Page 38 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 38

ESEU


                                                 Ing. Doru BÂRHALĂ

                                            fost elev al Liceului Unirea (1958-1962)
              Ecou sau gânduri despre școală,


                   educație, cultură, caractere







               Aniversarea unui secol și jumătate de activitate și nimeni nu ascultă sau nu aude ce spun ceilalți. Sur-
        neîntreruptă a Colegiului Național Unirea din Focșani, zenia cea mai mare este atunci când nu vrei să auzi că
        este un prilej să privim cu bucurie și satisfacție reali- se spune adevărul, deși, în orice societate adevărul este
        zările și evenimentele care s-au derulat și să pregătim valoarea fundamentală.
        cu speranță și încredere viitorul, urându-vă: La mulți       Ioan Slavici spunea : “Se minte din obișnuință,
        ani!                                                  din glumă, sau la strâmtoare. Minciuna se făptuiește
               Școala prezentului, ar trebui de fapt, să fie ușor și des și se ascunde bine.” După lege, omul bun
        școala viitorului, pentru că tinerii de astăzi sunt viito- este slujitorul dreptății, dar este cu neputință ca un om
        rul de mâine al țării și al neamului. Orice educație fă- să fie bine crescut atunci când provine dintr-o societate
        cută special sau la întâmplare formează oamenii pentru lipsită de buna creștere și de purtări alese. Educarea
        o anumită epocă a vieții.                             copiilor presupune multă pricepere, dar și o dăruire su-
               Astăzi,  când  unii  dintre  noi  considerăm  că fletească totală și multă delicatețe, pentru că trebuie
        administrația este nepotrivită față de cerințele noastre, format omul viitorului. Cred că nimic nu este mai greu
        când concurența externă este atât de puternică și bine decât să educi un copil cu fire blândă, curat la minte
        organizată, când economia națională rău condusă, a și la suflet, in mijlocul vulgarităților, al mizeriei so-
        fost distrusă și a dispărut în mare parte, când aflăm ciale și al tentațiilor. Pentru ca un tânăr să se poată bu-
        mereu despre numeroase năravuri politice, când tinerii cura de învățământ, de educație, ar trebui mai întâi să
        pleacă în afara țării, realizăm cât de mare este lipsa de cunoască și să înțeleagă aceste minunății care ii pot da
        oameni.                                               forța, dar și înălțarea sufletească, morală și spirituală.
               Uneori am impresia că în jurul nostru există un Școala are o anumită grandoare, o anumită solemnitate
        fel de tembelism inexplicabil care parcă sfidează orice sacră, datorită importanței deosebite pe care o are atât
        logică și bun simț. În acest context, constatăm că țările în viața de zi cu zi a fiecărui tânăr, dar mai ales în ceea
        cu standarde ridicate de viață, au școli de elită care au ce privește viitorul lui.
        educat și format permanent oameni de valoare. Un             Învățământul este cu adevărat eficient, numai
        vechi proverb englez spune: “Învățătura este ochiul dacă întâlnește la elev interesul de a ști, nevoia de a
        minții. Mai bine nehrănit decât needucat.” Pentru a progresa, de a-și însuși un anumit nivel de pregătire și
        învăța, nimeni nu este nici prea tânăr, nici prea bătrân. de cultură și de a străluci în școală și ulterior, în viață.
        Instruirea și educația eficientă a unui copil, se poate Aici, în școală, se formează și se dezvoltă conștiința
        face  numai  atunci  când  se  cunosc  exact  care  sunt și convingerile elevilor și se stabilește ierarhia valori-
        așteptările societății de mâine, de la acest viitor adult. lor. Conștiința îl face pe tânăr să se orienteze corect în
        Cei care au avut ocazia să călătorească în țările occi- viață  și  să-și  formeze  caracterul.  Cicero  spunea:
        dentale, să fie întâmpinați cu politețe de oameni cu o “Inteligența  fără  caracter  nu  valorează  nimic”.
        comportare civilizată, să admire organizarea, seriozi- Inteligența asociată cu un caracter puternic iți dă curaj
        tatea, hărnicia și realizările celor de acolo, ar trebui și iți permite să-ți menții opiniile și ideile în orice îm-
        neapărat să vadă cum arată o școală europeană recent prejurare, animat de adevăr și susținând dreptatea.
        construită, să urmărească programele școlare de acolo        Uneori, surpriza cea mai mare apare atunci
        și să facă comparație cu ceea ce este aici. O școală eu- când descoperim la anumite persoane, un efect ciudat
        ropeană este un adevărat campus, construit de obicei al culturii; parcă aceasta le-a tocit tăria de caracter, îi
        în afara localității, tocmai pentru a se asigura terenul face duplicitari, sau îi transformă în oameni rafinați
        enorm necesar unei asemenea investiții.               perfizi  și  imorali,  susținători  ai  unor  idei  și  fapte
               După ce am văzut o astfel de școală europeană, greșite. Închei cu un citat rămas celebru în istoria noas-
        întinderea  și  clădirile  deosebite  cu  dotările tră: “Metodele vechi nu mai merg; un vânt nou trebuie
        excepționale, mi-am amintit într-un nefiresc contrast, să sufle în această țară.” Regele Carol al II-lea. În
        cum a fost acum câțiva ani, ciuntită curtea Liceului această diversitate de păreri și de interese, cu actuala
        Unirea și lipsa de reacție a celor care nu ar fi trebuit cultură și educație, vom ajunge oare vreodată să avem
        să accepte sub nici o formă această situație. De multe același ideal care să nască în mințile noastre aceleași
        ori, constatăm că suntem în situația când toți vorbesc gânduri și fapte, care să ne facă uniți și puternici?
          36                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   33   34   35   36   37   38   39   40   41   42   43