Page 24 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 24

ESEU                             doamna Guma, îl boteză ea însăşi, iar Moromete, pe
                                                              atunci flăcău tăcut, deschise gura şi îl porecli Pari-
        trei băieţi mai mari ai lui Ilie Moromete: Paraschiv, zianul. Interogaţia retorică inserată în această primă
        Nilă şi Achim al căror destin se lămureşte în acest frază, dezvăluie ironia fină din partea a doua a frazei:
        roman. Din mărturisirile lui Ştefan, înţelegem care a „Dar nici nu se putea un copil mai şters şi mai siliş-
        fost cauza rupturii definitive dintre Moromete şi fiii tean decât cel pe care îl născu această viitoare cum-
        lui din prima căsătorie, dar se sugerează şi că băieţii nată a  lui  Moromete.” Această  strategie  narativă
                                                                                     8
        regretau că nu îi explicaseră tatălui mai clar motivele  permite naratorului să introducă protagonistul, care va
        pentru care plecaseră de-acasă şi de ce nu se mai pu-  deveni şi cea mai importantă instanţă narativă în rân-
        teau întoarce. Apare în narațiune și Ilie Moromete, dar  dul personajelor din romanul Delirul. Fiul lui Pari-
        rolul lui este doar unul episodic: batrânul ţăran, sim-  zianu, Ştefan, este un adolescent apropiat de vârstă cu
        ţind că istoria se va schimba dramatic, vrea să-şi aducă  Niculae, considerat cam nătâng de cei din familia lui
        acasă fiii fugiţi la oraş, însă nu reuşeşte. Şi prezenţa  Moromete, dar şi de cei din sat, impresie întărită de
        celor trei în roman este plasată într-un plan secund, fi-  întrebările sau de expresiile pe care le rostea cu un
        indcă aceștia nu au cum să influenţeze derularea isto-  zâmbet tâmp („Pe ce te bazezi?”), dar care alteori sur-
        riei  pe  care  o  scriu  marii  oamenii  politici  (Hitler,  prindea printr-o constatare plină de miez. Singura pri-
        Carol, Antonescu etc.); rostul lor pe lume este doar să  mejdie care mă pândeşte (de altfel ca şi pe tine) e
        traiască această istorie, uneori devenind victimele ei.  să nu văd cu propriii mei ochi. Breugel are un tablou
        Cel care face legătura între cele două planuri este Şte-  cu nişte orbi care merg înainte şi dau într-o groapă.
        fan, personaj care îl anticipează pe Victor Petrini din  Curios e că cei care n-au căzut încă stau cu mâna în-
        Cel mai iubit dintre pământeni.                       tinsă şi înaintează încrezători, orientându-se după cel
               În Delirul, incipitul de tip ex abrupto des-   din faţă, care în curând se va prăbuşi..., îi spune el,
                                                                                                     9
        chide brusc perspectiva asupra universului ficţiunii  într-o ultimă discuţie, lui Niculae Moromete.
        prin relatarea unui eveniment insolit: Când mama lui         Romanul nu are un final propriu-zis, dat fiind
        Parizianu, sora mai mare a primei neveste a lui Mo-   faptul că scriitorul intenţiona să continuie acțiunea în
        romete, se întoarse de la Paris însărcinată, mulţi cre-  volumul II. Am vrut să scriu acest roman în anul 1949,
        zură că va ieşi din asta un copil care n-avea să semene  iar acest vis e pe cale de împlinire, din el nemairămî-
        deloc cu cei din sat; fiindcă ce deosebire ar mai fi fost  nînd de scris decît al doilea volum al Delirului. Aceste
        atunci între Paris şi Siliştea-Gumeşti? Boieroaica,   două romane, împreună cu Moromeții vol. I și II, vor
                                                              constitui nu un ciclu..., ci un roman constituit din patru
                                                              volume, o tetralogie, între care Delirul vol. I și II vor
                                                              fi romanele din interior, iar actualul volum Moromeții
                                                              II va constitui finalul acestei tetralogii. Poate că ar fi
                                                              fost mai bine să se facă aceste declarații la sfîrșitul
                                                              eforturilor, cu alte cuvinte cînd și sfîrșitul volumului
                                                              II al Delirului va fi terminat, dar sper să nu am neno-
                                                              rocul să nu mai termin acest volum ultim și tetralogia
                                                              să rămînă neîmplinită. Din păcate, temerile sale s-au
                                                                                   10
                                                              adeverit, iar cuvintele au acum valoare de premoniţie.
                                                              Deși nu este un roman politic, conflictul de natură po-
                                                              litică ocupă un loc important, fiindcă naratorul sur-
                                                              prinde evenimente istorice de mare importanță pentru
                                                              secolul al XX-lea. Se remarcă mai întâi conflictul din-
                                                              tre Carol al II-lea și generalul Antonescu finalizat cu
                                                              arestul la domiciliu al generalului, apoi conflictul din-
                                                              tre Ion Antonescu și capii mișcării legionare, cu Horia
                                                              Sima în special, fără a fi uitate corupția din jurul re-
                                                              gelui,  asasinatele  politice  (asasinarea  lui  Nicolae
                                                              Iorga), trădările din interiorul partidelor etc.
                                                                     Interesantă este scena întâlnirii dintre Ion An-
                                                              tonescu și mama sa. Generalul caută liniște, înțelegere
                                                              și un sfat bun. Omul politic este umanizat astfel, sur-
                                                              prinzându-i-se   vulnerabilitățile.   Generalul   îi
                                                              povestește mamei despre asasinatele legionarilor, des-
                                                              pre  faptul  că  se  înșelase  în  privința  lor  și  îi
                                                              împărtășește temerea că nu-i va putea înlătura de la
                                                              putere fară a declanșa un război civil. Îi relatează și
                                                              despre asasinarea lui Iorga, reproșându-și că nu i-a dat
                                                              8  Preda, Marin, Delirul, ed. cit
                                                              9  idem
                                                              10  Preda, Marin, Jurnal intim. Caiete de altelier (Delirul), ed.cit
          22     grafica: Cătălina Cîrnu                         REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29