Page 28 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 28

ESEU                             rului îndrăgostit de sine însuși este trăit și de Echo,
                                                              care îi simte durerea: De cîte ori nenorocitul copil stri-
        “Să iubească acesta, dar să nu poată avea ceea ce gase “Vai”, ea repeta cu voce răsunătoare “Vai”.
        iubește”.                                                    Blestemul  iubirii  imposibile  atinge  punctul
               Blestemul este ascultat de zei, lui Narcissus  culminant în aceste secvențe, când cel iubit, îndrăgos-
        fiindu-i sortit să se îndrăgostească de sine, de propriul tit de propria reflexie, de o iluzie, se apropie de final,
        chip reflectat în apă: se îndrăgostește de ceea ce nu iar cea care îl iubește, respinsă în trecut, îi trăiește du-
        era corp, ci numai o umbră, căreia speranța lui îi rerea la aceeași intensitate. După moartea lui Narcis,
        dădea viață. Se poate observa nebunia tânărului care, tot ceea ce rămâne în urmă este o floare galbenă înve-
        din acest moment, începe să se divinizeze și să își do- lită în multe foi albe, așadar narcisa, care preia numele.
        rească să atingă imposibilul. Narcis fusese intangibil       Destinul lui Narcis a fost, încă de la naștere,
        pentru toți cei care încercau să se apropie de el. Acesta supus unui sfârșit iminent. Blestemul care a fost arun-
        este momentul în care devine intangibil și pentru sine cat asupra lui la câțiva ani după ce s-a născut i-a adus
        însuși: N-are nimic în sine. Vine cu tine și rămâne cu finalul.  Dragostea lui Echo pentru Narcis a fost un
        tine. Narcis nu mai trăiește doar în singurătate, ci își blestem care i-a adus doar o viață trăită în singurătate
        trăiește propria singurătate, delirantă. Cuvintele pro- și durere. Blestemul lui Narcis a constat în a muri sin-
        fetului sunt cele care se adeveresc. Tânărul cunoaște gur, înnebunit de sine însuși, în timp ce blestemul lui
        durerea sfâșietoare a iubirii imposibile care, în cele din Echo a fost acela de a nu fi iubită de cel care a murit
        urmă, îi aduce sfârșitul, unul inevitabil. Nebunia sa în fața ochilor săi.
        atinge apogeul: Narcissus își sfâșie hainele și, în pro-     La final, după împlinirea blestemelor, ceea ce
        pria nebunie, amestecată cu durerea cauzată de iubirea rămâne este ecoul unei iubiri tragice, imposibile.
        imposibilă, e tot mai aproape de moarte. Finalul tână-




                Prof. Crina CAPOTĂ




        Romantism/simbolism








                                                                     Analizând cu atenţie doctrinele curentelor li-
                                                              terare, vom putea observa că simbolismul a apărut ca
                                                              un ecou al romantismului (mai ales al „Romantismului
                                                              Înalt”), fiind considerat de altfel un neoromantism. În
                                                              lucrarea sa intitulată De la Baudelaire la suprarealism,
                                                              Marcel Raymond arată că atât romantismul, cât şi sim-
                                                              bolismul sesizează poezia în esenţa ei care este liris-
                                                              mul, opera creată fiind o adevărată „artă de a simţi”.
                                                              Cititorul va şti că poemul e mijloc de cunoaştere; îi
                                                              vorbeşte de o realitate profundă ce-i propune o lume
                                                              imaginară cu un caracter simbolic, aluziv, începând cu
                                                              poezia  romantică,  continuând  cu  cea  simbolistă  şi
                                                              ajungând la suprarealism. Poeţii simbolişti îşi recu-
                                                              nosc drept precursori pe romantici. În lucrarea de faţă,
                                                              vom încerca să realizăm o paralelă între cele două doc-
                                                              trine estetice, pentru a observa multe asemănări, dar
                                                              şi diferenţe în ceea ce priveşte stările, atitudinile, sen-
                                                              timentele eului liric, importanţa visului care ne scoate
                                                              din jalnica noastră singurătate, idealitatea lumii, modul
                                                              în care sunt tratate simbolurile, muzicalitatea versuri-
                                                              lor.
                                                                     Romantismul este un curent literar care apare
                                                              în Germania, la sfârşitul secolului al XVIII-lea. Ma-
                                                              nifestat ca reacţie la raţionalismul şi constrângerile for-
                                                              male ale clasicismului, romantismul a devenit întâiul
                                                              curent cu un caracter de universalitate în prima parte
          26 26  grafica: Andreea Colan                          REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   23   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33