Page 26 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 26

ESEU                             timpul cât fusese plecat. Monologul interior surprinde
                                                              drama îndrăgostitului: Luchi, Luchi, gândea el fugind
        de la liceu, deşi ar fi avut bani pentru taxe, Parizianu  (credeadoar că fuge, fără să-și dea seama că mersul
        face eforturi mari pentru a-și ține băiatul în școală,  său era rar și aproape împleticit). Niciodata, Luchi n-
        gândindu-se că acesta ar fi putut ajunge să lucreze ca  o să te mai iubească cineva ca mine!... Adio!... Totul
        funcționar în primărie și să aibă o viață mai ușoară.   s-a sfârșit!... 15
        Ştefan nu e apreciat în sat pentru inteligenţa lui, cu-      Ștefan Paul este, în structura lui, un personaj
        noscuţii, rudele şi chiar propria familie considerându-  predist care, așa cum observă Eugen Simion, are două
        l cam nătâng. Pe de altă parte și Ştefan întreţine acestă  mari însușiri: spiritul practic și capacitatea de a trăi in-
        impresie prin comportamentul său bizar. Naratorul no-  terior. Paul Ștefan vede rapid și profund, apoi privirea
        tează faptul că băiatul avea o veselie ciudată, inexpli-  lui se golește de orice semnificație exterioară. E sem-
        cabilă, din care nu răzbătea în afară decât câte-un   nul că viața se retrage în interior [...]. Simptom, de
        cuvânt sau câte o expresie pe care le repeta până te  altfel, cunoscut în tipologia predistă, Ilie Moromete,
        scotea din sărite. Tânarul decide să plece la Bucureşti  fiul său Niculae și acum nepotul, Paul Ștefan, trec des-
                        12
        și pătrunde în tumultoasa viaţă a capitalei. Graţie ca-  eori prin momente de uitare, în astfel de clipe, ei se
        lităţilor sale intelectuale, este angajat la Timpul de un  uită, dar nu văd, au privire, dar nu vedere. Fenomenul
        patron binevoitor, Grigore Patriciu şi este dat în grija  invers, intrat și el în tehnica moromețiană, este inten-
        lui Niki Dumitrescu, mâna dreaptă a patronului, care  sificarea vederii. 16
        îl ajută să se familiarizeze rapid cu viaţa de redacţie.     Personajul principal al romanului este un alter
        Acesta îl îmbracă, îi găsește o garsonieră elegantă și  ego al autorului, căci şi Marin Preda trăieşte eveni-
        chiar îl invită la masă la el acasă pentru a-l cunoaște  mentele pe viu, la sosirea sa, la 19 ani, în Bucureşti,
        mai bine. Ștefan îi povestește despre Ioana, fata din  de aceea romanul are, ca şi Moromeţii de altfel, o
        satul lui de care era îndrăgostit și căreia îi promisese  componentă emoţională foarte puternică. Prins în vâr-
        că  dacă  totul  va  fi  bine,  o  va  aduce  și  pe  ea  în  tejul acestor întâmplări agitate şi ultimative, atât în
        București, despre familia Moromeților, despre unchiul  viaţa socială cât şi în cea afectivă, personajul se for-
        său,  Ilie  Moromete,  despre  cei  trei  veri  fugiți  la  mează, treptat, în spiritul unei individualităţi puter-
        București pentru a-și face un rost. În casa colegului de  nice, pentru că, deşi aparent nu are simţul competiţiei
        redacție, o cunoaște pe sora acestuia, Luchi, care îl in-  şi o refuză, superior, fără prea multe deliberări, tră-
        vită  să  petreacă  împreună  revelionul.  Ștefan  se  dează în toate acţiunile sale spiritul luptătorului. 17
        îndrăgostește de fată, aceasta i se dăruiește, dar relația   Prin urmare, prin romanul Delirul, chiar și în
        lor nu funcționează, fiindcă ea nu poate înțelege com-  această variantă neterminată, Marin Preda invită la
        portamentul lui bizar, acea uitare de sine și de lume.  meditaţie asupra unor aspecte fundamentale din istoria
               Trimis pe front în calitate de corespondent de  noastră de după Primul Război Mondial, fie că o face
        razboi pentru ziarul la care lucrează, Ștefan surprinde,  prin recrearea artistică a realităţii interbelice, fie ca
        ca și Stefan Gheorghidiu din Ultima noapte de dra-    analist al vremii lui Antonescu. Romancierul tratează
        goste, întâia noapte de război, ororile războiului. Este  istoria ca pe un spectacol încărcat de înţelesuri; nu își
        rănit, dar nu dorește să fie trimis acasă, pentru a trăi  propune să țină lecții despre moralitatea istoriei, ci
        pe viu evenimentele. O scenă înfiorătoare îi produce  doar să provoace la interogație.
        un șoc așa de puternic, încât nu-și mai revine nici după
        întoarcerea în București. Talentul jurnalistic, acea ca-
        pacitate de a sesiza detalii pe care alții nu le vedeau, îi
        este  apreciat  de  un  confrate  de  la  ziatul  Tempo:  -            BIBLIOGRAFIE
        Ștefane, eu te cunosc din auzite [...], dar habar nu  Marin Preda - Delirul, Ed. Cartea Românească,
        aveam că știi să scrii atât de bine. 13               București, 1987;
               Întors în București după un drum infernal pe
        scara trenului, constată stupefiat că textele de pe front  - Jurnal intim. Caiete de atelier (Delirul), Ed. Cartex,
                                                              București, 2007;
        îi fuseseră modificate în tonul propagandei, iar cel care  - Creație și morală, Ed. Cartea Românească,
        intervenise era chiar Niki care îi motivează că toate îi  București,1989;
        fuseseră respinse de cenzură: - Ștefane, strigă Niki, ge-  - Imposibila Întoarcere, Un semn de întrebare, Ed. Cartea
        neralul e acela care a dat ordin cum să se scrie despre  Românească, Ediţia a II-a, București, 1972;
        război. [...] N-ai citit în ce limbaj sunt scrise articolele  Andrei Grigor - Romanele lui Marin Preda, Ed. Aula,
        normative? Tu ce-ai crezut, că poți face excepție?    Braşov, 2003;
        Crezi că e războiul tău, să scrii cum vrei tu despre el? 14  Nicolae Manolescu - Arca lui Noe, Ed. 100+1 Gramar,
        Deși venise de la gară direct la iubita lui, mânat de un  București, 2001;
        dor nebun, constată cu tristețe că Luchi îl părăsise în
                                                              Florin Mugur - Convorbiri cu Marin Preda, Ed. Alba-
                                                              tros, București, 1975;
        12  Preda, Marin, Delirul, ed. cit
        13  Preda, Marin, Delirul, ed. cit                    Eugen Simion – Scriitori români de azi, Ed. Litera,
        14  idem                                              București 2002.
        15  Preda, Marin, Delirul, ed. cit
        16  Simion, Eugen, Scriitori români de azi, Buc., Ed. Litera, 2002
        17  Grigor, Andrei, Romanele lui Marin Preda, Ed. Aula, Braşov, 2003
          24                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30   31