Page 32 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 32

ESEU

               În ceea ce priveşte simbolurile temporale, ro-
        manticii preferă noaptea, perioadă propice visului, fan-
        teziei creatoare, cadru securizant, plin de tenebre. La
        Novalis, noaptea aduce somnul şi visul şi, odată cu
        aceste stări, chipul transfigurat al iubitei moarte prea
        devreme: „Tu, vrajă a nopţii, Somn al cerului, /Te-ai
        răspândit asupra mea. /Locul pe care stam s-a ridicat
        uşor; /În cerul nopţii, /Şi în lumina lui, dragostea mea.”
        (Novalis, Imn către noapte 3) Noaptea eminesciană
        facilitează visul în care iubita se întrupează din „umbra
        vremilor”: „Puterea nopţii blând însenina-vei/Cu ochii
        mari şi purtători de pace? /Răsai din umbra vremilor
        încoace, /Ca să te văd venind – ca-n vis, aşa vii!”. (M.
        Eminescu, Sonet) La simbolişti, deşi apare şi noaptea,
        simbolul temporal predilect este amurgul, interval de
        tranziţie de la lumină la întuneric care favorizează es-
        tomparea conturului precis, facilitând evanescenţa şi
        spleenul. Amurgul din creaţia lui Bacovia aduce exa-
        cerbarea simţurilor eului liric (Amurg violet), cârduri
        de ciori (Amurg, Oh, amurguri...), sugestia bolii şi a
        morţii, prin nuanţa roşiatică a ultimelor raze de soare
        ce inundă văzduhul: „Cu lacrimi mari de sânge/Curg
        frunze  de  pe  ramuri,  –/Şi-nsângerat,  amurgul/Pă-
        trunde-ncet prin geamuri”. (G.Bacovia, Amurg)
               Diferenţa dintre cele două curente este dată şi
        de selectarea simbolurilor vegetale. La romantici, apar
        florile de tei, trestia, salcâmul, floarea albastră, nufă-
        rul: „Lacul codrilor albastru/Nuferi galbeni îl încarcă;
        /Tresărind în cercuri albe/El cutremură o barcă”. (M.
        Eminescu, Lacul); „Acolo-n ochi de pădure, /Lângă
                                                                    grafica: Andrei Anghel

                                                              balta cea senină/Şi sub trestia cea lină/Vom şedea în
                                                              foi de mure”. (M. Eminescu, Floare albastră); „Sara
                                                              pe deal buciumul sună cu jale, /Turmele-l urc, stele le
                                                              scapără-n cale, /Apele plâng, clar izvorând în fântâne;
                                                              /Sub un salcâm, dragă, m-aştepţi tu pe mine”. (M.Emi-
                                                              nescu, Sara pe deal) Dintre florile simboliştilor, crini,
                                                              trandafiri, crizanteme, iasomie, liliac, narcise, nuferi,
                                                              panseluţe, violete, se detaşează prin reluarea lor insis-
                                                              tentă, crinii şi rozele: „Sfioase-s bolţile spre sară, şi
                                                              mai sfioasă-i iasomia; /Pe faţa ei neprihănită se-ngână-
                                                              n veci melancolia/Seninului de zare stânsă, şi-n tran-
                                                              dafiri  cu  foi  de  ceară/Trăiesc  mâhnirile  şi  plânge
                                                              norocul zilelor de vară”. (Dimitrie Anghel, În gră-
                                                              dină); „În crini e beţia cea rară: /Sunt albi, delicaţi,
                                                              subţiratici. –/Potirele lor au fanatici –/Argint din a soa-
                                                              relui pară”. (Alexandru Macedonski, Rondelul crini-
                                                              lor); „Mai sunt încă roze – mai sunt, /Şi tot parfumate
                                                              şi ele/Aşa cum au fost şi acele/Când ceru-l credeam
                                                              pe pământ”. (Al. Macedonski, Rondelul rozelor de au-
                                                              gust)
                                                                     Imaginaţia debordantă a romanticilor creează
                                                              spaţii estetizante, ca efect al reveriei. Apar astfel pei-
                                                              saje fantastice, paradiziace, de o frumuseţe ireală, dând
                                                              o notă poematică textului: „Şiruri de cireşi scutură grei
                                                              omătul trandafiriu a înflorirei lor bogate, pe care vân-
                                                              tul  îl  grămădeşte  în  troiene;  flori  cântau  în  aer  cu
                                                              frunze îngreuiete de gândaci ca pietre scumpe şi mur-
                                                              murul lor împlea lumea de un cutremur voluptos. Gre-
                                                              ieri răguşiţi cântau ca orologii aruncate  în  iarbă,  iar
                                                              painjeni de smarald au ţesut de pe-o insulă până la
                                                              malul opus un pod de pânză diamantică, ce stecleşte
          30      grafica: Ștefania Scăunaș                      REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37