Page 19 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 19

ECOU










                                 Beatrice Maria ALEXANDRESCU
                                             studentă în anul al II-lea
                                      Facultatea de Limbi străine - București
                             Lumina ca o actriță



                        a samsārei în romanul



                       ,,Templul Zorilor” scris



                               de Yukio Mishima














               Un roman inundat de lumină şi de metamor-      unui punct de sprijin cu adevărat puternic al lumii
        foze ale acesteia, ,,Templul Zorilor” scris de Yukio noastre. Moartea străluceşte prin pielea leproşilor, re-
        Mishima, care reprezintă al treilea volum din tetralo- flectând, asemeni apei purificatoare, o lume infinită
        gia ,,Marea fertilităţii”, ilustrează universul plin de spre care ne îndreptăm cu toţii. Raportul dintre reali-
        complexe ale unor personaje dominate de dorinţe im- tate  şi  iluzie,  dintre  lumea  de  dinainte  şi  de  după
        posibil de împlinit în lumea mirajului redescoperită de moarte trezeşte curiozitatea lui Honda, pentru care
        protagonistul Honda - spectator al luminii proiectate conformarea  după  legi  şi  generalizarea  faptelor
        de splendida Ying Chan, Prinţesa Luminii, lumină ce reprezentaseră totul.
        eliberează plăceri estetice înrudite cu sublimul, pre-       Lumina apare în ipostaze multiple: ca soare, al
        cum cea provocată de admirarea luminii de dimineaţă cărui răsărit este venerat de credincioşii din Benares,
        reflectate de râul Menam şi a unei torii (poartă aflată ca foc, atunci când au loc ritualuri de purificare şi sac-
        la  intrarea  într-un  altar  shintoist)  ce  aproape  se rificare şi când arde noua casă a lui Honda, ca femeie
        transformă în rama cerului. Experienţa în Thailanda ce amplifică misterul. Lumina poate fi rece, precum
        deschide porţile  trăirilor senzoriale extrem de fine, cea a lunii, sau caldă, precum cea a soarelui, poate fi
        precum simţirea pe piele a răcorii de dimineaţă, în început sau sfârşit, explorând lumea interioară, reali-
        contrast cu zăpuşeala specifică locului, şi observarea tatea, purificând, creând iluzii, orbind, îmbătând cu
        minuţioasă a lumii din jur, ce se va mistui în propriul propria-i frumuseţe trecătoare, ţâşnind dintr-un punct
        foc, dezvăluind iluzia vieţii, a emoţiilor, dar şi sacral- în care este concentrată conştiinţa universală. Atracţia
        itatea.                                               imaterialităţii scânteiază în ochii plini de vise ai lui
               Prinţesa Ying Chan, o copilă care susţine că Honda. Lumina absoarbe, se strecoară, iese, poate fi
        este reîncarnarea lui Kiyoaki, reprezintă punctul de in- difuză, prin razele pe care le aruncă pe pământ, înviind
        teres  al  avocatului  Honda  din  momentul  vizitei  la imaginaţia acestuia, dez-iluzionând.
        aceasta. Prinţesa şochează, absoarbe, dă naştere imag-       Honda percepe pragul dintre tinereţe, vârsta lu-
        inilor senzuale, frământându-l, deschizându-l spre ne- minii  şi  a  extazului,  la  care  se  pot  împlini  toate
        cunoscut,  umbrindu-şi  propria  reflexie  în  ochii dorinţele, când gloria poate fi atinsă, când întreaga
        acestuia, atunci când el se apropie de silueta ei.    lume personală este fertilă, şi bătrâneţe, când totul
               Din  drumul  parcurs  de  avocat,  drum  ce  va  apare ca înveşmântat în umbră, când nici iluzia nu se
        duce la descoperirea purităţii, face parte excursia la  mai poate minţi pe sine ca fiind iluzie, când eul devine
        peşterile-templu  Ajantā  şi  în  Benares,  unde  are  un joc al timpului. Honda se luptă cu imaginarul aces-
        experienţa morţii şi a bolii, elemente care revelează  tei lumi, rămânând blocat între ataşarea şi detaşarea
        tranzienţa, rapiditatea cu care curg fluviile vieţii, lipsa  de aceasta, de aici izvorând şi oscilarea între vitalitatea

           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48                                                                        17
   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24