Page 30 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 30

ESEU                              gorilor spaţio-temporale şi să iasă din contingent, spre
                                                              a crea un peisaj selenar excepţional realizat cu ajutorul
        de la viaţă ce-aş mai aştepta? /Vreau numai linişte şi visului: „Înzestrat cu o închipuire urieşească, el a pus
        libertate!  /S-adorm  adânc,  s-adorm,  să  pot  uita!”. doi sori şi trei luni în albastra adâncime a cerului şi
        (M.Lermontov, Îmi port pustiu prin noapte pasul meu) dintr-un şir de munţi au zidit domenicul său palat. Co-
        Aceleaşi teme sunt abordate şi de Mihai Eminescu în lonade –stânci sure, streşine –un codru antic ce vine
        postuma De vorbiţi mă fac că n-aud. Eul liric se izo- în nouri. Scări înalte coborau printre coaste prăbuşite,
        lează, nemulţumit de tot ce vede şi aude în jur, dorind printre bucăţi de pădure ponorâte în fundul râpelor
        să descifreze adevărul în adâncimile sufletului: „De până într-o vale întinsă tăiată de un fluviu măreţ, care
        vorbiţi mă fac că n-aud, /Nu zic ba şi nu mă laud; părea a-şi purta insulele sale ca pe nişte corăbii aco-
        /Dănţuiţi precum vă vine, /Nici vă şuier, nici v-aplaud; perite de dumbrave. Oglinzile lucii a valurilor lui răs-
        /Dară nime nu m-a face/Să mă ieu dup-a lui flaut; /E frâng în adânc icoanele stelelor, încât, uitându-te în el,
        menirea-mi: adevărul/Numa-n inima-mi să-l caut”.      pari a te uita în cer.”
        Ca produs al sensibilităţii citadine, poetul simbolist
        are o structură interioară contemplativă; este un in-
        adaptat, aflându-se în permanent dezacord cu lumea
        exterioară, refugiindu-se în melancolie. Eul liric sim-
        bolist trăieşte acut stări de criză, precum: anxietatea,
        angoasa, nevroza, apetenţa pentru morbid, ceea ce al-
        cătuieşte spleenul, un nou “mal du siècle”, definit ca
        nemulţumire cu privire la prezent, dezamăgire, dorinţă
        de evadare din cotidianul anost. Spleenul generează,
        pe de o parte, blazare, pesimism, nevroză, sentimentul
        de înfrângere, poetul fiind receptat de contemporani
        ca damnat („poeţii blestemaţi”). În creaţia celui mai
        cunoscut simbolist român, G. Bacovia, eul liric cade
        pradă obsesiilor infernale, delirului autumnal, chemă-
        rilor de dispariţie: „Şi mereu delirând, /Pe vreme de
        toamnă, /M-adoarme un gând/Ce mă îndeamnă: /  Dis-
        pari mai curând!...” (Spre toamnă) Pe de altă parte,
        spleenul generează şi reacţii compensatorii, şi anume
        tema ascensiunii spre ideal, elanul creator, reacţii care
        par a învinge inerţia, blazarea: „Sirenă rea sau Înger,
        drăcească sau divină, /Ce-mi pasă când tu – zână cu
        ochi de catifea, /Mireasmă, ritm, lucire, o! Singura-mi
        regină!  –/Faci  lumea  nu  prea  slută  şi  clipa  nu  pre
        grea?”. (Charles Baudelaire, Imn frumuseţii)
               Romantismul oferă conştiinţei şi imaginaţiei
        un câmp nemărginit, acordând spiritului libertatea şi
        capacitatea reveriei. Scriitorii romantici, nesatisfăcuţi
        de realitatea obiectivă, încearcă să o depăşească, să
        evadeze din ea (în vis, în trecut sau în viitor), din spa-
        ţiul lor cunoscut, spre un spaţiu îndepărtat. Plonjând
        în vis, sufletul e în strânsă comuniune cu viaţa pro-      grafica: Mihaela Stanciu
        priului trup (Novalis – „Visăm la călătorii prin univers,
        dar oare universul nu e în noi?”), sufletul şi corpul se
        contopesc, „e ca şi cum ai reveni la izvor sau ca şi cum     Adepţii simbolismului caută o lume ideală,
        ai urmări în amintire o melodie din copilărie”. (Albert  dincolo de aparenţe, manifestând preferinţa pentru vi-
        Bėguin, Sufletul romantic şi visul) Interesul pentru  sare (reverie), pentru spaţii îndepărtate, exotice; apare
        straturile adânci ale vieţii sufleteşti aduce şi înclinaţia  înclinaţia spre stările sufleteşti vagi, pentru proiecţia
        spre meditaţia filosofică, precum şi cultivarea visului:  diafană, nedefinită în timp şi în spaţiu. Pe urmele ro-
        „Ce noapte variată! Ce groaznică vedere! /Stăi! Îmi   manticilor, unii dintre simbolişti sunt nişte vizionari,
        aduc aminte: în vis eu mă făceam/C-aş fi prunc, îmi   profesiunea de credinţă a lui Arthur Rimbaud fiind:
        pare, şi fără griji, durere, /În casa părintească cu grijă  „Visam cruciade, călătorii îndepărtate, descoperiri.
        mă creşteam”. (Ion Heliade Rădulescu, Visul) şi „Voi  Credeam în toate vrăjile”. De exemplu, lumea propusă
        povesti-ntâmplarea ce mi-a vădit-o visul/Pe când dor-  în poezia Corabia-mbătată este o plimbare marină
        meam; căci gândul, îmbrăţişat de somn, /E-n stare să  prin locuri reale literaturizate de autor: „Eu am visat
        străbată prin vreme şi să-nchege/O viaţă, în fugarul  în noapte vârtejuri de zăpezi: /Săruturi înspre ochiuri
        răstimp al unui ceas”. (Byron, Visul) Puterea vizionară  de mări suind uşor. /Neprinsă circuirea –n auz, de seve
        şi setea de cunoaştere îl fac pe Dionis (personajul ro-  verzi/Şi-albaştri zori, şi galbeni, de fosfor cântător”.
        mantic al lui Mihai Eminescu din nuvela Sărmanul      (A. Rimbaud, Corabia-mbătată) Baudelaire dezvoltă
        Dionis) să capete forţa titanică necesară înfrângerii ri-  până la treaptă superioară a tragicului tema romantică
          28                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35