Page 41 - 2014_revista_noastra_nr_41-42
P. 41

numele la Marc Chagall și ulterior expune la Berlin                       ESEU
        (!!) tablourile pictate la Paris, în anii 1913 si 1914. Își
        vizitează familia în perioada în care izbucnește și răz- proză concisă, minimalistă, dar cu «o comoară de im-
        boiul, rămânând în Rusia opt ani. Apoi, în 1922 pleacă agini de neuitat»“, menționează “Publishers Weekly”.
        la Berlin, dar după doar un an se întoarce în Franța.  În această carte poți simți tristețea și nostalgia înfiri-
        Deși în anul 1941 pleacă la New York cu familia, în   pate în fiecare fibră poroasă de hârtie a romanului. Sti-
        1948 se stabilește definitiv la Paris.                lul este minimalist, unii critici considerându-l chiar
               Așadar, chiar dacă individul a cunoscut mai    inadecvat scriitoarei, iar opera însăși, un manuscris re-
        multe informații decât înainte și s-a dezvoltat (chiar și  dactat în grabă, unde nu există spațiu și timp destul,
        printr-un mod tragic) personal, intervine această nos-  iar fiecare idee (aparent neterminată) a autoarei se ex-
        talgie prin care trecutul devine sublim, iar prezentul  primă cu greu, evitându-se esențialul. Dar, așa cum
        nu mai înseamnă nimic. Chiar dacă trecerea timpului   susține un proverb suedez,  “într-o carte bună, cea mai
        e legată de cunoaștere, noi, ca oameni, nu putem fi in-  necesară parte se află printre rânduri”. Conceptual de
        sensibili față de starea de înainte, în care, chiar dacă  bază a romanului nu este ilustrat doar prin acțiunile,
        nu intraserăm încă în contact cu alte experiențe, eram  atitudinile și emoțiile personajului principal, Irene.
        mai fericiți. De multe ori oamenii își doresc, involun-  Esențialul se creează chiar prin admosfera ce apare
        tar, să regreseze, să ajungă exact în starea incipientă  odată cu propozițiile scurte, ce în majoritatea cazurilor
        de unde a început totul pentru a evita durerea, chiar și  nu ajung să se infiripeze în fraze, cuvintele tăioase,
        cu prețul uitării experienței aduse de aceasta.       mișcările bruște ale viziunii asupra cadrului stilistic și
               Revenind la primul exemplu de refulare expri-  simplitatea cu care este tratată orice temă, indiferent
        mată prin arta, “Călătorie într-un picior”, prima carte  de intensitatea sa emoțională. Disconexiunea apare în
        publicată de Herta Müller după evadarea în RFG, în    roman așa cum există și între ideile scrise, iar zilele și
        1987,  este un roman despre dislocări, alienare, căutări  nopțile petrecute cu Franz, Stefan și Thomas se trans-
        și, mai ales, despre singurătate. “Serpentinele amo-  formă în ciocniri de cuvinte, sentimente și experiențe
        roase,  anxietatea  generată  de  confruntarea  cu    esențiale. Nostalgia față de țară apare ca un laitmotiv
        birocrația hărțuitoare pentru imigranți, analiza lucidă  al întregului roman, fiind tema obsedantă care pă-
        a vieții de pe străzile metropolei și dorul de țară, de  trunde nu doar în întâmplările propriu-zise, ci în esența
        origine, atent ținut sub control, sunt descrise într-o  sa, în admosfera specifică și atât de necesară descin-










































                                                                 Vasili Kandinsky - Improvizatie 28
           REVISTA NOASTRĂ nr. 41/42                                                                       37
                                                                        arthistory.about.com
   36   37   38   39   40   41   42   43   44   45   46