitatea de a im-  poată supune pentru a se putea astfel căli.
        pune lumii dominaţia bisericii ca autoritate indiscuta-      Nietzsche, care nu e împotriva omului ci îm-
        bilă.                                                 potriva umanului, se revoltă contra acestei condiţii cu
               Lumea suprasensibilă a primelor principii şi efect diminuator şi pledează pentru crearea unor tipuri
        cauze, aşa cum a definit-o raţional metafizica filoso- umane superioare. Ele vor fi sarea pământului iar ome-
        fică, s-a identificat cu revelaţia istorică a Dumnezeului  nirea va fi salvată numai de câţiva. Acolo unde nu se
        personal. „Metafizica occidentală, spune Heidegger,   mai recunoaşte că valoarea oricărui om constă în sim-
        se întemeiază pe primatul logicii. Alături şi mai presus  plul fapt că este om, nu mai este loc decât pentru bar-
        de psihologie se studiază teologia, nu ca interpretare baria pe care a trăit-o secolul trecut. Aceasta a fost și
        a revelaţiei biblice, ci ca interpretare raţională (natu-
        rală) a învăţăturii biblice despre Dumnezeu, conside-
        rat primă cauză a fiinţelor, a naturii şi a omului, a
        istoriei şi a evenimentelor acesteia.”
               În concepția lui Nietzsche teologia creştină se
        confundă cu platonismul, iar creştinismul este pentru
        Nietzsche manifestarea istorică, lumească şi politică a
        Bisericii, cu pretenţiile ei de a-şi exercita în continuare
        autoritatea asupra societăţii occidentale. Strigătul lui
        Nietzsche vizează indirect „erezia” fundamentală a
        creştinătăţii occidentale: îndepărtarea Bisericii de ros-
        tul ei iniţial, consecinţă a cedării ei în faţa unei mari
        ispite istorice, ispita de a-şi impune dominaţia asupra
        gândirii raţionale şi a vieţii sociale, de a se transforma
        într-o religie ce oferă omului, ca individ, anumite cer-
        titudini sentimentale şi intelectuale, iar vieţii sociale
        îi conservă finalităţile etico-practice. Substituirea ex-
        perienţei ecleziastice prin certitudinea raţională înles-
        neşte şi contestarea raţionalistă a acestei certitudini.
               Strigătul lui Nietzsche sugerează că vacuitatea
        locului din care Dumnezeu lipseşte, nu poate fi socotit
        drept produs al vreunei opţiuni sau atitudini anticreş-
        tine. Dimpotrivă trebuie să vedem confirmarea alteră-
        rii  creştinismului  în  Occident,  prin  devierea  şi
        îndepărtarea bisericilor occidentale de creştinismul
        Noului Testament şi al primelor secole. Aşa se face că       grafica: Codrin Ghidiu
          46                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   43   44   45   46   47   48   49   50   51   52   53