Page 52 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 52

ESEU                                        Bianca VRÂNCEANU
                                                                                 clasa a X-a F




                          Mitul Creatorului







                                                              Dumnezeu pare să fie o prezența ambiguă ce oscilează
               Creator al universurilor paralele, Demiurgul,  între planul terestru și planul celest. Pe de o parte el
        Domnul  cel  de  toate  zilele, Atotștiutorul,  Instanța  este coborât din jilțul sacru și adoptă un comportament
        oarbă care vede cu mintea lucrurile nepătrunse, Pro-  tipic uman: suferă de singurătate, iar forța sa creatoare
        niatorul binecuvântat în textele liturgice, Forța nevă-  se dovedește a fi alterată. Domnul ceresc este un crea-
        zută, Entitatea născută întru veșnicie, Marele Anonim  tor ghinionist, stângaci care plămădește o operă im-
        al tuturor timpurilor...                              perfectă  din  „praf  și  nițeluș  scuipat”.  Materialele
               Din dorința de a descoperi misterele lumii,    îndoielnice  vor  naște  un  Adam  somnoros  și  cam
        alchimiștii cuvântului s-au aplecat asupra unei teme  „zbanghiu”, „trândav și nărăvaș”. Pe de o altă parte,
        de sorginte divină în operele lor. Astfel, imaginea lui  Dumnezeu este o metaforă a totalității, „s-arată încins
        Dumnezeu este hiperbolizată, reconstruită și decon-   în curcubeu”, „...venind în rotocoale”, se manifestă ca
        struită imagistic, înălțată și coborâtă, acceptată și bla-  o autoritate supremă care dă porunci, care este neier-
        mată,  continuând  să  fie  o  curiozitate  bizară  și  un  tător cu cei ce nu au ascultat cuvântul divin, pedep-
        paradox al existenței. Tudor Arghezi, Mihai Eminescu  sindu-i pe măsura faptelor, prin alungarea din paradis.
        și Marin Sorescu au viziuni diferite în abordarea temei  Marin Sorescu prezintă în drama de idei Paracliserul
        Creatorului datorită profilului auctorial al fiecăruia,  un  monolog  dialogat  al  ființei  însingurate  care  îl
        dar și ideologiilor care tranzitează secolele.        cheamă pe Dumnezeu. Protagonistul vorbește cu du-
               Mihai Eminescu hrănindu-se cu filosofia lui    blul său, paznicul mut ce aparține universului alterna-
        Schopenhauer îl va înfățișa pe Dumnezeu ca pe o en-   tiv,  eul  său  interior,  sinele  ascuns  și  neînțeles.
        titate supremă aflată la antipodul ființei umane. Anta-  Atitudinea este una ironică, persiflantă, întrucât per-
        gonismul divinitate-umanitate este redat printr-o serie  sonajul  consideră  că  actul  creației  este  o  mare
        de termeni antitetici: obiectivitate- subiectivitate, sin-  greșeală: „Facerea primului om a fost semnul decăde-
        gurătate-sociabilitate, eternitate- efemeritate, anonim-  rii totate și absolute a cerului”. Actantul are iluzia că
        individual. Acest raport identitar este conturat în ta-  este cel ales, prin semnul divin care i se arată: „Dum-
        bloul al treilea al poemului filosofic eminescian Lu-  nezeu mi-a făcut semn pe sub cer, semn discret, să nu
        ceafărul. Dincolo de cosmogonia prezentă în urma      observe restul lumii”, însă de-a lungul delirului verbal,
        călătoriei atemporale și aspațiale a Luceafărului, tra-  personajul  are  revelația  faptului  că  Dumnezeu  nu
        versând împărăția cerească, interesant este discursul  există cu adevărat, El este doar o plăsmuire a omului
        Demiurgului  ce  accentuează  depărtarea  omului  de  ce încearcă să-și găsească jumătatea, refăcând mitul
        visul himeric. Numai Dumnezeu cunoaște taina Lu-      Androginului: „Doamne, tu ești oaia mea rătăcită...
        ceafărului, acesta fiind prima creație divină, Hyperion,  fără tine mă simt nepereche.”.
        care există în nemărginirea cronosului. În ciuda puterii     Această viziune animistă, păgână îl apropie pe
        creatoare,  Dumnezeu  nu  poate  să-i  îndeplinească  Marin Sorescu de intenția argheziană de a-l ipostazia
        dorință lui Hyperion de a fi dezlegat de nemurire, dar  pe  Proniator  drept  un  fals  creator  ce-și  trădează
        în schimb îi oferă viziunea realistă a lumii terestre și  înfățișarea umană, însă, secvența în care paracliserul
        alte lecții de cunoaștere capabile să-i potolească setea  intuiește  prezența  divinității  într-un  alt  plan  al
        genialității. Oamenii sunt conduși în viață de „stele cu  existenței, amintește de perspectiva eminesciană a uni-
        noroc”, „deșerte idealuri”, iar existența lor este un cerc  versurilor paralele „Eu mă uit și stelele răsar pe altă
        vicios unde viața și moartea se războiesc. Dumnezeu   planetă. Sunt slăbănog ca o furnică, dar forța mea
        este omniprezent de la geneza lumii și până la extincția  crește înspăimântător pe altă planetă. Eu sunt Dumne-
        ei: „Noi nu avem nici timp, nici loc/ Și nu cunoaștem  zeu acolo, fără să știu.” Dumnezeu este, în cele din
        moarte.” Creatorul îi oferă lui Hyperion daruri simbo-  urmă, o întrupare a sufletului care zace în trupul nos-
        lice: logosul, „cuvântul meu dintâi”, puterea orfica,  tru, o iluminare ce se arată în mod subiectiv. Ipostazele
        spiritul  dreptății.  Eminescu  conturează  identitatea  Creatorului sunt multiple, cum este în cazul celor trei
        sacră în limitele unui stigmat al eternității, făcându-se  scriitori care îl abordează în manieră filosofică în cazul
        culpabil de o forță atât de mare, încât nici el însuși nu  lui Eminescu, ludică în notă argheziană și parodică în
        poate să o controleze.                                viziunea lui Sorescu.
               Tudor Arghezi, în ciclul de poezii Tablouri bi-       Dar oare ce rămâne în urma acestor meditații
        blice, prezintă geneza lumii într-o viziune personală,  despre marele mister al lumii? Cred că secvența pic-
        ludică, o cosmogonie despre Dumnezeu și Paradis. În   turală a capelei Sixtine zugrăvită de Michelangelo în
        cele cinci poezii, în care se valorifică mitul biblic,  care apare mâna creatoare este relevantă în acest sens.
          50                                                       REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56   57