Page 34 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 34

ESEU




                                          Ica Roxana DUMBRAVĂ

                                               studentă în anul al III-lea
                                           Facultatea de Filologie - București
                    Ipostaze ale transcendenței


                            feminine în postumele



                                     lui Lucian Blaga*







               Entitatea feminină din postumele lui Blaga, în- lui” care, în postume, echivalează modului în care
                                                                 7
        deosebi cea din volumele Cântecul focului și Ce aude este conturată natura. Spațiul blagian generează fiorii
        unicornul, este într-o metamorfoză continuă și are o dragostei, iubita fiind o încununare a frumuseții deja
                                                                                                    8
        înfățișare difuză ce unește mai multe ipostaze. Proiec-  existente. Descris ca un „basm vegetal” , acest cadru
        tat ca reflectare a naturii, flacără, lumină sau cenușă, natural apare ca personaj al relației, centrul lui fiind
        chipul feminin devine o esență a elementelor primor-  tocmai imaginea materializată a iubitei. Deprinsă din
        diale (apă, aer, foc, pământ), este de necuprins și ca-  existența palpabilă, ipostaza feminină devine pseudo-
        pătă funcție transcendentă.                           reală și trupul ei este o îmbinare între uman și vegetal,
               În poeziile postume, se configurează o erotică prin consistența naturală pe care o capătă: „tu crengi
        ce ilustrează trecerea către un dincolo intangibil, în-  ai,  iubito,  nu  brațe,/  și  muguri  îmbii,  cu  mlădițele
                                                                    9
        tâlnirea cu celălalt fiind mistică, asemenea unei regă-  prinzi” .
        siri într-un spațiu sacru. Femeia devine ipostazierea
        unui fior al necunoscutului, „perpetuă revelație a unei
                        1
        lumi de dincolo” și, de aceea, iubirea este, inițial, per-
        cepută ca unire și identificare: „Iubind [...] suntem în
                     2
        tine, Elohim” . Ea devine proiecție și căutare continuă
        a Divinității, pe care Blaga, în Trilogia cosmologică,
        o numește Marele Anonim. Ca principiu existențial de-
        finitoriu, Marele Anonim este un „mister central care
                        3
        apără echilibrul” . El este asemănat cu un centru me-
        tafizic al existenței, care ne refuză, „ne pune limite” 4
        și de care încercăm să ne apropiem prin cunoaștere.
               Ideea de transcendență nu apare în postumele
        lui Blaga prin echivalări de termeni sau metafore care
        să exprime conceptul de sacru. În conceptele filozofice
        prezentate de Blaga, dar și în poezie, metafora capătă
        un  caracter  extins.  Ea  reprezintă  totalitatea
        modalităţilor  prin  care  se  formează  o  viziune
        existențială (filozofia, religia, mitologia, ştiinţa) și nu
        reflectă esența lumii într-un mod obiectiv, deoarece
                                                     5
        cunoașterea este supusă cenzurii transcendente , care
        limitează ființa. În poezie, vedem că obiectele de-
        scrierii, dar și cuvintele ca obiecte ale comunicării, nu
        sunt mistificate și nici reprezentate prin identificarea
        unor  asemănări  între  uman  și  divin.  Astfel,
        transcendența apare ca trăsătură definitorie a „lucrului
                         6
        care o reprezintă” și raportarea la imaginea feminină
        se  face  utilizând  acest  sens  al  conceptului  de
        transcendență. Plecăm de la premisa că orice act de
        comunicare face ca realitatea să devină perceptibilă.
        Această transpunere a realității în ceva ce omul poate
        înțelege devine o adevărată „luare în posesie a realu-  grafica: Denisa Paula Saragea

                *  Eseul  a  obținut  premiul  I  la  Colocviul  Național
          32    Studențesc "Lucian Blaga" - Sibiu 2016           REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38   39