Page 51 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 51

ECOU
        pentru tot binele pe care ni l-a făcut, El nu ne cere în  CIORAN, Emil, Singurătate și destin (publicistică 1931-1944),
        schimbul ştergerii datoriei decât iubirea.” Nietzsche  ediţie îngrijită de Marin Diaconu, Humanitas, Bucureşti,1991
        nu înţelegea adevăratul sens al iubirii creştine, care nu  HERSCH, Jeanne, Mirarea filosofică. Istoria filosofici europene,
        provine dintr-un resentiment, ci izvorăşte din iubire  Humanitas, Bucureşti 1994
        jertfelnică a Fiului lui Dumnezeu care stă la poarta ini-  SCHELER,  Max,  Omul  resentimentului,  traducere  de  Radu
        mii: „Iată, stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul  Pârvu, Ed. Trei, Bucureşti, 1998
        Meu şi va deschide uşa, eu voi intra la el şi voi cina  ŞESTOV, Lev, Filosofia tragediei, Ed. Univers, Bucureşti,1999
        cu el şi el cu Mine.” (Apocalipsă III, 20) Nietzsche  YANNARAS, Christos, Heidegger şi Areopagitul, traducere de
        omitea faptul că credinţa este reciprocitate care con-  N. S.Tanaşoga, ed. Anastasia , București, 1996
        simte şi afirmă. Este întâlnirea iubirii pogorâtoare a  ROSE, Seraphim, Nihilismul. Revelaţia lui Dumnezeu în inima
        lui Dumnezeu cu iubirea ascendentă a omului. Vocea    omului, traducere de Irina Dogaru, ed. Anastasia, București, 1997
        lui Dumnezeu este şoptită şi exercită o presiune nes-  EVDOCHIMOV, Paul, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traduc-
        fârşit de uşoară, niciodată irezistibilă. Dumnezeu nu  ere, prefaţă şi note de Teodor Baconsky, ed. Anastasia, București,
        dă porunci, ci lansează apeluri, respectând astfel liber-  1992
        tatea omului. Faptul că omul este liber nu înseamnă că  I.  T.  DOBROTĂ,  Iisus  Hristos  după  Renan  şi  Nietzsche.
        el este cauza propriei mântuiri, ci că Dumnezeu însuşi  Cernăuţi, 1991
        nu îi poate sili iubirea.
               Dovezile pe care Nietzsche le cerea erau insu-
        ficiente, pentru că Dumnezeu este singurul criteriu al
        Adevărului Său. Adevărul înţeles al argumentului on-
        tologic este că, în orice gând despre Dumnezeu, Dum-
        nezeu însuşi se gândeşte pe Sine prin spiritul omenesc.
        Asta înseamnă că nu poţi inventa credinţa, că originea
        ei nu este arbitrară, că ea este un dar pe care Dumne-
        zeu îl oferă tuturor spre a-L descoperi în inima omului.
        Sf.  Scriptură  răspunde  formulei  „Dacă  Dumnezeu
        există, omul nu este liber” prin afirmaţia „Dacă omul
        există Dumnezeu nu mai este liber”. Iar dacă omul îi
        poate  spune  NU  lui  Dumnezeu, Acesta  nu-i  poate
        spune NU omului, căci după Sf. Apostol Pavel „La
        Dumnezeu toate sunt DA” (II Corinteni I,19).

               BIBLIOGRAFIE GENERALĂ


               I. IZVOARE
        SFÂNTA SCRIPTURĂ, ed. Institutului Biblic şi de Misiune al
        BOR, Bucureşti 1982
        NIETZSCHE, Friedrich, Aşa grăit-a Zarathustra,  introducere,
        cronologie şi traducere Ştefan Augustin Doinaş,  ed.  Humanitas,
        Bucureşti, 1994
        Idem,  Ştiinţa voioasă.  Genealogia moralei. Amurgul  idolilor,
        Humanitas, Bucureşti, 1994
        Idem, Dincolo de bine şi de rău, traducere Francisc Griinberg,
        Humanitas, Bucureşti, 1992
        Idem, Antichristul, traducere, note şi postfaţă Vasile Muscă, Bib-
        lioteca Apostrof, Cluj, 1996
        Idem, Aforisme. Scrisori, selecţie, traducere şi prefaţa Amelia
        Pavel, Humanitas, Bucureşti, 1992

               II. OPERE FUNDAMENTALE
        RĂDULESCU-MOTRU, Constantin, F. W. Nietzsche. Viața și
        filosofia sa, Biblioteca Apostrof, Cluj, 1997
        C.I. GULIAN, Hegel. Tânărul Nietzsche. Mircea Eliade (eseuri
        de istoria gândirii), ed. Academiei Române, Bucureşti, 1992
        GRENIER,  Hubert,  Doctrine  morale,  Humanitas,  Bucureşti,
        1994
        WEISCHEDEL, Wilhelm, Pe scara din dos a filosofiei, Human-
        itas, București, 1999
        SPÂNOSU,  Mihai,  Resurecţia  lui  Dionysos,  ed.  Univers,
        Bucureşti, 1997
        PAPINI, Giovanni, Amurgul filosofilor, ed. Uranus, Bucureşti,
        1991
                                                                 grafica: George Giurgea
           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                        49
   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55   56