Page 29 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 29

ECOU
                                                              tuaţii de excepţie) este sentimental, imaginativ, visător,
                                                              contemplativ, dilematic, solitar, interiorizat, însetat de
                                                              absolut, răzvrătit etc.
                                                                     Curent literar apărut în Franţa (ultimele două
                                                              decenii ale secolului al XIX-lea) ca reacţie la estetica
                                                              parnasiană, simbolismul promovează un concept mo-
                                                              dern de poezie în spiritul unui idealism neoromantic,
                                                              descoperind misiunea poetului ca, prin intermediul
                                                              simbolurilor, să perceapă analogiile şi esenţa muzicală
                                                              a creaţiei poetice. Precursorul curentului este Charles
                                                              Baudelaire şi teoreticianul este Jean Morėas (manifes-
                                                              tul literar Le symbolisme, 1886, publicat în suplimen-
                                                              tul literar al ziarului “Le Figaro”. Reprezentanţi: Paul
                                                              Verlaine, Arthur Rimbaud, Stėphane Mallarmė, Jules
                                                              Laforgue, Maurice Rollinat ş.a. Simbolismul presu-
                                                              pune existenţa planului suprarealităţii (visul, haluci-
                                                              naţiile), al absolutului. Visul descoperă viaţa cea mai
                                                              tainică, poarta spre lumea atemporală; propune întoar-
                                                              cerea  la  inocenţă  ca  răspuns  la  neliniştile  omului
                                                              matur.  Amintind  de  vizionarismul  romanticilor
                                                              („Lumea devine vis, visul devine lume” – Novalis), A.
                                                              Rimbaud declara: „Adevărata viaţă este absentă. Nu
                                                              suntem de pe lumea asta”. Poetul simbolist e în total
                                                              dezacord cu lumea exterioară, e o fire contemplativă,
                                                              consecinţele acestui fapt fiind inadaptarea sau experi-
                                                              mentarea „dereglării simţurilor” (Rimbaud) care-i va
                                                              dărui puterea viziunii, reuşind astfel să noteze „inex-
                                                              primabilul”.  Poezia  simbolistă  explorează  subcon-
                                                              ştientul  (se  va  continua  în  suprarealism),  eul  liric
                                                              aflându-se în stări de criză existenţială. Simbolismul
                                                              dezvoltă un nou “mal du siècle” (romantism), numit
               grafica: Elena Mocanca                         spleen (Baudelaire). Acest curent propune concepte
                                                              noi, precum: simbolul, sinesteziile, corespondenţele,
        a secolului al XIX-lea. Programul estetic al romantis- sugestia, versul liber, cultivarea stărilor vagi, fluide,
        mului  este  formulat  de  Victor  Hugo  în  Prefaţa la muzicalitatea versurilor, apariţia ambiguităţii. Simbo-
        drama  romantică  Cromwell (1827).  Reprezentanţi: liştii manifestă preferinţe pentru anumite teme sau mo-
        Victor Hugo, Alphonse de Lamartine, Alfred de Vigny, tive poetice: universurile compensatorii (visul, spaţiile
        Alfred de Musset, lordul Byron, Heinrich Heine, No- exotice – ca şi în romantism), spleenul, oraşul, natura,
        valis, Giacomo Leopardi, A.S. Puşkin, Mihail Ler-     loc al corespondenţelor.
        montov, Edgar Allan Poe. Conceptul creativ al noii           În romantism, opera este îndreptată, în primul
        ideologii literare este phantasia (fantezia creatoare).  rând, spre eul poetic. Pentru Lamartine, poezia trebuie
        Simţul lăuntric îl face pe poet vizionar, fiecare operă  să scoată la lumină ceea ce i s-a revelat poetului, prin
        de artă adevărată fiind monumentul unei viziuni. Na-  „privirile furişate în sanctuarul sufletului”.De aceea,
        tura devine organul spiritului. Şi în concepţia unui  poeţii romantici pătrund în adâncimile infinite ale su-
        mare simbolist, cum este Rimbaud, „poetul e prin      fletului, descifrând trăiri dincolo de zona conştientului.
        esenţa lui un clarvăzător”, iar poezia e o profeţie. Ro-  De aici, exaltarea sensibilităţii, a imaginaţiei, a fante-
        manticii îşi afirmă preferinţa pentru exotic, cosmic,  ziei creatoare. Agitaţia sufletului atras de absolut, în-
        oniric, magic, fantastic. Temele şi motivele literare  setat  de  absolut,  nu  cunoaşte  linişte,  căci  pentru
        cultivate de romantici cunosc o diversificare fără pre-  scriitorul romantic scopul existenţei se găseşte în setea
        cedent în istoria literară: iubirea, natura (ca expresie a  de absolut, în căutarea cu orice sacrificii a drumului
        trăirii lăuntrice, ėtat d’âme, stare de spirit), istoria, tim-  spre ideal, în puterea de a se opune conformismului
        pul, condiţia geniului, nostalgia absolutului, aspiraţia  social, în condiţia de a fi un inadaptat, o fire contem-
        spre ideal, spre perfecţiune (teme); visul, somnul, so-  plativă, sceptică şi solitară, interiorizată şi visătoare.
        litudinea, astralul, tenebrele, nocturnul, apocatastaza,  Nemulţumit de prezent (“mal du siècle”), romanticul
        mortul viu, dublul, evaziunea în universuri compen-   are voinţa de a transfigura realul, părăsind lumea obiş-
        satorii (în istorie, în spaţii îndepărtate), codrul, metem-  nuită pentru ca, măcar o clipă, să se dea unei alte exis-
        psihoza, floarea albastră (motive). Modelul uman al   tenţe, eterne, în trecut sau în viitor. Ideea este surprinsă
        romantismului este fiinţa plasată în sfera imaginaţiei  de Novalis în toată profunzimea ei: „În noi, sau nică-
        şi a sensibilităţii, care se revoltă şi schimbă faţa lumii;  ieri, este eternitatea cu luminile ei, trecutul şi viitorul”.
        atitudinile şi ipostazele umane definitorii sunt: geniul,  Marele  romantic  rus  Mihail  Lermontov  abordează
        visătorul, îndrăgostitul, inadaptatul, răzvrătitul, scep-  tema romantică a singurătăţii, a izolării, a zădărniciei,
        ticul. Personajul romantic (erou excepţional pus în si-  a morţii: „Păreri de rău? De ce? În van sunt toate! /Şi

           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                        27
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34