Page 44 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 44

ESEU                              incipientă, posibil chiar și înapoi în copilărie, protejată
                                                              de căldura căminului, din moment ce familia și-a pier-
        cipale, linie ce face parte dintr-un cerc amplasat în  dut-o. Dacă în opera ei, sfârșitul este la fel de tragic
        centrul  tabloului.  Crenguța  înflorită  simbolizează  ca drama sa experimentată în realitatea irespirabilă a
        pomul vieții și este recompensa simbiozei lor. Pentru  regimului comunist, în cele două tablouri mai există
        evrei animalele reprezintă legătura omenirii cu univer-  ceva speranță pentru reîntregirea ființei după dobân-
        sal, conotații ce trimit înspre aceeași sferă, a spațului  direa statutului de veșnic călător între cămine. Deși în
        cosmic, regăsim și în formele circulare mari ce se    gândirea contemporană expatrierea sau inducerea sen-
        transpun în corpurile cerești: Soarele, Luna (în eclipsă,  timentului de neapartenență în țara natală nu par a fi
        stânga jos) și Pământul).                             drame capitale, nimic nu sfâșie mai tare ființa umană
               Motivul dublului pare transfigurat în cele două  decât gândul de singurătate absolută, izolare, respin-
        tablouri: în primul tema animalieră se repetă în partea  gere din partea comunității în care avea cea mai mare
        dreaptă a picturii în nuanțe intense de albastru, împru-  încredere. Astfel, atât scriitoarea cât și cei doi pictori
        mutându-se chiar și elemente umane (ochiul stilizat,  se ajută de artă ca de o formă de terapie prin care spăr-
        cu maro), iar în al doilea tablou, “personajele” princi-  turile din propria ființă se pot reîntâlni și recrea fazele
        pale sunt chiar oglindirea în dublu a fiecăruia. Cei doi  incipiente de care se agață în amintiri. În acest mod le
        par fascinați de prezența celuilalt, ochii lor împrumu-  imortalizează, le conservă, păstrându-le mereu în stră-
        tând din valorile cromatice ale curpurilor, podoabele  fundurile memoriei, conturate de nostalgie și emoțiile
        colorate pe care le poartă sunt transpuse în dublu, ex-  din conștientul actual (căci nu poat fi ilustrate în tota-
        presia facială în sine pare a fi o oglindire firească a  litate nici chiar de imaginația însăși, sentimentele de
        ființei.                                              dor și nostalgie fiind prea puternice pentru a fi înlătu-
               Pe tot parcursul romanului “Călătorie într-un  rate acum) pentru că în realitate situația inițială, a țării
        picior”, Irene, la fel ca și Herta Müller, încearcă cu o  protectoare ce nu permite individului să se simtă sin-
        frenetică disperare să își reîntregească ființa despicată  gur și vulnerabil, nu va mai putea fi atinsă niciodată.
        odată cu expatrierea și să ajungă la stadiul din starea




















          grafica: Denisa Paula Saragea


























          40                                                     REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49