Page 51 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 51
ECOU
pentru tot binele pe care ni l-a făcut, El nu ne cere în CIORAN, Emil, Singurătate și destin (publicistică 1931-1944),
schimbul ştergerii datoriei decât iubirea.” Nietzsche ediţie îngrijită de Marin Diaconu, Humanitas, Bucureşti,1991
nu înţelegea adevăratul sens al iubirii creştine, care nu HERSCH, Jeanne, Mirarea filosofică. Istoria filosofici europene,
provine dintr-un resentiment, ci izvorăşte din iubire Humanitas, Bucureşti 1994
jertfelnică a Fiului lui Dumnezeu care stă la poarta ini- SCHELER, Max, Omul resentimentului, traducere de Radu
mii: „Iată, stau la uşă şi bat; de va auzi cineva glasul Pârvu, Ed. Trei, Bucureşti, 1998
Meu şi va deschide uşa, eu voi intra la el şi voi cina ŞESTOV, Lev, Filosofia tragediei, Ed. Univers, Bucureşti,1999
cu el şi el cu Mine.” (Apocalipsă III, 20) Nietzsche YANNARAS, Christos, Heidegger şi Areopagitul, traducere de
omitea faptul că credinţa este reciprocitate care con- N. S.Tanaşoga, ed. Anastasia , București, 1996
simte şi afirmă. Este întâlnirea iubirii pogorâtoare a ROSE, Seraphim, Nihilismul. Revelaţia lui Dumnezeu în inima
lui Dumnezeu cu iubirea ascendentă a omului. Vocea omului, traducere de Irina Dogaru, ed. Anastasia, București, 1997
lui Dumnezeu este şoptită şi exercită o presiune nes- EVDOCHIMOV, Paul, Iubirea nebună a lui Dumnezeu, traduc-
fârşit de uşoară, niciodată irezistibilă. Dumnezeu nu ere, prefaţă şi note de Teodor Baconsky, ed. Anastasia, București,
dă porunci, ci lansează apeluri, respectând astfel liber- 1992
tatea omului. Faptul că omul este liber nu înseamnă că I. T. DOBROTĂ, Iisus Hristos după Renan şi Nietzsche.
el este cauza propriei mântuiri, ci că Dumnezeu însuşi Cernăuţi, 1991
nu îi poate sili iubirea.
Dovezile pe care Nietzsche le cerea erau insu-
ficiente, pentru că Dumnezeu este singurul criteriu al
Adevărului Său. Adevărul înţeles al argumentului on-
tologic este că, în orice gând despre Dumnezeu, Dum-
nezeu însuşi se gândeşte pe Sine prin spiritul omenesc.
Asta înseamnă că nu poţi inventa credinţa, că originea
ei nu este arbitrară, că ea este un dar pe care Dumne-
zeu îl oferă tuturor spre a-L descoperi în inima omului.
Sf. Scriptură răspunde formulei „Dacă Dumnezeu
există, omul nu este liber” prin afirmaţia „Dacă omul
există Dumnezeu nu mai este liber”. Iar dacă omul îi
poate spune NU lui Dumnezeu, Acesta nu-i poate
spune NU omului, căci după Sf. Apostol Pavel „La
Dumnezeu toate sunt DA” (II Corinteni I,19).
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ
I. IZVOARE
SFÂNTA SCRIPTURĂ, ed. Institutului Biblic şi de Misiune al
BOR, Bucureşti 1982
NIETZSCHE, Friedrich, Aşa grăit-a Zarathustra, introducere,
cronologie şi traducere Ştefan Augustin Doinaş, ed. Humanitas,
Bucureşti, 1994
Idem, Ştiinţa voioasă. Genealogia moralei. Amurgul idolilor,
Humanitas, Bucureşti, 1994
Idem, Dincolo de bine şi de rău, traducere Francisc Griinberg,
Humanitas, Bucureşti, 1992
Idem, Antichristul, traducere, note şi postfaţă Vasile Muscă, Bib-
lioteca Apostrof, Cluj, 1996
Idem, Aforisme. Scrisori, selecţie, traducere şi prefaţa Amelia
Pavel, Humanitas, Bucureşti, 1992
II. OPERE FUNDAMENTALE
RĂDULESCU-MOTRU, Constantin, F. W. Nietzsche. Viața și
filosofia sa, Biblioteca Apostrof, Cluj, 1997
C.I. GULIAN, Hegel. Tânărul Nietzsche. Mircea Eliade (eseuri
de istoria gândirii), ed. Academiei Române, Bucureşti, 1992
GRENIER, Hubert, Doctrine morale, Humanitas, Bucureşti,
1994
WEISCHEDEL, Wilhelm, Pe scara din dos a filosofiei, Human-
itas, București, 1999
SPÂNOSU, Mihai, Resurecţia lui Dionysos, ed. Univers,
Bucureşti, 1997
PAPINI, Giovanni, Amurgul filosofilor, ed. Uranus, Bucureşti,
1991
grafica: George Giurgea
REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48 49