Page 22 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 22

ESEU                                         Prof. Janet POPOIU








                         Ecouri ale istoriei în



                                           literatură


                       Marin Preda - Delirul











               Dezvăluit de Marin Preda cu o teamă uşor di-   Bucureşti (1940-1941) şi care trăia cu mare intensitate
        simulată în interviul din 1975 , proiectul privind tetra-  evenimentele.  În  Carnete  de  atelier din  Jurnalul
                                    1
        logia Morometii I, Delirul I, Delirul II, Morometii   intim, în care M. Preda face însemnări cu privire la
        II – conceput, după cum precizează însuşi romancie-   scrierea romanului Delirul, descoperim, chiar în pri-
        rul, nu ca un ciclu, ci ca „un roman în patru volume”  mele pagini, o însemnare a scriitorului, datând din
        – a rămas nefinalizat, fiindcă volumul II din Delirul nu  1973, care trădează tensiunea în care trăia Preda în
        va mai apărea niciodată.                              acele momente. Scriitorul se simţea copleşit de răs-
               Delirul a avut însă un succes uriaş. Apărut în  punderea pe care și-o asumase de a scrie acest roman
        ianuarie 1975, romanul a atins un tiraj record de peste  într-un context politic intern și internațional extrem de
        100 000 de exemplare şi probabil că cifra ar fi fost şi  dificil. De asemenea, descoperim în aceste confesiuni
        mai mare dacă, la 14 mai 1975, n-ar fi apărut la Mos-  şi neliniştile creatorului care se raportează critic la pro-
        cova, din motive politice, o recenzie foarte agresivă.  pria operă. Azi m-am plimbat cu gîndul la cel mai greu
        Efectul a fost însă dublu: pe de o parte a mărit interesul  roman al vieții mele, volumul doi (care s-ar intercala
        cititorilor pentru carte, pe de altă parte, cenzura de la  între unu și doi Moromeții) din tetralogia Moromeții.
        Bucureşti i-a cerut autorului să revină asupra tratării  Împreună cu Marele singuratic, la care ar mai trebui
        unor evenimente incluse în roman, cum ar fi, spre     să  lucrez  pentru  importante  racordări,  acest  nou
        exemplu, anii intrării României în cel de-al Doilea   roman  ar  scoate  țărănimea  română  pe  scena
        Război Mondial sau sinuciderea soţiei lui Stalin, Na-  națională prin participarea ei la ultimul război si prin
        dejda Aliuleeva. Această ediţie a apărut în luna august  aceasta, pe scena universală. Dar gîndul nu zboară,
        a aceluiaşi an, cu precizarea Ediţia a II-a revăzută şi  elanul e ascuns si nu pot evoca nimic, nici o scenă din
        adăugită. În 1991, jurnalistul Ion Cristoiu scoate o  cele totuși mari pe care le am în minte și care sînt
        nouă ediţie, precizând pe copertă: „ediţie necenzu-   «certitudinea de bază» a credinței mele că pot scrie
        rată“. Jurnalistul reintroduce capitolul eliminat de cen-  acest roman și pot să-mi împlinesc, astfel, ambițiosul
        zură şi scoate un altul, argumentând că n-ar fi făcut  proiect... Îndoieli nu am. Am scris, în anul care a tre-
        sau n-ar fi trebuit să facă parte niciodată din prima edi-  cut, într-o zi și o noapte, una din «marile scene»,
        ţie.                                                  moartea Nadejdei Aliuleeva Stalin, pe care o recitesc
               Pentru scrierea romanului, Marin Preda s-a do-  adesea și mă pun pe picioare în orele mele grele. Am
        cumentat intens, apelând la surse diverse la care a avut  mai scris de asemeni „începutul”, șaptezeci de pagini
        acces: presa vremii, studii despre cel de-al Doilea Răz-  pe care le recitesc însă cu un sentiment diferit de
        boi Mondial și despre instalarea comunismului, puţi-  mulțumire și în acelasi timp de îndoială: e bun, îmi
        nele cărţi de istorie despre Hitler scrise în Occident,  zic, dar e bun?!” 2
        amintirile unor martori oculari ai întâmplărilor din         Titlul romanului își dezvăluie sensurile în ca-
        1941 petrecute în București sau ai evenimentelor de   pitolul VII, partea a IV-a, în care este prezentată una
        pe frontul de Răsărit, surse „vii” precum văduva lui  dintre cele mai întunecate figuri ale secolului al XX-
        Armand Călinescu etc. Sursa principală însă au fost   lea – Adolf Hitler, a cărui dorinţa de a cuceri lumea s-
        propriile amintiri ale autorului, care se afla atunci la  a transformat într-un „delir furibund”: Un om, în delir,
                                                              sparge și distruge tot ce întâlnește în cale. Propria-i
          1  Mugur, Florin, Convorbiri cu Marin Preda, Ed. Albatros,  casă și cel mult cartierul în care poate alerga bezmetic
        București, 1975                                       cu un cuțit în mână. [...] Dar dacă înlocuim cartierul
          2  Preda, Marin, Jurnal intim. Caiete de atelier (Delirul),   cu un continent și individual comandă armate puter-
        Ed. Cartex, București, 2007;
          20                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27