Page 33 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 33

ECOU
        vioriu şi transparent, încât, a lunelor raze pătrunzând
        prin el, înverzeşte râul cu miile lui unde”. (M. Emi-
        nescu, Sărmanul Dionis) Şi la simbolişti, apar tablouri
        de o frumuseţe elaborată, dată de materiale scumpe şi
        de  pietre  preţioase  (catifeaua,  mătasea,  dantela,
        oglinda, piatra preţioasă) ce conferă tabloului opu-
        lenţă, rafinament, gingăşie, sugestia nobleţei. Iată două
        exemple din creaţia lui Al. Macedonski, precursor al
        simbolismului românesc, în poezia căruia se împletesc
        elemente romantice, parnasiene şi simboliste: „[...] Pă-
        reau năluci de carnaval/Cum se mişcau catifelate, /Gă-
        tite toate-n rochi de bal, /De vântul serii sărutate”
        (Valţul rozelor); „Şi el e emirul şi are-n tezaur, /Movile
        înalte de-argint şi de aur, /Şi jaruri de pietre cu flăcări
        de sori [...]” (Noaptea de decemvrie) În poezia lui Ion
        Minulescu frapează universul cromatic, într-o desfă-
        şurare barocă de pietre preţioase, materiale delicate,
        obiecte de valoare, detalii somptuoase, creând picturi
        statice şi sugerând o atmosferă: „Toate sunt ca şi-altă-
        dată... /O, bazar sentimental!... /Toate sunt ca la ple-
        carea mea –dantelă şi cristal...” (I. Minulescu, Într-un
        bazar sentimental)
               Atât pentru poezia romantică, cât şi pentru cea
        simbolistă, muzica cuvintelor este arta supremă, idea-
        lul la care aspiră textul liric. Muzicalitatea este expri-   grafica: Alexandru Enoiu
        mată prin: cuvinte sau expresii care se repetă periodic,
        vocale, consoane, grupuri consonantice, figurile de stil  consoanelor lichide l şi r: „Dintre sute de catarge/Care
        ale insistenţei, rime folosite, rafinamentul prozodic.  lasă malurile, /Câte oare le vor sparge/Vânturile, va-
        Muzicalitatea se dezvoltă de la cea doar melodică, în  lurile?” (Dintre sute de catarge)
        romantism, la cea armonică, aşa cum vom găsi la marii        În poezia Sara pe deal, jocul vocalelor şi al
        simbolişti şi la predecesorii lor: Poe, Baudelaire, Ver-  consoanelor, rimele feminine (deschise), rafinamentul
        laine, Rimbaud, Mallarmė. Eminescu sugerează un-      îmbinării  picioarelor  metrice  susţin  ideea  poetică,
        duirea  valurilor,  curgerea  apei  prin  repetarea   dând un ritm maiestuos versurilor: „Sara pe deal bu-
                                                              ciumul sună cu jale, /Turmele-l urc, stele le scapără-n
                                                              cale, /Apele plâng, clar izvorând în fântâne; /Sub un
                                                              salcâm, dragă, m-aştepţi tu pe mine”. Pentru simbo-
                                                              listul Mallarmė, „poezia nu e decât muzică prin exce-
                                                              lenţă”, iar pentru precursorul acestui curent în spaţiul
                                                              românesc, Macedonski, „arta versurilor nu este nici
                                                              mai mult, nici mai puţin decât arta muzicii”. Consoa-
                                                              nele,  grupurile  consonantice,  alternarea  versurilor
                                                              lungi cu cele monosilabice, fenomen care dă un ritm
                                                              sacadat, monoton, rimele închise, masculine subli-
                                                              niază trăsăturile caracteristice ale toamnei, ce apăsă
                                                              sufletul eului liric: „Toamna sună-n geam frunze de
                                                              metal, /Vânt. /În tăcerea grea, gând şi animal/Frânt”.
                                                              (G. Bacovia, Monosilab de toamnă) D. Anghel, în
                                                              poezia intitulată În grădină, recurge la un vers foarte
                                                              lung, alexandrinul, segmentat în două de cezura de la
                                                              mijlocul lui, fiecare jumătate de vers fiind segmentată
                                                              la rândul ei de altă pauză. Realizează astfel prin ca-
                                                              denţa ritmică „o mişcare lenevoasă a versului” (Şerban
                                                              Cioculescu): „Miresme dulci de flori mă-mbată şi mă
                                                              alintă gânduri blânde... /Ce iertător şi bun ţi-i gândul,
                                                              în preajma florilor plăpânde! /Râd în grămadă: flori de
                                                              nalbă şi albe flori de mărgărint, /De parc-ar fi căzut pe
                                                              straturi un stol de fluturi de argint”.
                                                                     La  capătul  demersului  critic  propus,  putem
                                                              trage concluzia că orice curent literar se naşte ca ri-
                                                              postă la adresa celui precedent, dar poate fi şi o conti-
                                                              nuare (în forme uşor modificate) peste timp a unui
                                                              curent manifestat în trecutul ideologiilor literare. Ast-
                                                              fel, am putut demonstra (cu exemple numeroase) că
              grafica: Loredana Manea                         simbolismul este un neoromantism, manifestat câteva
                                                              decenii mai târziu.
           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                        31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38