Page 43 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 43

toare care ar fi putut fascina pe mulți artiști nu și-au                  ESEU
        găsit adepți. Chagall nu a încercat să schimbe cursul
        picturii. A dorit pur și simplu ca, în felul său original,   Alegerea poziționării acestor elemente este atât
        să ilustreze povești minunate, născute din propriile  mai stranie și paradoxală și sfidează și mai mult arta
        experiențe,  să-și  exprime  propriul  misticism  care  conformistă deoarece în mimesisul clasic există mereu
        poartă mai mult însemnările literaturii decât cele ale  o gradație a intensificării nuanțelor, de la cele mai
        religiei                                              grele, întunecate, concentrate întotdeauna la baza pic-
               Kandinsky  și  Chagall  sunt  doi  pictori     turii, pentru a-i conferi stabilitate și a susține ansam-
        suprarealiști contemporani sfârșitului de secol XIX și  blul cromatic, spre cele mai pastelate, calde, delicate
        începutului de secol XX, ambii ruși, ce au inițiat arta  și deschise, evidențiate mai mult în partea superioară
        bazată pe mimesisul modern în care limitele sunt des-  a lucrării. Cele două sate, cel pal și cel negricios, pot
        trămate, orice exces este permis, iar arta pe care Aris-  prezenta chiar localitățile în care Kandinsky a trăit
        totel o consideră a netalentaților reconfigurează lumea,  până în 1911. Distingem aici două posibilități: orașul
        realul devenind doar o proiecție mentală aproximativă.  din depărtare poate fi Moscova, localitatea sa natală,
        În anul 1911 au pictat, neinfluențându-se reciproc,   iar “satul” din apropiere poate reprezenta München;
        două  tablouri  cu  lait-motive  stranii  în  asemănarea  sau figurile fără prea multe detalii pot fi chiar Odessa,
        aproape perfectă a lor. Temele comune ale celor doua  orașul unde familia lui s-a stabilit când Kandinsky
        sunt nostalgia satului, copilăria ruptă, identitatea di-  avea doar cinci ani și unde, odată plecat la facultate în
        slocată de atât de multe schimbări și dorul, căutarea  Moscova, nu s-a mai întors niciodată, iar satul pastelat
        de  negăsire,  a  țării  mamă.  În  cele  două  tablouri  îi poate corespunde locului natal de unde figura umană
        recunoaștem elementul animalier, motivul fiind mai    din pictură, transfigurată de realitatea irespirabilă a
        clar definit în “Eu și satul” (al lui Chagall), dar reluat  respingerii din ambele țări, se hotărăște să plece spre
        continuu, permanent, obsesiv, în “Improvizație 21A”.  un alt loc, poate, München. De asemenea, o altă per-
        Animalul și omul, în ambele picturi, sunt într-o relație  sonoficare onirică a transhumanței artistului este fi-
        de dependență reciprocă, dacă în primul tablou figura  gura  conturată  doar  cu  albastru  intens  ce  pare  să
        umană este abia schițată și pare a fi doar o pată ce se  alunece de pe o formă inefabilă încercând oarecum să
        pierde în fundal, ea este totuși evidențiată în contururi  ajungă la origine, dar nu se distanțează nici de oraș,
        maronii și, cel mai important, pare că aparține, că este  iar drama sa purpurie se revarsă peste liniștea pală a
        în interiorul motivului animalier ca într-o lume onirică,  noii siguranțe. Astfel, figura mutilată de dorul de casă,
        proprie, unde cerul pare a fi proiectat pe fruntea ani-  legată însă de planul stabilit din cadrul satului luminos,
        malului, în culorile reci și calde ale apusului. În al doi-  alunecă încet în infernul albastru , deci imaterial și
        lea tablou, cercul accentuat pe spațiul care leagă cele  ilustru, ca albastrul cerului și al apei, unde a mai căzut
        două simboluri este relația de dependență imuablă,    și altă figură ilustrată în culori pământii. Aici, unde
        continuă, circulară, care se stabilește între cele două  animalele sunt prea albastre, iar alte simboluri par să
        ființe.                                               rămână indescifrabile, este locul unde se scurg toți cei
               “Pomul vieții” stă la baza picturilor, și la pro-  care sunt pururea călători, iar “călătorii ajung întot-
        priu și la figurat, în “Improvizație 21A” fiind prezentat  deauna prea târziu”.
        în același stil oniric și insolit, ca un ghiocel distrus,    În opera lui Chagall casele sunt mult mai bine
        sfâșiat de vânt și frig, cu petalele răvășite și ascunzând  schițate, dar rămân și ele într-un cadru distant și nebun,
        o dramă interioară roșie, aprinsă, în timp ce în “Eu și  straniu și obscur. Drama satului se reflectă și aici, dar
        satul” pomul vieții este bogat, grandios, prosper, având  nu este o tragedie a discontinuității abrupte, ea ilus-
        cele mai variate roade și fiind chiar la baza legăturii  trează o nostalgie a plaiurilor natale și nu o căutare
        circulare dintre indivizi. În cele două tablouri mai în-  continuă a negăsitului, cum întâlnim în primul tablou
        tâlnim și ideea caselor, a satului în sine, a familiarității  unde drama dislocării, a singurătății, a neapartenenței
        și obișnuinței. În opera lui Kandinsky putem observa  la niciun oraș locuit până acum de eul creativ își pune
        distanțarea dintre cele două sate, ambele onirice și in-  amprenta în stilul haotic și suferind al artistului. (“Eu
        solite, dar într-unul dominând nuanțele pale, deschise,  și satul” – pictată la un an după ce Chagall a venit la
        calde și pastelate, iar în cel din urmă evidențiindu-se  Paris, lucrarea evocă amintirile artistului legate de
        cerul întunecat, satul difuz, pierdut parcă în negura ui-  satul natal și de comunitatea evreiască. În sat, țăranii
        tării, a disperării și a nevrozei transmise de culorile  și animalele trăiau alături, într-o dependență reciprocă,
        reci și închise.                                      aici sugerată de linia ce unește cele două figure prin-

            REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                      39
   38   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48