Page 40 - 2017_revista_noastra_nr_47-48
P. 40

ESEU                              şapte vieţi pe pământ, din care primele sunt trăite în
                                                              zadar, se pot uni sufletele, iar ,,a şaptea moarte cu-
               Mirajul acestei teorii continuă și în secolul ur-  prinde revelaţia. Fiindcă moartea a şaptea înseamnă
        mător: în 1925, în plină vogă literară, a apărut romanul sfârşitul existenţei materiale şi începutul întoarcerii în
        ,,Adam  şi  Eva”  în  care  autorul,  Liviu  Rebreanu, lumea spirituală”. Credinţa sinceră a lui Rebreanu că
        reușește  transfigurarea literară a unui concept mitic: de abia a şaptea viaţă dăruieşte fericirea contopirii de-
        este vorba despre credinţa în reîncarnare, despre pro-  pline cu perechea ideală este subliniată și în aceste în-
        tagoniştii cuplului arhetipal, cuplului ideal, care se  trebari la care reușește să își răspundă: ,,Câte vieţi
        caută şi se reîntregesc de abia în a şaptea treaptă isto-  terestre alcătuiesc o viaţă adevărată? ...şapte! De ce
        rică a evoluţiei pământeşti. Firul epic al cărţii aduce  tocmai şapte? O, Doamne, de ce şapte? Dar pentru că
        astfel aminte de mitul platonician al androginului.   şapte este numărul sfânt! A fost sfânt dintotdeauna în
        ,,Androginul este adesea reprezentat ca o ființă dublă,  toate sufletele!”.
        având în același timp, atributele celor două sexe, încă      Firul epic urmărește personajul de origine ro-
        unite, dar pe punctul de a se separa. Astfel, Shiva, di-  mână, Toma Novac, a şaptea reîncarnare a sufletului
        vinitate androgină în panteonul indian, este adesea re-  cunoscut anterior ca indianul Mahavira, egipteanul
        prezentat strângând-o cu putere în brațe pe Shakti,   Unamonu, babilonianul Gungunum, cavalerul roman
        propria-i putere, figurată în chip de divinitate femi-  Axius, călugărul german Adeodatus, doctorul francez
        nină. Androginia, ca semn al totalității, apare deci atât Gaston Duhem. Fiecare ,,nuvelă”, ce are ca titlu nu-
        la sfarșitul, cât și la începutul lumii. Potrivit viziunii  mele  entitații  feminine  întâlnite  în  fiecare  viață,
        eshatologice a mântuirii, ființa își recuperează o ple-  urmărește același tipar: bărbatul își găsește la un mo-
        nitudine în care separarea sexelor se anulează – iată ce  ment dat perechea și încearcă cu orice preț să ajungă
        evocă  taina  căsătoriei,  în  nenumărate  texte      la  ea,  însă  sfârșește  de  fiecare  dată  tragic  printr-o
        tradiționale, trimițând astfel la imaginea lui Shiva și a  moarte cruntă și prematură, iar iubirea lor va rămâne
        lui Shakti.”²                                         neîmplinită până la a şaptea moarte, când, în cele din
               Prin vocea personajului Tudor Aleman ne este   urmă, sufletele se vor uni. În ultima viață, personajul
        prezentată o teorie foarte interesantă: când sufletul de  simte nevoia să călătorească, inconștient, în toate țările
        origine dumnezeiască trece din planul spiritual în cel  în care a trăit în căutarea unui ideal necunoscut sieși.
        material apare scindarea în două părţi: masculin şi fe-  În cele din urmă, absolut întâmplător își regăsește pe-
        minin. Întoarcerea în planul spiritual a sufletului este rechea, pe Ileana. În sfârșit sufletele se unesc, cei doi
        posibilă doar prin unirea celor două părţi în planul ma-  își doresc să fugă, însă soțul Ileanei își dă seama și îl
        terial. Unirea celor două jumătăţi nu este posibilă în  împușcă pe Toma. Inevitabil, a fost supus la sfârșitul
        prima viaţă materială a sufletului. Astfel apare ideea  la care era sortit.
        reîncarnării şi cifra şapte cu multiplii lui ce apar obse-   Romanul este unul bine structurat, însă la un
        dant nu doar în structura cărţii (şapte vieţi, şapte capi-  moment  dat  se  rupe  tiparul,  ceea  ce  marchează
        tole  cu  şapte  părţi  fiecare),  dar  şi  pe  parcursul  evoluția  personajului  odată  cu  înaintarea  în  ciclul
        naraţiunii, reprezentând zile de naştere, date ale morţii, vieților, dar și unul bine documentat. Pe lânga motivul
        perioade de călătorii, ritualuiri antice etc. Numai după  metempsihozei care este valorificat prin intermediul
                                                              imaginației creatoare a lui Rebreanu, faptul că întâm-
                                                              plările se desfășoară pe meridiane și în civilizații di-
                                                              ferite, este o adevărată lecție de istorie.
                                                                     Dacă motivul  metempsihozei este abordat în
                                                              opera ,,Sărmanul Dionis” de Mihai Eminescu prin în-
                                                              trepătrunderea  mai  multor  dimensiuni:  realitatea,
                                                              visul, prezentul, trecutul,  Rebreanu dispune într-un
                                                              crescendo cronologic mai multe vieți. O asemănare
                                                              importantă între cele două opere este eșecul constant
                                                              la care sunt supuse personajele principale: în ,,Adam
                                                              și Eva” constatăm acest eșec la sfârșitul primei ,,nu-
                                                              vele”, în timp ce în ,,Sărmanul Dionis” îl recunoaștem
                                                              încă  din  titlu:  apelativul  ,,sărmanul”  ce  reliefează
                                                              condiția umilă a personajului eponim, din punct de ve-
                                                              dere social și spiritual pentru că nu reușește să atingă
                                                              un plan al absolutului. De asemenea atât Dionis cât și
                                                              Toma Novac sunt conștienți de existențele lor trecute,
                                                              dar în moduri diferite: Dionis realizează o metempsi-
                                                              hoză inversă în timp ce răsfoiește cartea vechiului pro-
                                                              fet  Zoroastru  întrupându-se  într-un  călugar  de  pe
                                                              vremea lui Alexandru cel Bun, astfel abolind granițele
                                                              spațiului și ale timpului. Iar Toma dă crezare abia pe
                                                              patul de moarte teoriei lui Tudor Aleman ce i-a insuflat
                                                              ideea de viață anterioară. Ambele opere sunt construite
                                                              pe baza fantasticului, iar stilul fiecărui creator face din
          38        grafica: Raluca Sîrbu                        REVISTA NOASTRĂ nr. 47/48
   35   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45