Page 31 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 31

ECOU
        a evaziunii: „–De vrajă era cerul şi marea potolită; cânta. /Şi totuşi, vocea lui sonoră/Părea, pe iahtul an-
        /Dar pentru mine totul era venin şi scrum/Ştiind că în corat, /Un cor solemn de preoţi tineri, /Ce-ngroapă-n
        această alegorie-acum/Mi-i inima ca într-un linţoliu noaptea Sfintei Vineri/Un nou profet crucificat/Pe-o
        învelită”. (Ch. Baudelaire, O călătorie în Cythera) În nouă Golgota...” (I. Minulescu, Cânta un matelot...)
        spaţiul literar românesc, cel mai eficace popularizator Alte motive spaţiale preferate sunt codrul şi pădurea
        al esteticii simboliste, Ion Minulescu, vede realitatea (în romantism), parcul şi grădina (în simbolism). În
        prin artă, străbate imaginativ mări şi oceane, ajunge creaţia lui Mihai Eminescu, pădurea (şi varianta ei la
        până în spaţii exotice: „Dă-mi mâna dar şi du-mă cu dimensiuni mai mari, codrul) este cutia de rezonanţă
        tine, /Du-mă-n ţara/În care palmierii –stăpâni peste pu- a stărilor sufleteşti; asigură cadrul paradiziac pentru
        stiu –/Cu braţele deschise ne vor primi-n Sahara/Iubi- cuplul de îndrăgostiţi, fiind sacralizată prin iubire:
        rilor născute din goluri de sicriu!...” (I. Minulescu, „Adormind  de  armonia/Codrului  bătut  de  gânduri,
        Acelei care va veni)                                  /Flori de tei deasupra noastră/Or să cadă rânduri-rân-
               Romanticii consideră omul ca fiind un micro- duri”. (M. Eminescu, Dorinţa) În poezia O, rămâi, pă-
        cosm, în care se oglindeşte şi se rezumă macrocosmul, durea  este  asociată  cu  vârsta  de  aur  a  copilăriei,
        într-o perfectă comuniune cu natura. În crearea uni-  perioadă mitică în care fiinţa umană sfidează trecerea
        versului naturii romantice (ėtat d’âme –stare de spirit) timpului: „Astăzi chiar de m-aş întoarce/A-nţelege n-
        se manifestă predilecţia pentru abisurile nopţii, cerul o mai pot... /Unde eşti copilărie, /Cu pădurea ta cu
        cu marii aştri, oceanul, marea, lacurile, izvoarele, co- tot?” În poezia simboliştilor, parcul şi grădina sunt lo-
        drul, lumea vegetală. În poezia Lacul a lui Alphonse curile în care se realizează corespondenţele dintre om
        de Lamartine, natura cu elementele sale scapă trecerii şi natură, apar sinesteziile ca procedee de asociere a
        inexorabile a timpului şi poate păstra în amintire cli- unor senzaţii diferite provocate de parfumul tare şi de
        pele de iubire: „O lac, stânci multe, peşteri, păduri de culoarea intensă. În aceste spaţii, detaliile sunt uneori
        farmec pline. /O, voi pe cari vă cruţă al anilor convoi. imprecise, contururile se pierd (evanescenţa), dând
        /Măcar doar amintirea acestei nopţi senine/Să o păs- senzaţia nedefinitului, a inefabilului şi a artificialului:
        traţi cu voi!” În poezia cu titlul omonim a lui Mihai „Ce e de spumă, sus pe ramuri, se face jos de catifea,
        Eminescu, lacul cu alte elemente ale naturii paradi- /Şi  astfel  umbrele  căzute  pe  pajişte  par  mantii
        ziace (codri, nuferi, trestii, lună) este martorul suferin- grele/Zvârlite de dănţuitorii ce au rămas numa-n dan-
        ţei eului liric îndrăgostit deoarece iubita n-a venit la tele, /În parcul legendar în care s-a prefăcut grădina
        întâlnire: „Dar nu vine... Singuratic/În zadar suspin şi mea”. (Dimitrie Anghel, Balul pomilor)
        sufăr/Lângă  lacul  cel  albastru/Încărcat  cu  flori  de
        nufăr”. (M. Eminescu, Lacul)
               În creaţia simboliştilor, natura este prezentată
        drept loc al corespondenţelor definite ca afinităţi invi-
        zibile între diferitele elemente ale universului (natură
        –om). Simboliştii creează pasteluri moderne, peisaje
        afective,  interiorizate,  în  care  stările,  sentimentele
        eului liric se exteriorizează în natură. De exemplu, în
        poezia lui Bacovia, ploaia e simbolul descompunerii
        materiei: „Un gol istoric se întinde, /Pe-aceleaşi vre-
        muri mă găsesc... /Şi simt cum de atâta ploaie/Piloţii
        grei se prăbuşesc”. (G.Bacovia, Lacustră) În creaţia
        aceluiaşi poet, plumbul simbolizează sentimentul apă-
        sător al izolării într-o lume care şi-a pierdut echilibrul,
        e pe cale să se descompună, chiar şi iubirea nu mai
        poate salva pe nimeni: „Dormea întors amorul meu de
        plumb/Pe flori de plumb, şi-am început să-l strig/Stam
        singur lângă mort... şi era frig... /Şi-i atârnau aripile de
        plumb”. (G.Bacovia, Plumb)
               Analizând motivele cultivate de cele două cu-
        rente, multe dintre ele devenite simboluri, observăm
        asemănări, dar şi deosebiri. Astfel, motivele spaţiale,
        marea şi corabia, apar în ambele curente, legate fiind
        de simbolul curgerii, al destinului uman, dar şi de cel
        al evaziunii în locuri îndepărtate. La Mihai Eminescu,
        în poemul Luceafărul, marea, corăbiile apar într-un
        decor nocturn, luminat de razele astrului atras de vraja
        fetei de împărat: „Privea în zare cum pe mări/Răsare
        şi  străluce,  /Pe  mişcătoarele  cărări/Corăbii  negre
        duce”. La Ion Minulescu, Marea Marmara e un tărâm
        mişcător cu valenţe sacre, iar matelotul de la bordul
        iahtului pare a fi un nou profet ce se sacrifică pe Gol-
        gota: „Cânta un matelot la proră... /Un singur matelot
                                                                    grafica: Mihai Sima
           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                        29
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36